PerPastill Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hei! Jeg skal ha meg et nytt skjermkort. Har lest mange benchmarker både her og der - problemet er at de bruker alltid en nitrogenavkjølt CPU og andre komponenter fra framtiden, så jeg vet ikke hvor relevant det blir for min del. Selv har jeg "bare" en E6600 2.4ghz CPU med 2gb ram. Hovedkortet er også "bare" PCI-E v1, men jeg ser at v2 ikke gjør noen forskjell. Spørsmålet blir altså hva som blir flaskehalsen. Dersom resten av maskina mi ikke klarer å tyne et ATI 4850 engang, er det vel neppe vits å gjøpe 4870. Men dersom jeg vil få 20% bedre FPS med 4870 blir det jo interessant.. Har forresten en 24" med 1920x1200, så det er vel optimaloppløsningen min. I tillegg betyr støy mye for meg, så jo stillere jo bedre. Har også bare en 480W PSU, men regner med den fungerer til disse kortene - har bare 1 harddisk og ikke noe annet. Så, hva burde bli mitt nye skjermkort? Takker for svar. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Er ikke heeeelt sikker, men jeg mistenker at 480W PSU kan bli for lite. Tenker lite på antall W, men om det er en eldre og gjerne litt svakere er det ikke flunket med tilkoblingsmuligheter. Husker ikke om 48** krevde 2 PCIex in kontakter, men de største må i alle fall ha det (sånne som 4870*2 osv...) Lenke til kommentar
PerPastill Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Er ikke heeeelt sikker, men jeg mistenker at 480W PSU kan bli for lite. Tenker lite på antall W, men om det er en eldre og gjerne litt svakere er det ikke flunket med tilkoblingsmuligheter. Husker ikke om 48** krevde 2 PCIex in kontakter, men de største må i alle fall ha det (sånne som 4870*2 osv...) Lyver visst litt jeg! Har denne https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314765, altså 430 watt! Men den er skikkelig bra altså Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Klarer ikke konkret utifra spesifikasjonene på komplet å lese meg frem til om den har nok PCIex kabler, men har jeg tydet den rett skal det nok være rett. Du kan jo bare sjekke selv? De ligner litt på en såkalt "sukkerbit" (ofte brukt av eletrikere), har fire pinner og er formet som en firkant på ca 1x1cm. Lenke til kommentar
PerPastill Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Klarer ikke konkret utifra spesifikasjonene på komplet å lese meg frem til om den har nok PCIex kabler, men har jeg tydet den rett skal det nok være rett. Du kan jo bare sjekke selv? De ligner litt på en såkalt "sukkerbit" (ofte brukt av eletrikere), har fire pinner og er formet som en firkant på ca 1x1cm. Ja riktig, jeg har vel én slik ja, som jeg bruker til mitt 7000 kort nå. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 CPUen din er ingen flaskehals for et ati4870 og tror heller ikke at PSUen skal få problem med det samme. Har googlet litt og mange mener at psuen din klarer å yte 20% ekstra til 430watten, det vil tilsvare at den klarer opptil 530watt som da skal gå greit hvis du ikke har noe overklokket. Seasonic 430watt Lenke til kommentar
PerPastill Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 CPUen din er ingen flaskehals for et ati4870 og tror heller ikke at PSUen skal få problem med det samme. Har googlet litt og mange mener at psuen din klarer å yte 20% ekstra til 430watten, det vil tilsvare at den klarer opptil 530watt som da skal gå greit hvis du ikke har noe overklokket. Seasonic 430watt Leste litt rundt selv og det virker som om at folk som har blitt solgt av markedsføringskampanjer og som egentlig ikke har peiling mener man trenger 14 kilowatt for å kjøre noenting som helst, resten som har litt peiling sier det bør gå bra.. Nå har jeg ikke overklokket, men hadde tenkt på det når jeg fikk nytt skjermkort. Mange klarer jo å få denne CPU'en opp til 3.6 ghz! Men da trenger jeg altså ny PSU? Greit nok.. Får finne en annen som er like stille som denne har vært. Bottom line: om CPU'en min klarer å utnytte et 4870 kort tror jeg jommen det blir et slikt et! Litt kjedelig å kjøpe nytt nå når 5xxx serien virker som den er like om hjørnet, men er så sabla lei det jeg har.. Kanskje noe slikt da? Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 What? Om CPU kan kjøre skjermkortet? Husk at når det kommer til selve HW'en så er komponentene fullstendig uavhengig av hverandre. Bra skjermkort du haddde valgt ut, men til den prisen og de spesifikasjonene tror jeg økonomisk sett det er best å utsette det hele og så byggge fullstendig ny rigg når gamle PC'en er kaputt. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Du kommer langt med et nytt psu og skjermkort. Invester langsiktig og sats på f.eks Corsair 750watt og 4870 1GB som du linket til. Overklokk cpuen og du vil klare å kjøre det meste på 1920x1200 smertefritt. Kjører selv spill på 1920x1200 og det går nokså greit med et 512mb skjermkort, selv om skjermkort med 1GB er mer egnet til høyere oppløsning. Lenke til kommentar
PerPastill Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) What? Om CPU kan kjøre skjermkortet? Husk at når det kommer til selve HW'en så er komponentene fullstendig uavhengig av hverandre. Bra skjermkort du haddde valgt ut, men til den prisen og de spesifikasjonene tror jeg økonomisk sett det er best å utsette det hele og så byggge fullstendig ny rigg når gamle PC'en er kaputt. Nei altså, jeg skjønner jo at det er uavhengige komponenter. Kanskje jeg ordla meg dårlig - jeg mente om CPU'en er så sliten i forhold til det skjermkortet at jeg ikke får utnyttet det - i så fall kan jeg like så godt ta et 4850 kort som koster litt mindre. Datamaskinen her holder vel i alt for mange år til at jeg orker å vente på at den skal bli kaputt Hm, hvis jeg får til en 3.6ghz overklokking så er det kanskje ikke noe vits å kjøpe ny cpu etc uansett, den blir vel rimelig mye raskere da. Kanskje jeg skulle forsøke å overklokke den før jeg kjøper nytt skjermkort. Funker det blir det ny PSU samtidig Tro om det er stabilt å kjøre en 2.4ghz e6600 sak konstant overklokka til 3.6ghz da.. Du kommer langt med et nytt psu og skjermkort.Invester langsiktig og sats på f.eks Corsair 750watt og 4870 1GB som du linket til. Overklokk cpuen og du vil klare å kjøre det meste på 1920x1200 smertefritt. Kjører selv spill på 1920x1200 og det går nokså greit med et 512mb skjermkort, selv om skjermkort med 1GB er mer egnet til høyere oppløsning. Noe slikt jeg tenkte på faktisk. Bortsett fra at jeg vurderte å teste først uten ny PSU, for så å oppgradere den senere Mener å huske å ha lest at den Corsair saken skal være rimelig stillegående? Edit: fant denne http://forums.hexus.net/hexus-hardware/103...-beginners.html Endret 2. februar 2009 av PerPastill Lenke til kommentar
WitNo Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Uten å vite hvordan du vekter forholdet mellom spillytelse og støyfrihet, skal det legges til at 4870-korten ikke akkurat er lydløse. Jeg har brukt et litt eldre GeForce 8800 GTS 512MB på min PC i et års tid. Har vært godt fornøyd med støynivået på dette, selv om det freser litt under spilling. Den siste tiden har jeg vekselvis hatt montert to ulike 4870-kort i maskinen (ett av gangen), og begge disse har hatt viftesus som selv ved normal 2D-bruk har vært ubehagelig. Kjenner til at det er noe forskjell mellom de ulike fabrikatene, blant annet avhengig av kjøleløsninger og hvor høyt gpu er voltet i ulike modier. Det er forøvrig mulig å tweeke dette selv gjennom biosmodifikasjoner, se: http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=67928 Min ærlige (men subjektive) oppfatning er at oppgraderingen fra 8800 GTS til 4870 ga beskjedne visuelle forbedringer men nokså merkbare auditive forverringer. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Nei altså, jeg skjønner jo at det er uavhengige komponenter. Kanskje jeg ordla meg dårlig - jeg mente om CPU'en er så sliten i forhold til det skjermkortet at jeg ikke får utnyttet det - i så fall kan jeg like så godt ta et 4850 kort som koster litt mindre. Dette kommer mye ann på spillene du spiller og instillingene du kjører med. Du kan være 100% skjermkort begrenset i et spill og 100% CPU begrenset i et annet. Med 1920x1200 og da gjerne med 4xAA vil du i mange tilfeller få utbytte av en 4870 med en C2D E6600. Lenke til kommentar
PerPastill Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Holy smokes. Mpx selger et GTX 280 kort til 2000 kroner nå, jeg slo til på det. Men nå begynner kanskje min 430w seasonic psu å slite? Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Holy smokes. Mpx selger et GTX 280 kort til 2000 kroner nå, jeg slo til på det. Men nå begynner kanskje min 430w seasonic psu å slite? Oi, det var et godt kjøp. Googlet litt og fant ut av at 4870 bruker ca 335watt ved load mens GTX280 bruker rett under 300watt i load. Så det er fremdeles muligheter at din gamle psu fremdeles er brukbart med nytt skjermkort. Lenke til kommentar
PerPastill Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Holy smokes. Mpx selger et GTX 280 kort til 2000 kroner nå, jeg slo til på det. Men nå begynner kanskje min 430w seasonic psu å slite? Oi, det var et godt kjøp. Googlet litt og fant ut av at 4870 bruker ca 335watt ved load mens GTX280 bruker rett under 300watt i load. Så det er fremdeles muligheter at din gamle psu fremdeles er brukbart med nytt skjermkort. Nice! Jeg forsøker dette da før jeg evt. handler nytt. Men trenger disse korta 2 PCI-E kabler? For jeg tror bare jeg har en slik på psu'en nemlig. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Om du har en MOLEX kabel (sånn som går inn i floppy'n) kan du bruke en adapter og konvertere til nok en PCIe kabel. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) EDIT Endret 4. februar 2009 av lperik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå