HellandB Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Hei! Eg går nå "forkurs for ingeniørutdanning", og har tenkt på informasjonsteknologi til neste år. Kva er forskjell på Dataingeniør studiet og Informasjonsteknologi? (i forhold til faglig innhold) Erfaringar med informasjonsteknologi på UiS? I forhold til andre skular? Korleis er matten og fysikken i forhold til "forkurs for ingeniørutdanning"? Viss du begynner på informatikk ved UiS, er det mogleg å få "ein tittel" etter 3 år? Bachelor? Korleis er inntakskrava? (nå, eller dei siste årå) Takk. Endret 2. februar 2009 av KlikkaMongo Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Tre år på uis gir deg Bachelor i datateknikk. To ekstra år gir deg Master i informasjonsteknologi. Femårig masterstudium er nøyaktig det samme som de to over til sammen. Samme forelesning, samme klassekamerater, samme titler. I fysikken er det bare mekanikk (altså krefter og akselerasjon osv). Det er stort sett det samme som på forkurs bare litt mer fokus på å forstå mattematikken i det. I tillegg kommer beregninger på roterende objekter. I mattematikken er det mer fokus på å lære metoder for å løse likninger. Du må ikke nødvendigvis forstå alt. Her er det mye nytt stoff. Ellers så pleier de å begynne ganske rolig. Mange som har vært i militæret, ikke hatt fysikk siden 2.klasse på vg. osv... Opp til for et par år siden kom alle inn som søkte fra forkurs (er egen kvote på det). De siste årene har det ligget på rundt 4 tror jeg (40 poeng heter det vell kanskje? husker ikke). Lenke til kommentar
HellandB Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Ah..! Tusen takk for bra svar. Kossen er lererane? Har matten någe å sei for programfagå? Bygge det videre, eller e det bare sånn du aldrig får bruk for? Vett du forskjell mellom dette og dataingeniør? Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Jeg tror forestillingen er at datateknikk er mer praktisk rettet enn informatikk, mens informatikk fokuserer mer på teoretisk-anvendelig kunnskap. Begge deler er like bra for videre studier og passer stortsett til de samme jobbene. Jeg vil anbefale deg å kontakte uis for å høre hvordan du vil kvalifisere til inntak, forkurs gir ikke allmennfaglige studiepoeng. Det kan hende det er lettere å få overføring etter at du er tatt opp på ingeniørstudiene dersom forkursbakgrunn ikke er nok, og fag du tar på din høgskole kan du bruke til å søke fritak på enkeltemner på uis. Endret 2. februar 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg vil ikke anbefale informatikk ved UiS. Gikk der første året før jeg byttet til UiO. Byttet pga VELDIG lavt nivå på programmeringsfagene. Det som man lærer hele det første året i programmering ved UiS lærer man på noen mnd ved UiO. En annen negativ ting med UiS er at det er veldig få fag å velge mellom. Lenke til kommentar
HellandB Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 @ tickinghd: Eg har allmennfaglig påbygg, så trur eg har dei faga eg treng for å komma inn. Takk for info angående informatikk/datateknikk. Men hva med informatikk/datateknikk vs. data ingeniør? @ EspenGrindhaug: Kva år gjekk du på UiS? Kanskje det er mogleg dei har endra på dette? Men viss det du seier er rett, hadde det nok vore betre på UiO ja! Men eg er på ein måte litt bunden til å gå i stavanger pga. dama=) Andre som har synspunkter om informatikk på UiS? Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Med datateknikk tenkte jeg her på dataingeniør, siden det så fint heter "bachelor ingeniørfag - datateknikk" på hjemmesidene til høgskolene. Lenke til kommentar
HellandB Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 ahh..! Eg trudde faktisk det va omvendt, at det va litt mer avansert teori på dataingeniør. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Poenget mitt er at fokuset på ingeniørgraden er mer næringslivrorientert mens på informatikk er fokuset mer forskningsorientert. Jeg har ingen anelse om teorien er mer avansert på den ene eller andre retningen. Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Som ingeniør har du mattematikk, fysikk, sannsynlighet og statistikk, etc. Informatikk er vell mer rent data. Lenke til kommentar
HellandB Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Okei! Begynne å få litt peiling nå, men e ikkje lett! Trur eg ska ta meg ein tur på open dag på UiS for å sjekka forhåldå! Det e fortsatt lov å komma med erfaringar! Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Programmeringsfaget vi hadde første året var dårlig, men det har vært noe snakk om å få på plass nytt opplegg der. Snakket med han som har ansvaret for dette i går, og jeg tror de skal begynne med dette opplegget til høsten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå