Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aprilia vs. honda:


Anbefalte innlegg

  Sitat
  Sitat
Aprilia RS er best, den er tøffest går fortest og ehhh.... er best  :woot:  

 

Det stemmer at du må skru opp tanken på nsr for å fylle olje, men en annen ting er at på nsr så har man reservetankskifteren ved kneet. (altså på siden av kåpa) mens på apriliaen har man den på handtaket.

 

Det er også mye mer man kan "trimme og tune" på en aprilia enn en NSR.

(har jeg hørt av en mekaniker)  :smile:  

 

Aprilia har jo også den "frekke'" opp ned gaffelen foran som gir bedre demping + den har bedre dreiemoment enn nsrèn, men etter min erfaring så vil jeg si at nsr går JEVNERE enn apriliaen  :shrug:  

 

Jaja, nå blei kanskje dette litt vel uoversiktlig, men uansett....

 

Aprilia Rules, de har mest verdensgullmedaljer også....hehe  :p  :p

 

går fortest? RS går ikke fortest nei :grumpy:

 

selvfølgelig går ikke en 125 cc rs fortest når du sammenlikner den med en onda cr 500 500kubikk da din sopp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Sitat
  Sitat
  Sitat
Aprilia RS er best, den er tøffest går fortest og ehhh.... er best  :woot:  

 

Det stemmer at du må skru opp tanken på nsr for å fylle olje, men en annen ting er at på nsr så har man reservetankskifteren ved kneet. (altså på siden av kåpa) mens på apriliaen har man den på handtaket.

 

Det er også mye mer man kan "trimme og tune" på en aprilia enn en NSR.

(har jeg hørt av en mekaniker)  :smile:  

 

Aprilia har jo også den "frekke'" opp ned gaffelen foran som gir bedre demping + den har bedre dreiemoment enn nsrèn, men etter min erfaring så vil jeg si at nsr går JEVNERE enn apriliaen  :shrug:  

 

Jaja, nå blei kanskje dette litt vel uoversiktlig, men uansett....

 

Aprilia Rules, de har mest verdensgullmedaljer også....hehe  :p  :p

 

går fortest? RS går ikke fortest nei :grumpy:

 

selvfølgelig går ikke en 125 cc rs fortest når du sammenlikner den med en onda cr 500 500kubikk da din sopp

 

onda? hva er det? :roll: (pirke pirke)

Lenke til kommentar
  Sitat
Ellers er NSRen mer driftsikker som nevnt før, og man slipper som regel større utskiftninger av deler etter kort tid. (bla, stempler på RS skal skiftes hver 10000km eller noe)

For å pirke litt.. Det er hver 15000 km mener jeg å huske..

Jeg var den lykkelige eier av en RS125 for noen år siden, og den var værdt alle de 54 lappene banken måtte bla opp for den.. Men det var dyre deler til den! Oljepumpa svikta en dag med mange minusgrader slik at motoren skar seg. Det ble en garantisak ut av det, men jeg mener å huske at det passerte 15000 i deler for å fikse det. Tror bare stempelet kosta over 2000 kr. Og sylinderen nesten 10000! Ikke akkurat mopedpriser :)

Men det var en god sykkel, og en kunne kjøre vanvittig aggresivt i svinger med den. Spørmsålet Aprillia vs. Honda blir vel nesten som å si Intel vs. AMD. Noen liker det ene andre liker noe annet. Jeg mener da at Aprillia tøft :woot:

Lenke til kommentar
  Sitat
  Sitat
NSR/RS125 er lett-mc

Du kaller det kanskje lett motorsykkel, eg kaller det mopeder med litt større motor. :D

 

Vell, noen vil kansje også klassifisere Toyota Yarisen din som en moped også, da denne med sine 68hp og 900kg faktiskt ligger langt under forholdet mellom hp/kg som en orginal 125cc sykkel.

 

Yaris 1,0: 13,23kg per hp

125cc: 8,6kg per hp (15hp, 130kg)

 

Det er da 35% mer ytelse per kg i 125'ens favør, men tar man f.eks en NSR 125R i sin orginale tilstand i utlandet der den ikke er plombert ned til norske regler har denne 70% mer ytelse pr kg enn hva Yarisen klarer å prestere. Og 0-100km/t går unna i overkant av 7sek. Så å kalle disse mopeder er litt å ta i.

 

Bare en liten tankevekker ;)

 

  Sitat
Liker best Nsr! Den er tøfest....Ser større ut enn rs'en. NetFinity:hvor mye skal du ha?

 

Jeg har desverre ikke bestemt meg om jeg vil selge sykkelen enda, da jeg har veldig vondt for å kvitte meg med den. Men om jeg skal kan jeg jo gi deg beskjed om dette er interessant. Jeg hadde tenkt meg rundt 40.000kr for den og diverse ekstrautstyr. Og 50.000kr om en vil ha med en strøken og lite brukt IXS racing skinndress, støvler, 2 par hansker og 2 hjelmer. (verdi minst 15.000kr)

 

  Sitat
  Sitat
Ellers er NSRen mer driftsikker som nevnt før, og man slipper som regel større utskiftninger av deler etter kort tid. (bla, stempler på RS skal skiftes hver 10000km eller noe)

For å pirke litt.. Det er hver 15000 km mener jeg å huske..

 

Må være lov å pirke vett du :) Du har selvfølgelig helt rett.. Er en stund siden jeg var borti RS125 nå.

 

Mvh NetFinity

Lenke til kommentar
  Sitat

Disse syklene er lett-mc! man må ta lett-mc sertfikat for å kjøre dem!!

jepp vet det, har selv lappen for motorsykkel og har kjørt lett mc. Har forresten en honda shadow 700cc, derfor sier eg at lett mc er mopeder med større motor :lol:

  Sitat
Vell, noen vil kansje også klassifisere Toyota Yarisen din som en moped også, da denne med sine 68hp og 900kg faktiskt ligger langt under forholdet mellom hp/kg som en orginal 125cc sykkel

Nope det kan du ikke kalle fremkomst redskapet mitt for, yaris min er bil.

Om ikke eg husker feil har en bil 4 hjul, eller :lol:

Lenke til kommentar
  Sitat
  Sitat

Disse syklene er lett-mc! man må ta lett-mc sertfikat for å kjøre dem!!

jepp vet det, har selv lappen for motorsykkel og har kjørt lett mc. Har forresten en honda shadow 700cc, derfor sier eg at lett mc er mopeder med større motor :lol:

  Sitat
Vell, noen vil kansje også klassifisere Toyota Yarisen din som en moped også, da denne med sine 68hp og 900kg faktiskt ligger langt under forholdet mellom hp/kg som en orginal 125cc sykkel

Nope det kan du ikke kalle fremkomst redskapet mitt for, yaris min er bil.

Om ikke eg husker feil har en bil 4 hjul, eller :lol:

 

Sa noen mopedbil? :lol: hehe, neida Lura, skal la Yaris'en gå fri fra debatten denne gangen :) Men faktiskt kan lett-mc'ene være utrolig spreke med tanke på sin relativt liten motor. Moped kommer ikke i nærheten av en 125 som får plomberingsfrie luftveier. Tror heller ikke jeg hadde hatt noen problemer å henge med 700'en din heller på min sykkel. Holdt overraskende nok følge med en CBR 600F (110hp) på 1.ste giret opp til 50-60km/t. Og disse syklene er jo råskinn. Men den drog naturligvis raskt fra etterpå.

Lenke til kommentar
  Sitat

Men faktiskt kan lett-mc'ene være utrolig spreke med tanke på sin relativt liten motor. Moped kommer ikke i nærheten av en 125 som får plomberingsfrie luftveier. Tror heller ikke jeg hadde hatt noen problemer å henge med 700'en din heller på min sykkel. Holdt overraskende nok følge med en CBR 600F (110hp) på 1.ste giret opp til 50-60km/t. Og disse syklene er jo råskinn. Men den drog naturligvis raskt fra etterpå.

Er ikke hvor raske de er eg tenker på, men kjøreopplevelsen mellom en 125cc og en 700cc kan du ikke sammenlingne.

Eg får ikke motorsykkel opplevelsen med en 125cc. Anngående mopeder, mange er faktisk sterke, har sett mopeder med 5.8HK. En 125cc har vel ca 20HK

Lenke til kommentar
  Sitat

Er ikke hvor raske de er eg tenker på, men kjøreopplevelsen mellom en 125cc og en 700cc kan du ikke sammenlingne.

Eg får ikke motorsykkel opplevelsen med en 125cc. Anngående mopeder, mange er faktisk sterke, har sett mopeder med 5.8HK. En 125cc har vel ca 20HK

 

Kan si meg enig der i mange tilfeller, har selv prøvd både Yamaha YZF R1 og CBR600F, og du får en slags "kongen på haugen" følelse av å kjøre slike sykler. Men bortsett fra motoren og forsterket/forbedret chassi, bremser o.l. er feks. en NSR 125 og en CBR600 utrolig like, både utseendemessig og på veien. Du bruker samme kjørestil på begge disse syklene.

 

Men forståelig nok så er det jo mye kjekkere å kjøre en stor sykkel om du har mulighet til dette. Men om du er under 18 er desverre 125cc det største man har lov å kjøre her til lands. Og da får man seg en utrolig kjekk opplevelse når man har sykkelen ettersom de fleste andre på denne alderen kjører mopeder.

 

Kommer også til å kjøpe meg en skikkelig sykkel når lommeboka tillater dette, men minnene fra den tiden jeg har kjørt 125 vil nok bli sittende en god stund fremover, og kan anbefales sterkt for ungdom.

Lenke til kommentar
  Sitat

jepp vet det, har selv lappen for motorsykkel og har kjørt lett mc. Har forresten en honda shadow 700cc, derfor sier eg at lett mc er mopeder med større motor :lol:  

:lol: Ja det er en morsom måte å si det på... :wink: hvor gammel er sykkelen din Kjetil?

Uansett NSR er tøffere enn maaange andre lett.mc'er(mopeder med større motor) Vel den tøffeste jeg har sett og vet om...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...