Haansi Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hvor skal dette objektivet være skarpest? Mvh Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Jeg har hørt at et objektiv har en blender hvor det generelt er skarpest. Så noen nevnte at objektiv xxx hadde sin "sweetspot" ved blender F/x ved brennvidde Xmm, at det er altså der objektivet vil gi sitt skarpeste bilde. Men kan hende jeg bare roter her, så tråden kan bare stenges. Gidder ikke bli stempla som en idiot med slike svar, så da spør jeg heller en annen plass. Endret 2. februar 2009 av Haansi Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Det er absolutt ikke noe dumt spørsmål og du er absolutt IKKE idiot for å spørre. Dette er min tanke om saken Ett objektivs sweetspot er somregel 2-3 blendertrinn før vidåpen. På min 100-400 IS bruker jeg F8 som funker ganske så bra. Det samme på min EF-S 17-85 IS, denne liker seg også bra på ca F8-F9,men kan godt gå til F6.3 uten å miste alt for mye IQ. Bruk 2-3 blendertrinn fra vidåpen som en basis linje og eksprementer det fram til hva som passer best for ditt objektiv. Ta gjerne en serie bilder av samme motivet under noenlunde like forhold for å bli kjent med hvordan objektivene og kamerahuset ditt "prater" sammen og hva som er den beste kombinasjonen for deg. Håper det hjelper S A Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Tusen takk for oppklarende innlegg! Da ble jeg litt klokere Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 I følge SLRgear.com er sweetspotene følgende: 18mm: f/5.6-8.0 24mm: f/5.6 35mm: f/5.6-8.0 55mm: f/8.0 Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 ... og takk til Simon Lenke til kommentar
Patience Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 1 innlegg med personhets, eller andre unødvendige kommentarer til eller om andre brukere er fjernet fra tråden. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Tråden er jo genial, Haansi, og nå ønsker jeg å finne ut det samme med mine to objektiver! Bra iniativ Haansi Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hvilke objektiver er det? Men husk at dette bare er en rettledning. For eksempel vil nok de fleste oppleve mer forringing av kvalitet ved å kjøre ISO1600 og f/8 kontra f/5.6 og ISO800. Skarphet er noe jeg selv setter pris på, det gir meg de beste mulige forutsetninger for å definere mine megapiksler, selv om jeg normalt er langt unna å faktisk ha et perfekt skarpt bilde på grunn av bevegelsesuskarphet i større eller mindre grad. Det er verdt å nevne, og verdt å ha in mente. Bildet er viktigere enn kvaliteten, et bilde av et test-chart er mindre verdt enn et bilde av noe interessant, uansett hvor skarpt det er. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 24-105 F4 IS og 70-200 F4 IS. Joda, jeg vet det er rettledning, men det er litt kjekt å vite i hvilke område man får best resultat, speielt på allround objektivet. Lenke til kommentar
mar1u5 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 For og finne "sweet spot" så er det ikke noe værre enn og sette kamera på stativ og ta bilde av noe med fine detaljer eller struktur på de forskjellige f-stop objektivet har. Da er det bare og se på bildene i 100% størrelse etterpå så ser du fort hvor "sweet spot" er. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 For og finne "sweet spot" så er det ikke noe værre enn og sette kamera på stativ og ta bilde av noe med fine detaljer eller struktur på de forskjellige f-stop objektivet har. Da er det bare og se på bildene i 100% størrelse etterpå så ser du fort hvor "sweet spot" er.I tillegg er det som trådstarter var inne på også noen brennvidder der objektivet er skarpere enn andre, så det er gjerne én kombinasjon av brennvidde og blender der objektivet yter best. For å forkludre det ytterligere, er det også avhengig av fokusavstanden... Men som hovedregel - 2-3 steg nedblendet. Brennvidden kan variere, men ofte er normalzoomer optimalisert for normalområdet - 24-35mm, både når det gjelder skarphet og fortegning, mens vidvinkelzoomer ofte yter best i den vide enden og telezoomer i den lange enden. Ofte, vel og merke, ikke alltid... :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå