Gå til innhold

Canon 18-55mm IS sweetspot?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at et objektiv har en blender hvor det generelt er skarpest.

Så noen nevnte at objektiv xxx hadde sin "sweetspot" ved blender F/x ved brennvidde Xmm, at det er altså der objektivet vil gi sitt skarpeste bilde.

Men kan hende jeg bare roter her, så tråden kan bare stenges.

Gidder ikke bli stempla som en idiot med slike svar, så da spør jeg heller en annen plass.

Endret av Haansi
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke noe dumt spørsmål og du er absolutt IKKE idiot for å spørre.

Dette er min tanke om saken

Ett objektivs sweetspot er somregel 2-3 blendertrinn før vidåpen. På min 100-400 IS bruker jeg F8 som funker ganske så bra. Det samme på min EF-S 17-85 IS, denne liker seg også bra på ca F8-F9,men kan godt gå til F6.3 uten å miste alt for mye IQ.

Bruk 2-3 blendertrinn fra vidåpen som en basis linje og eksprementer det fram til hva som passer best for ditt objektiv. Ta gjerne en serie bilder av samme motivet under noenlunde like forhold for å bli kjent med hvordan objektivene og kamerahuset ditt "prater" sammen og hva som er den beste kombinasjonen for deg.

Håper det hjelper :)

S A

Lenke til kommentar

Hvilke objektiver er det? :)

Men husk at dette bare er en rettledning. For eksempel vil nok de fleste oppleve mer forringing av kvalitet ved å kjøre ISO1600 og f/8 kontra f/5.6 og ISO800.

Skarphet er noe jeg selv setter pris på, det gir meg de beste mulige forutsetninger for å definere mine megapiksler, selv om jeg normalt er langt unna å faktisk ha et perfekt skarpt bilde på grunn av bevegelsesuskarphet i større eller mindre grad.

Det er verdt å nevne, og verdt å ha in mente. Bildet er viktigere enn kvaliteten, et bilde av et test-chart er mindre verdt enn et bilde av noe interessant, uansett hvor skarpt det er. :)

Lenke til kommentar

For og finne "sweet spot" så er det ikke noe værre enn og sette kamera på stativ og ta bilde av noe med fine detaljer eller struktur på de forskjellige f-stop objektivet har. Da er det bare og se på bildene i 100% størrelse etterpå så ser du fort hvor "sweet spot" er.

Lenke til kommentar
For og finne "sweet spot" så er det ikke noe værre enn og sette kamera på stativ og ta bilde av noe med fine detaljer eller struktur på de forskjellige f-stop objektivet har. Da er det bare og se på bildene i 100% størrelse etterpå så ser du fort hvor "sweet spot" er.
I tillegg er det som trådstarter var inne på også noen brennvidder der objektivet er skarpere enn andre, så det er gjerne én kombinasjon av brennvidde og blender der objektivet yter best. For å forkludre det ytterligere, er det også avhengig av fokusavstanden...

Men som hovedregel - 2-3 steg nedblendet. Brennvidden kan variere, men ofte er normalzoomer optimalisert for normalområdet - 24-35mm, både når det gjelder skarphet og fortegning, mens vidvinkelzoomer ofte yter best i den vide enden og telezoomer i den lange enden. Ofte, vel og merke, ikke alltid... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...