Gå til innhold

gå fra single til raid 1 så til raid 5 sw? mulig?

Anbefalte innlegg

har en htpc som brukes til lagring av all media jag har.

tengte da å montere en egen disk for all media single drive.

å senere montere 1 til for raid 1 speiling.

å til slutt montere en 3 å gå over til raid 5 sw da hastigheten ikke er så nøye. tanken er stor kapasitet og god sikkerhet.

maskinen kjører win home premium.

raid kontroller er intrigrert sis 3114 på et abit Ic7-max3.

det vil ta tid mellom hver disk montering da dette blir kjøpt inn etter vert.

1 støtter vista sw raid 5?

2 gå fra singel til raid 1 er vel enkelt?

3 gå fra raid 1 til 5 uten å slette data mulig?

ot: noen som vet av en god cpu kjøler som kan monteres uten å fjerne otes på hk? ligger nå mellom 65 til 70 grader pga folding.

Endret av Kolvrick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et gammelt hovedkort etter det jeg kan finne ut, og det støtter kun RAID0, RAID1 eller RAID0+RAID1, det har ikke støtte for RAID5. Så skal du forandre til RAID5 må det eventuelt skje via software.

Er ikke sikker på om Vista støtter SW RAID5, har lest på nettet at det skal støtte det via diskpart men er ikke sikker.

Å gå fra singel til RAID1 er ganske enkelt ja, men du vil mest sannsynligvis miste all data du har på den singel disken når du gjør det.

Gå fra RAID1 til RAID5 uten å miste data skal være mulig, men tror ikke det kan gjøres med den kontrolleren du har.

En god CPU kjøler til det kortet uten å fjerne OTES? Det har en 478socket ikke sant. Vet ikke om denne er høy nok til å ga klar av OTES, men http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335080

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Single til RAID 1 skal være ganske så mulig uten å miste data, i allefall med nyere Intel rigger og ICHxR sin fakeRAID.

Eneste fordelen fakeRAID har kontra SW RAID er at det kan bootes ifra, i ditt tilfelle mener jeg at Sil image brikken din skal ha RAID 5 muligheter men er ikke helt sikker siden jeg mener det er den samme brikken som sitter på mitt DFI LanParty NF2 Ultra B og den har RAID 5.

Uansett, RAID oppsettet gjøres i disk management for software RAID, men om det funker i Vistaen din vet jeg ikke, det avhenger av hvilken Vista variant du har, for du må støtte dynamiske disker.

Lenke til kommentar

av det jeg finner ut av kontrolleren på silicon image sine sider skal den støtte raid 5 ja. men i dokumentasjonen på mitt kort står det raid 0 raid 1 og raid 0+1 med 4 disker.

mulig det ikke går siden den er intrigrert. siden det mulig må en bios oppdatering av kontrollren for å få støtte for raid 5.

noen som vet hvor høyt den kjøleren stikker før ribba byner da?

kjører home premium på denne må jeg ha ultimate for det?

valgte home premium pga multimediasentret men det blir ikke brukt.

Lenke til kommentar
Chavalito:

har nå bestilt kjøleren som du forslo. d ser på bilder ut til å gå bra men tiden vil vise.

det med raid oppsettet får jeg vel finne ut selv når den tid kommer.

Så vidt jeg kan finne ut i farten, så har Home Premium støtte for software RAID5. Men du kan jo ikke boote fra et SW RAID5.

Og det å gå fra single disk til RAID1 med ICHxR sin fakeRAID, mulig det går. Jeg prøvde å gå fra single SATA til RAID1, men etter ørten forsøk for å få Vista til å laste, ga jeg opp og gjorde en clean install av Vista.

Lenke til kommentar

vista er å blir instarlert på en egen disk på den andre intregrerte kontrolleren.

så raid oppsettet vil ikke bli brukt til noe annet en et backup system for all media jeg har. filmer musikk bilder etsetra.

så jeg burde gå for raid 1 med en gang? å så gå over til raid 5?

eller blir det mulig å gå fra single til raid 1 når jeg ikke bruker raid som boot?

nå står d kun en 200gb disk å det blir for lite når en har bacup av alle filmer å lignende.

er jo kun en htpc så load hastighet er ikke det største problemet.

Lenke til kommentar

Rotet dessverre litt da jeg sa Home Premium hadde støtte for SW RAID. Det har det ikke, Vista Ultimate har støtte for det.

Hvis du ikke skal boote fra RAID1, da skulle det ikke være noe problem å gå fra single til RAID1. Ville jo for sikkerhets skyld tatt backup av den single disken før jeg satte opp RAID da, just in case. Bare husk at bruker du en større disk enn den 200GB du har, hvis den skal være med i RAIDen da vil RAID1 ikke bli større enn 200GB.

Jeg personlig hadde gått for RAID1 med en gang, men det er min mening da.

Hvis ikke den SiS kontrolleren din støtter RAID5, så kan det hende at det finnes en BIOS oppdatering til den som gir den RAID5 støtte.

Lenke til kommentar

200gb disken skal kun brukes til systemdisk å programer.

ja raid 1 fra første stund har vert best men trenger plassen nå men har kun penger til 1 disk. bios uppdate finnes men vil d gå på intregret kontroller da? har den egen bios?

finnes det programvare som kan gi meg støtte for SW raid da?

Lenke til kommentar

Normalt så har de kontrollerne egen BIOS, og skulle være mulig å oppdatere. Jeg kan ikke si det for sikkert med den SiS 3114 du har, kjenner ikke til den.

SW RAID finnes ja, jeg tror at MirrorFolder skulle passe bra for det du skal bruke det til. Koster US$ 39,- og med det programmet kan du sette inn en disk som vanlig SATA, deretter enda en SATA disk senere. Ser ut som at problemet med det programmet er at det ikke støtter RAID5, kun RAID1.

Så er det Raid 2 Raid som er gratis. Bakdelen med dette programmet er at det kan ikke brukes til SW RAID så vidt jeg finner ut. Det kan brukes til å overføre en RAID array fra en PC til en annen PC, så Raid 2 Raid er kanskje ikke noe for deg.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...