WildRover Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hei! Har nylig investert i acratech V2 kulehode fra statene. Har det om en måneds tid. Har derfor begynt å tenke i baner av en tripod som jeg kan sette sette hærligheten på. Da jeg begynte å vurdere stativ av litt bedre kaliber var det 055xpro med manfrotto kulehode jeg tenkte å gå for. men nå som jeg har kjøpt et kulehode av litt annet kaliber burde jeg kanskje også vurdere stativ av annet kaliber.. Det jeg har i tankene da er Benro, Gitzo og feisol. Er det andre merker som er verd å merke seg? Hvordan vil manfrottoen være iforhold til dyrere modeller av feisol eller Gitzo mtp stødighet. Er det bare vekt som skiller? Andre ting? Er egentlig åpen for alle kommentarer folk måtte ha på valg av stativ i dette kaliber. Noen som har anbefalinger, erfaringer eller annen viten må gjerne dele det her=) Mvh Øyvind Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Sachtler regnes som bra. Benro har funket fint for meg med Ultimate Ballhead. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Da jeg begynte å vurdere stativ av litt bedre kaliber var det 055xpro med manfrotto kulehodejeg tenkte å gå for. men nå som jeg har kjøpt et kulehode av litt annet kaliber burde jeg kanskje også vurdere stativ av annet kaliber.. Det jeg har i tankene da er Benro, Gitzo og feisol. Er det andre merker som er verd å merke seg? Hvordan vil manfrottoen være iforhold til dyrere modeller av feisol eller Gitzo mtp stødighet. Er det bare vekt som skiller? Andre ting? Finnes det billige modeller av Gitzo? Kjenner ikke Feisol, men de større Gitzo (og Kina-klonen Benro) vil få Manfrottoen til å likne et spinkelt rakleverk i forhold. Manfrotto 055 er en bra oppgradering fra 190, men spesielt stivt og kraftig er det ikke (selv om det ikke er et dårlig stativ). Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Okei, så gitzo er faktisk bedre. Er ikke bare prisen som er "bedre" liksom.. =) Billige modeller av gitzo skal man vel lete lenge etter. http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.asp...amp;g3txt=Gitzo Der er den "billigste" 2300 eller noe i den dur. Men hvis jeg skal gå for gitzo så er nesten problemet hvilket gitzo å velge. Jeg ønsker mest mulig stabilitet for pengene. Har sigma 100-300 med 1,4 teleconverter på dx-kameram så stabilitet er viktig. Men hvis et stativ skal anbefales og mest mulig stabilitet for den "minste" penge er viktig, hva er det da verd å sjekke? Faller Gitzo bort? Vekt er selvfølgelig også viktig, men betaler ikke dobbel pris bare for at det skal veie litt mindre. Hadde egentlig håp om å skulle klare å holde meg til rundt 2k, men har skjønt det slik at det kan være hardt å holde seg til det.. ps: er meget interessert i brukt. Endret 2. februar 2009 av WildRover Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) dobbelpost Endret 2. februar 2009 av WildRover Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Sachtler regnes som bra. Benro har funket fint for meg med Ultimate Ballhead. Sachtler har jeg skjønt er bra ja! Men synes de er litt i dyreste laget. Benro er jeg litt nysgjrrig på. Men er usikker da de nødvendigvis ikke er mye billigere enn feks feisol. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hvis du ønsker å spare penger faller vel både Sachtler og Gitzo bort. Hvis det er Sigma 100-300m f/4 det dreier seg om, kan det være at Manfrotto 055 holder for alt jeg vet. Men stativ er ikke det lureste stedet å spare, det kan fort bli slik at du må kjøpe enda et fordi det første viste seg å ikke være stabilt nok. Jo mer stabilitet, jo høyere pris, vekt og størrelse. Her må du bare finne ut hvor smertegrensen går. Selv havnet jeg på et Benro-stativ et hakk større og stivere enn Manfrotto 055. I ren aluminium ville dette imidlertid bli ganske tungt, så jeg la litt ekstra kroner i en karbon-variant. Det beste er å gå til en velassortert butikk og gjerne ta med det aktuelle kamera/objektiv for å sjekke ut de forskjellige modellene. Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Var å kjente på 055 idag. Synes selve stativet kjentes stødig ut, men sentersøyla virket ikke veldig stødig.. Så tror den er utelukket. Må vel opp en klasse, men synes det er vanskelig å velge! Er litt flere merker inne i bildet enn jeg først trodde. Fortsatt åpen for forslag. Skal lese meg opp på Benro. Takk Endret 4. februar 2009 av WildRover Lenke til kommentar
Stian84 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Kan også ta en titt på Induro som interfoto selger. Link til interfoto/induro Har selv et Induro Carbon 8x C-113 Dette Og det funker veldig bra for meg. Følger også med en fin og praktisk bag. Stian Endret 4. februar 2009 av Stian84 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Var å kjente på 055 idag. Synes selve stativet kjentes stødig ut, men sentersøyla virket ikke veldig stødig.. Så tror den er utelukket. Hvordan sentersøyla er skal du ikke henge deg for mye opp i, for den bør du uansett ikke bruke. Kjøp et stativ som er høyt nok uten bruk av sentersøyle. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Var å kjente på 055 idag. Synes selve stativet kjentes stødig ut, men sentersøyla virket ikke veldig stødig.. Så tror den er utelukket. Hvordan sentersøyla er skal du ikke henge deg for mye opp i, for den bør du uansett ikke bruke. Kjøp et stativ som er høyt nok uten bruk av sentersøyle. Etter å ha slitt med pinglete infestning mellom 055 og diverse høykvalitets kulehoder så oppgraderte jeg etterhvert til Sachtler DA75L og Gitzo GT3540LS. Sachtlern til grovbruk ute i saltvann og under kalde forhold når stativet skal være raskt å bruke. Gitzoen til solskinn, godt vær og innebruk (den spiser ikke parkett...)Husk at gode stativbein overlever mange kamerahus og gir et vesentlig løft i bildekvaliteten gitt at du faktisk bruker det. Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Var å kjente på 055 idag. Synes selve stativet kjentes stødig ut, men sentersøyla virket ikke veldig stødig.. Så tror den er utelukket. Hvordan sentersøyla er skal du ikke henge deg for mye opp i, for den bør du uansett ikke bruke. Kjøp et stativ som er høyt nok uten bruk av sentersøyle. Nei altså dette var uten sentersøyla i bruk. Helt nede og festet godt, men likevel var den ikke helt stødig. Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Var å kjente på 055 idag. Synes selve stativet kjentes stødig ut, men sentersøyla virket ikke veldig stødig.. Så tror den er utelukket. Hvordan sentersøyla er skal du ikke henge deg for mye opp i, for den bør du uansett ikke bruke. Kjøp et stativ som er høyt nok uten bruk av sentersøyle. Etter å ha slitt med pinglete infestning mellom 055 og diverse høykvalitets kulehoder så oppgraderte jeg etterhvert til Sachtler DA75L og Gitzo GT3540LS. Sachtlern til grovbruk ute i saltvann og under kalde forhold når stativet skal være raskt å bruke. Gitzoen til solskinn, godt vær og innebruk (den spiser ikke parkett...)Husk at gode stativbein overlever mange kamerahus og gir et vesentlig løft i bildekvaliteten gitt at du faktisk bruker det. Da75l. Er det det som koster 4000 eller 8000? Jeg synes sachtler ser ut som er litt stor i sammenslått tilstand? SKulle gjerne hatt et stativ som er litt "skinny" sammenslått mtp turer osv, når jeg tenker meg om. Hvis du skulle anbefalt bare et av de stativene, hvilket hadde det blitt? Men tror jeg skal gå for 3-ledd i beina og ikke 4. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Var å kjente på 055 idag. Synes selve stativet kjentes stødig ut, men sentersøyla virket ikke veldig stødig.. Så tror den er utelukket. Hvordan sentersøyla er skal du ikke henge deg for mye opp i, for den bør du uansett ikke bruke. Kjøp et stativ som er høyt nok uten bruk av sentersøyle. Etter å ha slitt med pinglete infestning mellom 055 og diverse høykvalitets kulehoder så oppgraderte jeg etterhvert til Sachtler DA75L og Gitzo GT3540LS. Sachtlern til grovbruk ute i saltvann og under kalde forhold når stativet skal være raskt å bruke. Gitzoen til solskinn, godt vær og innebruk (den spiser ikke parkett...)Husk at gode stativbein overlever mange kamerahus og gir et vesentlig løft i bildekvaliteten gitt at du faktisk bruker det. Da75l. Er det det som koster 4000 eller 8000? Jeg synes sachtler ser ut som er litt stor i sammenslått tilstand? SKulle gjerne hatt et stativ som er litt "skinny" sammenslått mtp turer osv, når jeg tenker meg om. Hvis du skulle anbefalt bare et av de stativene, hvilket hadde det blitt? Men tror jeg skal gå for 3-ledd i beina og ikke 4. Det er Sachtler beina til ca 4000. Det er riktig at det er litt for langt til å ha med i sekken på tur, men det er suverent mye raskere å sette opp/flytte/justere når man først er på plass. Det er nok bare ditt eget bruksmønster som bestemmer hva DU bør kjøpe først. Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Har bestilt et Benro-stativ nå. C257 n6. Blir spennede å se hvordan det er. Blir jeg ikke fornøyd er det jo bare å sende tilbake:) Takk for hjelpen alle sammen! Kommer med litt erfaringer her når det er i hus. Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 Fikk stativet i dag og må si det virker veldig bra! Bedre enn forventet. Byggekvailteten ser bra ut, design er bra, og virker veldig stødig. Har ikke prøvd med kamera enda da hde ikke er kommet. Liker veldig godt at føttene sitter litt "tight". At når man skal bøye de ut fra midt/hvilestilling kjenner man at de sitter godt. Ellers er vekten veldig fin. Er vel 1,6kg eller no sånn og det er lettere enn det ser ut. Midtsøylen er festet godt, men skulle ønsket at det ikke var midtsøyle i det hele tatt for min del. Menmen=) Alt i alt fornøyd så langt! Mvh Øyvind Lenke til kommentar
Tror Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Skal selv kjøpe meg stativ, og valget står nok i mellom Manfrotto 055XPROB og Benro C-257 n6. Har du et bedre inntrykk av Benrostativet i forhold til Manfrotto? Er det et stødigere stativ? Det er jo ganske fristende med tanke på vekten blant annet. Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg ville gått for Benroen. Liker ikke sentersøyla på 055, men skal du drive makro er den jo kjekk. Ellers er det tungt. Tror stødigheten er ca lik, men Benroen er lettere så da har 055 en fordel der. Men Benro har en hank nederst på sentersøyla hvor man kan henge noe for å få tyngde. Feks en kamerasekk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Skal selv kjøpe meg stativ, og valget står nok i mellom Manfrotto 055XPROB og Benro C-257 n6. Har du et bedre inntrykk av Benrostativet i forhold til Manfrotto? Er det et stødigere stativ? Det er jo ganske fristende med tanke på vekten blant annet. Jeg ville også valgt Benro... Lenke til kommentar
Tror Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Så sentersøyla på Benro er bedre? Ser fotovideo ikke får inn Benrostativet før 14. mars. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå