Hunter147 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Så vidt jeg vedt er dåp en kristen tradisjon, og konfirmasjon er bekreftelse av den. Alle kjente samfunn har tradisjon for markering av navngiving av nyfødte, overgang fra barn til voksen, giftemål og dødsfall. Ikke noe av dette er spesielt kristne tradisjoner. Men ordet dåp stammer vell fra kristendommen. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Men ordet dåp stammer vell fra kristendommen. Det er slettest ikke sikkert. "døpe v2 (norr deypa 'duppe')" "dåp -en (lty dop(e), fra gsaks, besl med døpe)" Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Men ordet dåp stammer vell fra kristendommen. Det er slettest ikke sikkert. "døpe v2 (norr deypa 'duppe')" "dåp -en (lty dop(e), fra gsaks, besl med døpe)" Men ordet dåp slik som vi kjenner det i dag, har en religiøs betydning. Lenke til kommentar
Harald Husum Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Men ordet dåp slik som vi kjenner det i dag, har en religiøs betydning. Såvidt jeg vet bruker vi ordet her i dets grunleggende form, ikke som hva du assosierer det til. Hva du tolker ordet dåp til er ditt problem. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Men ordet dåp stammer vell fra kristendommen. Om så, hvilken betydning skulle det ha? Mener du dermed at kristne ikke skulle kunne kalle det giftemål eller begravelse om disse ordene opprinnelig stammet fra før-kristen tradisjon? Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Men ordet dåp slik som vi kjenner det i dag, har en religiøs betydning. Såvidt jeg vet bruker vi ordet her i dets grunleggende form, ikke som hva du assosierer det til. Hva du tolker ordet dåp til er ditt problem. Hey,, trodde du var på mitt parti jeg :!: Okey,, ordet dåp stammer kanskje ikke dirkte fra kristendommen, men ordet har blitt så innbarket i kristendommen. Man er forsiktig med ordet "arisk" nå til dags. Opphavet til det ordet, kommer fra et folkeslag som snakket indoeuropeisk i bronsealderen. Men i dag blir det ordet forbundet med Hitler og nazisme, og man ungår å bruke det ordet. Man kan også sammenligne det med ordet dåp. Endret 5. februar 2009 av Hunter147 Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Men i dag blir det ordet forbundet med Hitler og nazisme, og man ungår å bruke det ordet. Man kan også sammenligne det med ordet dåp. Den sammenligningen henger jo ikke på greip i det hele tatt. Som du selv sier, bruken av ordet "arisk" blir bevisst unngått, og er på ingen måte i samme situasjon som ordet "dåp". Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Humanetisk Forbund arrangerer uansett ikke dåp, de arrangerer navnefest. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Finnes det slikt? hva skal ateister døpes for? Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Finnes det slikt? hva skal ateister døpes for? Navnet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå