kjeklulf Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 http://www.human.no/templates/Page____220.aspx Lenke til kommentar
abrj Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Humanetisk forbund har navnefester, som påpekt i tråden over meg Endret 2. februar 2009 av abrj Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Dåp for aetister er vell i seg selv en selvmotsigelse, samme gjelder borgelig konfirmasjon. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 @Hunter147: Utdyp er du snill. Lenke til kommentar
No14 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Dåp for aetister er vell i seg selv en selvmotsigelse, samme gjelder borgelig konfirmasjon. Hvordan er borgelig konfirmasjon en selvmotsigelse? Mener du at hvis du ikke er kristen så har du ikke rett på å markere overgangen til voksenlivet med noe sermonielt? Lenke til kommentar
Uncle Albert Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hvordan er borgelig konfirmasjon en selvmotsigelse? Mener du at hvis du ikke er kristen så har du ikke rett på å markere overgangen til voksenlivet med noe sermonielt? Ville da kanskje latt det ligge noen år, siden man jo ikke er voksen i en alder av 14/15 (med voksen mener jeg da myndig, for å unngå en diskusjon om mentalitet) Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Og hvorfor kalle det konfirmasjon? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Og hvorfor kalle det konfirmasjon? konfirmasjon ~asjo'n m1 (gj ty. fra lat.) 1 bekreftelse, stadfesting Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Bekreftelse av at man fortsatt ikke akter å la seg lure av menn i kjole med fantasivenner. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Yupp! Konfirmasjon betyr kun bekreftelse... Og man bekrefter at man fremdele er ateist Lenke til kommentar
No14 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hvordan er borgelig konfirmasjon en selvmotsigelse? Mener du at hvis du ikke er kristen så har du ikke rett på å markere overgangen til voksenlivet med noe sermonielt? Ville da kanskje latt det ligge noen år, siden man jo ikke er voksen i en alder av 14/15 (med voksen mener jeg da myndig, for å unngå en diskusjon om mentalitet) Voksen var kanskje feil ord men det er en markering etter man har blitt kjønnsmoden og klar for voksenlivet. Man trenger ikke være mer voksen om man er 18! Selv om man får kjøpe øl og kjøre bil. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Synes navnet er misvisende... Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Hvorfor det? Det er et helt oridinært norsk ord, som så mange andre er nedstammet fra latin. "confirmare, from con-, with, + firmare, firm or strengthen." Det er ikke nok at du "føler ordet er litt feil liksom". Endret 3. februar 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Synes navnet er misvisende... Tror nok det er dine assosiasjoner til ordet som ikke helt stemmer med dets betydning. Etter hva jeg er vant med så brukes ordet kun i forbindelse med en kristen eller borgelig konfirmasjon og sermonien som tilhører, utenom det så blir nok bekrefte oftere brukt, som har samme betydning. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Men hvorfor confirm? Konfirmere hva da? Lenke til kommentar
geebs Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er da vel ikke noe nytt fenomen at en kultur/religion/livssyn assimilerer andres tradisjoner inn i sine egne? Om de har sine egne grunner til å kalle det konfirmasjon får det så være, men jeg ser da ingen grunn til å pirke på noen pga dette. Det gjør tradisjonen lettere mottakelig for eksisterende medlemmer så hvorfor ikke? Terminologi i denne sammenheng er absolutt uvesentlig og ingen grunn til å debattere. Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) @Hunter147: Utdyp er du snill. Så vidt jeg vedt er dåp en kristen tradisjon, og konfirmasjon er bekreftelse av den. Så viss en er aetist kan man rett og slett drite i den. Men man kan godt ha borgelig komfirmasjon,, så lenge man skifter det til et annet navn. Blir akuratt som å si: Soft Hard Rock. Edit: Eller Slow Speed Metal Endret 5. februar 2009 av Hunter147 Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 En annen tradisjon innebærer å gi konfirmantene titusener av kroner. Lykke til med å få en femtenåring til å si nei til det. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Så vidt jeg vedt er dåp en kristen tradisjon, og konfirmasjon er bekreftelse av den. Alle kjente samfunn har tradisjon for markering av navngiving av nyfødte, overgang fra barn til voksen, giftemål og dødsfall. Ikke noe av dette er spesielt kristne tradisjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå