Gå til innhold

Liste flere kataloger inne i en katalog

Anbefalte innlegg

Hei,

når jeg henter bilder fra kameraet mitt, kjører jeg ett skript som sjekker dato og flytter bildene mine til mange forskjellige kataloger, basert på exif dato'en.

slik :

2008
 2008-11
 2008-11-25
	img_112.jpg
	img_113.jpg
 2008-11-26
	img_114.jpg
2009
 2009-01
 2009-01-08
	img_115.jpg
	img_116.jpg

Jeg har lyst til å lage en katalog f.eks bilder2008 som inneholder alle bildene som ligger under 2008 katalogen og en annen som heter alleBilder som inneholder alle som ligger både under 2008 og 2009. Er dette mulig ?

Jeg kunne også tenkt meg å kopiere alle bildene i de underliggende katalogene over til 1 annen katalog. Er dette mulig dette, også ?

Hvis dette ikke er mulig, så kan jeg vel sikkert legge alle bildene rett under 2008/2009 katalogen, og lage ett skript som lager linker i f.eks 2008/2008-11/2008-11-25 og til 2008 katalogen, men jeg ville gjerne ha muligheten til å gjøre det slik jeg helst vil

Marvin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som du egentlig prøver å gjøre det programmer som picasa, f-spot etc allerede gjør. :p

(Dvs, sortere bilder på metadata)

Det du spør etter er fullt mulig via enten symlinks eller hard links og noen kreative linjer i det scriptet ditt. (For jeg regner med at du ikke vil at ting skal ligge flere steder på disken og ta dobbelt plass?)

Lenke til kommentar
Ser ut som du egentlig prøver å gjøre det programmer som picasa, f-spot etc allerede gjør. :p

(Dvs, sortere bilder på metadata)

Det du spør etter er fullt mulig via enten symlinks eller hard links og noen kreative linjer i det scriptet ditt. (For jeg regner med at du ikke vil at ting skal ligge flere steder på disken og ta dobbelt plass?)

Dette er oppskriften som jeg har fulgt : http://elonen.iki.fi/code/misc-notes/digip...ript/index.html

Det ene problemet mitt er jo at jeg skal rydde opp i bildene mine, og skriptet mitt plukker bare opp de bildene som ligger i den katalogen som jeg står når jeg kjører skriptet. Jeg vil jo gjerne hente alle bildene som ligger rundt på harddisken og samle de ett sted, så jeg kan kjøre skriptet mitt på dem.

Det andre er jo å lage en katalog hvor jeg kan "summere" opp bildene, fordi det er jo litt tungvidt å titte på dem når de ligger i mange kataloger

Lenke til kommentar

Sånn umiddelbart ser jeg en -maxdepth 1 i parameteren til find i det scriptet. Fjerner du den vil den (sannsynligvis) plukke med seg alle underkataloger under der du står.

Ellers kan du vel legge til noe lignende dette

ln -s "$x" "/path/til/allebilder/$x"

for å linke hvert bilde til en egen "entry" i mappen "allebilder" (som du må lage på forhånd)

Merk at dette ikke gjør noe sjekk på at filnavnet allerede eksisterer, noe som absolutt bør gjøres.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har oppfattet det riktig, så mener du at den beste løsningen er å lagre alle bildene min fysisk slik som jeg gjør nå, men gjøre om skriptet mitt til å lage linker til bildene mine og legge dem i alleBilder katalogen, eller er jeg helt på jordet nå ?

Marvin

Endret av GoldMarvin
Lenke til kommentar

Vel, for min egen del ville den beste løsningen vært å bruke et program som automatisk tar hånd om bildene. Men ja, om du er interessert i å ha de samme bildene i forskjellige mapper til samme tid, så er linker veldig ålreit for å spare plass.

Jeg ville imidlertid ha gjort ting omvendt, dvs, hatt "grunnfilene" i en mappe, og så laget et script som lagde et "datohierarki" og linket hvert bilde i sin tilhørende "datomappe".

Ingen umulig oppgave, men jeg føler meg ikke helt i stand til å gi et fungerende eksempel.

Lenke til kommentar

Det gjør ikke noe om du ikke har noen eksempel. Jeg klarer å "bygge om" skriptet mitt til å løpe igjennom katalogene (forutsatt at det funker å sette opp maxdepth) og flytte bildene til en katalog for hvert år hvor jeg kan ha alle bildene lagret. Jeg klarer også å lage en annen versjon av skriptet som kan bygge opp dato strukturen med linker, og da er jeg jo i boks.

Det jeg ikke klarer er å finne ut om jeg kan liste alle filene i 2 forskjellige kataloger, slik at det ser ut som om de ligger i den samme katalogen.

Jeg kan bygge om skriptet mitt til å kopiere alle bildene mine inn i samme katalog, men det jeg heller ikke klarer å finne ut av, er om jeg kan gjøre det med en cp? hvis jeg skriver cp -R så får jeg jo selvsagt med meg hele katalog strukturen, men jeg vet ikke hvordan jeg henter alle filene i en struktur og lagrer dem i en katalog.

Marvin

Lenke til kommentar

Ikke kopier, dataduplisering er sjeldent en god ting.

Angående problematikken i andre avsnitt så kan det normal løses enkelt med en løkke. Men det er lettere for oss å hjelpe dersom du paster scriptet ditt :)

Og vær forsiktig når du kjører slike ting på viktige data!!!

EDIT: hvis det er bash så er det veldig sannsynlig at scriptet kan forenkles veldig dersom du bruker 'find'

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...