el_salvad Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hei. Har kastet bort ene av de tre nøklene som jeg og 2 kompiser fikk da vi flyttet inn i leiligheten vi nå leier. Har lyst å kopiere opp en til, men dersom det er en nøkkel som har inngravert et nummer, må vi da ha "tillatelse" fra utleier? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 kommer ann på inngraveringen. Er det systemnøkler så må de bestilles opp er det vanlige nøkkler hvor eier bare har "tagget" nøkklene sine så kan du bare gå til jernia eller andre som sliper nøkler og kopiere den opp uten problemer. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Fikk mail fra en på TrioVing nå, og var selvfølgelig systemnøkkel. Så da var det ikke lett lenger. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Da må du ta kontakt med huseier så han kan bestille opp. Belag deg på en liten regning. De koster en del ser du. +/- 500,- Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Problemet er bare at han sa når vi flyttet inn at dersom vi mistet dem måtte vi skifte låser og nøkler i hele huset (3 leiligheter) og vi måtte betale 5000 kr. Dog står det ikke noe om dette i kontrakta så spørs. Kan i tilfelle si at vi mistet nøkkelen i utlandet eller noe lignende ;P Lenke til kommentar
Zirgo Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 I praksis har jeg inntrykk av at spesielt bensinstasjoner kopierer nøkler uten å stille noen spørsmål. Ingen skade å prøve på noen ihvertfall Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 I praksis har jeg inntrykk av at spesielt bensinstasjoner kopierer nøkler uten å stille noen spørsmål. Ingen skade å prøve på noen ihvertfall De har uansett ikke emner som passer. Systemnøkler har forskjellige riller på sidene av nøkkelen, er ikke bare hakkene "oppå" som avgjør. Er ikke rillene på sidene riktig, får du ikke stukket nøkkelen inn i hullet en gang, langt mindre vridd rundt. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 I praksis har jeg inntrykk av at spesielt bensinstasjoner kopierer nøkler uten å stille noen spørsmål. Ingen skade å prøve på noen ihvertfall De har uansett ikke emner som passer. Systemnøkler har forskjellige riller på sidene av nøkkelen, er ikke bare hakkene "oppå" som avgjør. Er ikke rillene på sidene riktig, får du ikke stukket nøkkelen inn i hullet en gang, langt mindre vridd rundt. Men, hei, er det ikke "logisk" at det skal være vanskelig å kopiere slike nøkler ? Intensjonen/poenget med dem er vel å beskytte seg mot kopiering. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Kopieringsprinsippet er det samme med systemnøkkler og vanlige. Enkelt som fy. Problemet er bare at butikkene som sliper dem må bestille in selve nøkkelen som skal slipes. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Men, hei, er det ikke "logisk" at det skal være vanskelig å kopiere slike nøkler ? Intensjonen/poenget med dem er vel å beskytte seg mot kopiering. Joda, jeg er ikke uenig med deg i det, jeg sa jo bare at det ikke var mulig på en bensinstasjon heller, og forklarte rent teknisk hvorfor... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå