Gå til innhold

Hvilket P4PE hovedkort? *haster*


[-GoMp-]

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg P4PE-hovedkort(vennligst spar meg for "du burde heller kjøpe nForce" o.l) :wink:

 

Hva er den største forskjellen på disse to, og hvilket bør jeg velge?? Er de ekstra kronene på det dyreste verdt det? Det haster litt å få svar :)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Asus P4PE, med "alt". kjøpte dette pga det innebygde lydkortet, som visstnok skulle være helt rått, men sugde voldsomt.

Så nei, synes ikke det er verdt det å kjøpe dem dyre utgavene, men mindre du har behov for firewire o.l, noe de færreste har.

Lenke til kommentar
"]ja, men trenger jeg det? en switch til 1000mbps er jo rååådyr...holder meg til min lille 10mb foreløpig...

hva er S-ATA og Firewire? er det nødvendig? :)

 

Firewire kan du bruke til evntuelt å koble til flere hardisker, eller "linke" med, S-ATA, er en ny standard for hardisker, og det vil nok bli produsert flest av denne typen etter hvert.

 

Gigabit-lan er også fremtids-rettet, for de fleste Nettverkene nå har 100Mb(0,1Gb)

 

Det dyreste kortet er altså mer fremtidsrettet, men det spørs om det ikke har kommet noe nytt til den tid.... Finnes faktisk en test av dette kortet på Hardware.no

 

Edit:

Testen

Lenke til kommentar
"]ja, men trenger jeg det? en switch til 1000mbps er jo rååådyr...holder meg til min lille 10mb foreløpig...

hva er S-ATA og Firewire? er det nødvendig? :)

 

Hvor mange er du i nettverk med? En Gigabit-Switch behøver ikke være veldig dyr med få porter. (alt er relativt seff)

 

Vil anbefale deg å kjøpe med SerialATA så du er forberedt på morgendagens harddisk-standard. Det er en både raskere og bedre teknologi enn "vanlig" (P)ATA.

 

Firewire behøves ikke nødvendigvis, men kan være kjekt å ha til å kunne koble på flere eksterne enheter. (f.eks. videokamera, harddisk o.l.)

Lenke til kommentar
Jeg har Asus P4PE, med "alt". kjøpte dette pga det innebygde lydkortet, som visstnok skulle være helt rått, men sugde voldsomt.

Så nei, synes ikke det er verdt det å kjøpe dem dyre utgavene, men mindre du har behov for firewire o.l, noe de færreste har.

 

Innebyggede lydkort kommer sjelden med god kvalitet...

Lenke til kommentar
Jeg har Asus P4PE, med "alt". kjøpte dette pga det innebygde lydkortet, som visstnok skulle være helt rått, men sugde voldsomt.

Så nei, synes ikke det er verdt det å kjøpe dem dyre utgavene, men mindre du har behov for firewire o.l, noe de færreste har.

 

Innebyggede lydkort kommer sjelden med god kvalitet...

 

Jeg har ett ASUS P4B533E kort, med innebygd 5.1 lydkort, funker helt greit etter mitt formål. :o) Har hatt 1 problem med lyden her, og oppgradering av driveren løste det :) problemet var hakking/stamming i lyden på quicktime filmklipp, satt å men nyeste c-media driveren som lå på windows update løste den gitt. Ellers ikke noe problem, men nå sitter ikke jeg med råfett høytaler annlegg her med masse ekstra utstyr og samtidig mehov for å ha perfekt lyd. Har her nå, Creative 2.1 høytalere, mye lyd for penga IMHO (men selv om de er lånt da. hehe, skal nok skaffe meg 5.1 til sommeren tenkter jeg, penger tilbake på skatt + feriepenger. *digg*)

 

god påske

Lenke til kommentar
Jeg har Asus P4PE, med "alt". kjøpte dette pga det innebygde lydkortet, som visstnok skulle være helt rått, men sugde voldsomt.

Så nei, synes ikke det er verdt det å kjøpe dem dyre utgavene, men mindre du har behov for firewire o.l, noe de færreste har.

 

Har også Asus P4PE, med alt, og synest lyden er helt topp.... Har jeg dårlige ører da? Har 5.1-høyttalere fra Logitec.. Ypperlig for meg ivertfall. Eneste grunn til at jeg kunne tenkt meg et eget lydkort, er at når en bruker 5.1 så har en ikke line-in / line-out / mic.

:/

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Innebyggede lydkort kommer sjelden med god kvalitet...

 

Bullshit. Hverken Creative eller Hercules har kommet med noe som slår DD-enkodingsmuligheten til nVidia-lydkortene, som er integrert på nForce-kortene.

 

Hvis du ser ordet som er plassert mellom kommer og med, så tror jeg nesten det er satt inn der for å ta høyde for nForce2, jeg.

 

Har også Asus P4PE, med alt, og synest lyden er helt topp.... Har jeg dårlige ører da? Har 5.1-høyttalere fra Logitec.. Ypperlig for meg ivertfall. Eneste grunn til at jeg kunne tenkt meg et eget lydkort, er at når en bruker 5.1 så har en ikke line-in / line-out / mic.

 

Da hører vel du for det meste på MP3 og spiller spill med lavere kvalitet audio, tenker jeg?

 

Med ditt høyttalersystem vil du høre stor forskjell mellom det integrerte kortet og f.eks. et Audigy2 kort. Jeg sier ikke nå at det integrerte suger; det gjør det aldeles ikke, men heller at det er noe begrenset hvor god lyd du får.

 

Er kravene dine lav til middels lyd er dette helt OK, men har du noe som helst krav utover dette må du ty til nForce2 eller eksterne (som i ikke integrert...) lydkort.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Innebyggede lydkort kommer sjelden med god kvalitet...

 

Bullshit. Hverken Creative eller Hercules har kommet med noe som slår DD-enkodingsmuligheten til nVidia-lydkortene, som er integrert på nForce-kortene.

 

Hvis du ser ordet som er plassert mellom kommer og med, så tror jeg nesten det er satt inn der for å ta høyde for nForce2, jeg.

 

Har også Asus P4PE, med alt, og synest lyden er helt topp.... Har jeg dårlige ører da? Har 5.1-høyttalere fra Logitec.. Ypperlig for meg ivertfall. Eneste grunn til at jeg kunne tenkt meg et eget lydkort, er at når en bruker 5.1 så har en ikke line-in / line-out / mic.

 

Da hører vel du for det meste på MP3 og spiller spill med lavere kvalitet audio, tenker jeg?

 

Med ditt høyttalersystem vil du høre stor forskjell mellom det integrerte kortet og f.eks. et Audigy2 kort. Jeg sier ikke nå at det integrerte suger; det gjør det aldeles ikke, men heller at det er noe begrenset hvor god lyd du får.

 

Er kravene dine lav til middels lyd er dette helt OK, men har du noe som helst krav utover dette må du ty til nForce2 eller eksterne (som i ikke integrert...) lydkort.

 

-KJ

 

Da har jeg dårlige ører eller vet ikke hva god lyd er. Jeg spiller musikk fra CD, men spiller bare ett spill, Battlefield 1942. Vet ikke hvor god lyden er der i forhold til andre men er godt fornøgd. Får god bass og alt er topp(for meg)

mvh en med tydligvis dårlige ører.

Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg. BF1942 vil høres helt OK ut, men sammenligner du CD lyd vil du se ett hav av forskjell hvis du har bittelitt krav til lyd.

 

Bruker selv onboard lyd på et P4PE, to sett med Audigy2 kort, samt et nVidia nForce2 opsett, og må si at P4PE systemet ligger LANGT etter i HiFi øyemed. Skal du derimot lytte til MP3 + spille spill, så er det mer enn nok.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...