ole_marius Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 leser nå denne saken på vg, og her leser jeg at jordmoren mener at fødestuen hennes er en bannefri sone. da den fødende kvinnen bannet påkalte hun djevelen og måtte dermed på til gud om tilgivelse Jordmora skal da ha sagt til kvinnen at hun ikke tolererte banning på sin fødestue, og at kvinnen fortjente en tøff fødsel ved å påkalle djevelen. Hun skal deretter ha oppfordret foreldrene til å be, fordi det da kanskje kunne gå bra likevel. jeg mener at religion skal holdes unna et sykehus siden en lege/jordmor/sykepleier skal holde seg nøytralt til sine pasienter om en trosretning. håper selv at denne kvinnen for en suspensjon i noen uker samt en advarsel om å tvinge sine pasienter til å ikke banne under en smertefull opplevelse for så i gi bot via en bønn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg er enig med deg, trosretning har ikke noe og gjøre i en fødestue. Da folk som benytter en fødestue gjerne kan ha vidt forskjellige trosoverbevisninger. Jeg kan forstå at noen kan bli fornærmet av banning, men og gi de en "bot" i form av bønn blir bare for dumt. Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 når dem ikke klarer å holde religion borte fra politiske partier i Norge hvordan kan man forvente at overtroen skal gi seg hen?? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Dette må jo komme fra Vestlandet. Som en kollega nettopp sa, slik ville det ikke vært i Nord-Norge. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Det er ganske ille når helsepersonell sier at pasienter fortjener smerte for å banne for så å prøve å true dem til bønn. Da er man for mye glad i sin gud og alt for lite glad i sine pasienter. Men jeg synes likevel det er verre hvis jordmoren ikke er oppdatert når det gjelder prosedyre; å ha lest journal og tatt partogram. Men jeg bør vel presiere at foreløpig er kvinnen kun innklaget til Helsetilsynet og ikke dømt for noe enda. Men skulle det vise seg har kvinnen har gjort dette, bør hun omplasseres til en post der hun ikke kan gjøre skade. I minste fall. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Dette er det dummeste jeg har lest i dag. Ingen har noe med hvilke kraftuttrykk folk bruker under sterke smerter. Nei, da får de finne seg en annen jobb enn jordmor. Dette er jo komplett vannvittig. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 helt idiotisk. er det egentlig lov å uten autoritet befale at folk ikke skal si visse ord? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Dette må jo komme fra Vestlandet. Som en kollega nettopp sa, slik ville det ikke vært i Nord-Norge. Hvorfor det? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Fordi vestlandet har en kristenkultur og nordlandet har en faenskapskultur? Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Fordi vestlandet har en kristenkultur og nordlandet har en faenskapskultur? Haha, godt sagt! Egentlig blir jeg bare oppgitt over at folk skal legge seg opp i hva slags ord en bruker når en har det vondt, eller ellers også for den saks skyld. Bare fordi en gruppering i samfuinnet føler seg truffet av noe, så skal en holde kjeft? Trodde deg var ytringsfrihet i Norge... Lenke til kommentar
Fashionjunkiie Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) ... Endret 16. mars 2012 av camillaen Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Kanskje hun fryktet "Rosemary's baby"? What have you done to his eyes! Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Faen. Å NEI GUD TILGI MEG! Sorry, men det blir for dumt. Folk kan gjerne tro på hva de vil, og for alt jeg bryr meg, kan de gjerne drive med litt hobbymisjonering på fritiden også. Men du "tvinger" ikke en fødende kvinne til å be fordi hun bannet ÉN GANG. Sånt gjør man ikke, uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 når dem ikke klarer å holde religion borte fra politiske partier i Norge hvordan kan man forvente at overtroen skal gi seg hen?? Høh? Skal man ikke få lov til å ha politiske partier som har fokus på religion heller nå? Enig i at det var unødvendig av jordmoren å holde på sånn. Det er opp til hver enkelt om man ønsker å uttrykke smerte ved å banne eller å skrike. Jordmoren har ikke noe med det å gjøre. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Fordi vestlandet har en kristenkultur og nordlandet har en faenskapskultur? Mjo, noe slikt. Her oppe i Nord har man legal rett til å kalle en politmann "hæstkuk". Jeg pleier å fortelle et til amerikanere, og de ler seg gjerne ihjel. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Har aldri skjønt hvordan hæstkuk skulle kunne oppfattes som fornærmende. Forøvrig en absurd hendelse dette her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Mitt inntrykk er at det er meir vanleg blant eldre å banne her oppi nord. Aldri har eg høyrt ein ungdom nytte uttrykket «har du hørt på kuken», til dømes. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Er også rimelig få voksne som blir sinte over slike bagateller. I tillegg merker jeg forskjell på min onkel i sør og mine foreldre. Her i nord er det lite problem om man tar seg en pris etter middagen, der nede blir folk litt mer irriterte, for å si det diplomatisk. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Er det bare i sør at snus er ekkelt og en uting? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Ekkelt er det nok overalt, men det er nok mer et sørnorsk fenomen å omtale det som en uting, og det er nok mer et sørnorsk fenomen å være overfølsom for slikt. Det er noe du putter under leppa, og spytter i toalettet eller i en sølepytt. Det er som tyggegummi, bare at det lukter litt mer og er mørkere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå