Gå til innhold

Stikke fra militæret. Hvilke konsekvenser gir det?

petterpann

Anbefalte innlegg

Det kan i hvert fall trygt sies at det å bli innkalt for så å stikke av er den absolutt dummeste måten å slippe militæret på. Det er derimot ikke straffbart å skrøne høl i huet på sesjonslegen, og når det i tillegg ofte holder å si at du ikke har lyst ville jeg prøvd det først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siviltjeneste er også førstegangstjeneste, og en mulighet for de som ikke er begeistret for militæret.

Men siviltjeneste innebærer:

Lengere tjenestetid.

Ikke noe sosialt samhold som i militæret.

Mange drittsekker som skal teste overbevisningen din.

Tvungen formalisering på at du er passifist via kontrakt/skjema.

Mulige represalier dersom man igangsetter vellykkede vervekampanjer til sivil førstegangstjeneste.

Det er positive ting å si om siviltjeneste også, for meg ble det en nyttig arbeidserfaring som førte meg inn i arbeidssituasjoner jeg kanskje aldri ville oppleve ellers.

Historisk sett ble passifistene satt til tvunget jordrydding i midtnorge, men i dag kan man iallefall gjøre noe samfunnsnyttig blant folk og søke seg over hele Norge. Kongen har også sidestilt tjenesten med militær førstegangstjeneste, og arven for å følge sin egen overbevisning ligger dypt forankret i lovverket og de presedenser som ble satt i rettsakene etter andre verdenskrig på pagrunn av brudd på menneskeheten.

Å stikke av er i allefall IKKE noe alternativ uansett hvor mye man har lyst å slippe å tjenestegjøre. Jeg vet om personer som har måtte sitte i fengsel fordi de nektet både militær og sivil tjeneste.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
Man får kanskje et "skittent" rulleblad, men det er mange som heller vil sitte 30 dager i fengsel enn å måtte vær 365 dager i militæret, da mange uansett ser på militæret som fengsel, kombinert med ekstra møkkarbeid.

militæret er ett fengsel der man har fri fra 16-06, stort sett hver helg og lang-fri en del ganger i løpet av året.

jepp, minner veldig om fengsel...

finnes uansett bedre måter å komme seg unna enn å rømme, snakke med presten/psykolog/lege og fortell om at man ikke takler å være der og at man kommer til å rømme, så går det nok greit.

Lenke til kommentar

Militæret kan aldri bli et fengsel av en enkel grunn: Mange av kasernene har for lav standard og det er for mange senger på rommene.

Men seriøst, du slipper ikke unna hvis du stikker av. Eneste som skjer er at tjenestetiden din blir lenger.

Er man først inni systemet, er de vanskligere å slippe unna. En annen mulighet er å søke seg til en annen avdeling eller annen tjeneste om man vil det. Kan jo også spørre om å få litt ekstra perm siden man har problemer med hjemlengsel osv.

Men ikke stikk av, det gjør det bare værre for deg selv. Du mister mange dagpenger, og du må sitte i kasjotten. Med andre ord så går det bare utover deg selv.

Lenke til kommentar

Slik jeg opplevde ting var det for det første ikke så utrolig enkelt å få time hos lege eller psyokolog. For det andre er de eksperter på å finne "løsninger" som skal gjøre tjenesten lettere for deg uten at man får dimme.

Jeg kjenner utrolig yrkesaktive og ikke har blitt innkalt, og det er ikke fordi de skrønet på sesjon, men fordi militæret har kuttet ned og derfor ikke har behov for flere folk. Plukker de tilfeldig?

Lenke til kommentar

Hvis du vil, så kan man omtrent bare si at man er deprimert, også blir du sendt ut. Kan snakke med prest eller noe sånt i stedet for psykolog tror jeg, det var det de som var deprimerte gjorde på rekruttskolen når jeg var der.

Det finnes mye enklere måter for å si det sånn. Vi var vel 450 rekrutter eller noe sånt første dagen på rekruttskolen, 3 måneder seinere når rekruttskolen var over var det noe rundt 200 igjen.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

For å si det sånn: På sesjonen sa jeg at jeg hadde vært hos psykolog (trengte ikke å si hvor mange ganger eller hvorfor) og at jeg av og til hadde litt vondt i ryggen (har aldri hatt ryggproblemer, men var jo i slutten av puberteten og hadde nok litt voksesmerter). Det holdt i massevis til at jeg slapp hele skiten. Men du kan jo prøve å rømme i stedet hvis du synes det høres lurere ut.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ble servert en skrekkhistorie av en nyutdannet pilot, han hadde gått på skole i Florida sammen med diverse andre nordmenn, den ene av disse hadde fått seg en ekstremt kostbar overraskelse da han kom hjem. På sesjon hadde vedkommende fortalt legen at han slet med panikkangst og diverse andre mentale problemer som i liten grad plaget ham til daglig, men hvis han ble stresset ble han fullstendig ubrukelig. Legen bare nikket og noterte, ingen diskusjon, erklært tjenesteudyktig og lykke til videre i livet.

Deretter fulgte et år eller to med hardt arbeid i Norge for å legge seg opp litt penger, og med disse pengene pluss et heftig lån gikk turen til Florida for pilotutdanning. Fullførte uten problemer, reiste hjem til Norge for å finne seg godt betalt jobb som trafikkflyver - og fikk her beskjed fra den statlige etat som styrer med konvertering av sertifikat/godkjenning av piloter at det var fullstendig uaktuelt å la ham fly kommersielt i EU/EØS-området med hans psykiske bakgrunn!

Å lyve om helse på sesjon kan slå brutalt tilbake, men å være helt ærlig om at man ikke finnes motivert er greit.

Lenke til kommentar
Fullførte uten problemer, reiste hjem til Norge for å finne seg godt betalt jobb som trafikkflyver - og fikk her beskjed fra den statlige etat som styrer med konvertering av sertifikat/godkjenning av piloter at det var fullstendig uaktuelt å la ham fly kommersielt i EU/EØS-området med hans psykiske bakgrunn!

Prøvde han å få en legerklæring for å vise at han var "frisk" da?

Lenke til kommentar
Fullførte uten problemer, reiste hjem til Norge for å finne seg godt betalt jobb som trafikkflyver - og fikk her beskjed fra den statlige etat som styrer med konvertering av sertifikat/godkjenning av piloter at det var fullstendig uaktuelt å la ham fly kommersielt i EU/EØS-området med hans psykiske bakgrunn!

Prøvde han å få en legerklæring for å vise at han var "frisk" da?

er lettere å lyve på seg ett psykisk problem enn å bevise at man ikke har det psykiske problemet...

men det er jo så klart mulig, men er nok en del jobb med det, uansett, er ikke sikkert man får fly selv om man er frisk, men har hatt problemer, tilbakefall er alltid en mulighet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Det kan i hvert fall trygt sies at det å bli innkalt for så å stikke av er den absolutt dummeste måten å slippe militæret på. Det er derimot ikke straffbart å skrøne høl i huet på sesjonslegen, og når det i tillegg ofte holder å si at du ikke har lyst ville jeg prøvd det først.

Tullball. Å lyve for å slippe militærtjeneste (det være seg til sesjonslege eller andre) har en strafferamme på 6mnd i fredstid og betraktelig mer når landet er i krig. Usikker på strafferammene, men straffbart i massevis er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...