Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Prøve å redde data fra bærbar - finner ikke hardisk

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine sin bærbare PC er ødelagt; når man skrur på PC'en, går viften, men skjermen er helt sort. Noen få ganger har PC'en sannsynligvis gått inn i Windows, da foreldrene mine har klart å finne PC'en på nettverket, og slik reddet noen filer. Problemet er bare at ikke alle filene de trenger var på delte dokumenter, og derfor ikke tilgjengelig på nettverket. Når jeg var hos folka mine, prøvde jeg å skru på PC'en, men da gikk den ikke i Windows, fant den hvertfall ikke på nettverket. Så da prøvde jeg å ta ut hardisken av PC'en og instalere den på den stasjonære PC'en dems. Men det funket ikke; ledningene passet sammen (S-ATA og strømforsyning), men når jeg har startet Windows, er det ingen ekstra hardisk å finne. Hva kan problemet være (selvfølgelig annet enn at det er hardisken det er noe i veien med i utgangspunktet, noe som vel er usannsynlig i og med at da burde man i det minste få et oppstartsskjermbilde),og hva kan jeg eventuelt gjøre for å fikse på dette? Vil gjerne prøve å redde så mye data som mulig før vi sender den på support og risikerer å miste alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg ville gjort var å enten få tak i "Ultimate Boot CD for Windows", eller laste ned en Linuxdistribusjon som jeg så ville brent ut på en cd/dvd. Deretter starter du maskinen ved hjelp av en av disse, monterer opp harddisken, og ser om du ikke får tilgang til filene.

Ultimate Boot CD for Windows

Knoppix - Live Linux Distribusjon

Når det gjelder UBCD, er det mulig å bygge den opp slik at du får en live "Windows". Du får i tillegg med alle verktøyene som opprinnelig ligger på CD'en slik at du har mulighet til å hente ut data fra den skadde harddisken. Les Howto'en på hjemmesidene deres for hvordan du gjør dette.

Lykke til, og bare post spørsmål hvis det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...