kjeLL// Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 planlegger å bygge en ultra billig htpc. den skal kjøre xbmc fra en minne penn, og skal bruke en undervolta e2160 muligens underklokke den også.. får se hvor varm den blir med en vanlig heatpipe kjøler uten vifte. p31 chipset og et gf8400gs. målet er å få systemet til å bruke godt under 80w ved normal drift. har testa meg frem med å bare kutte ut vifta på en vanlig FSP psu. men føler meg ikke helt komfitabel med å bare kutte ut vifta. etter ca 20 min med normal last på "test" systemet mitt så kjente jeg etter "hotspots" den var egentlig bare varm på aliminiums kjølerne. kan man ta sjansen på å kjøre en psu som egentlig er ment å ha vifte vifteløs trygt? eller bør jeg prøve å få tak i en veldig stillegående vifte? testsystemet var et nvidia 630a gf7050 med en sempron@65w og 512mb ram. om jeg skulle gjetta meg til hva det bruke av effekt.. ~40-70w under vanlig drift. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 planlegger å bygge en ultra billig htpc. den skal kjøre xbmc fra en minne penn, og skal bruke en undervolta e2160 muligens underklokke den også.. får se hvor varm den blir med en vanlig heatpipe kjøler uten vifte. p31 chipset og et gf8400gs. målet er å få systemet til å bruke godt under 80w ved normal drift. har testa meg frem med å bare kutte ut vifta på en vanlig FSP psu. men føler meg ikke helt komfitabel med å bare kutte ut vifta. etter ca 20 min med normal last på "test" systemet mitt så kjente jeg etter "hotspots" den var egentlig bare varm på aliminiums kjølerne. kan man ta sjansen på å kjøre en psu som egentlig er ment å ha vifte vifteløs trygt? eller bør jeg prøve å få tak i en veldig stillegående vifte? testsystemet var et nvidia 630a gf7050 med en sempron@65w og 512mb ram. om jeg skulle gjetta meg til hva det bruke av effekt.. ~40-70w under vanlig drift. NEI!!! Å "bare" kutte ut vifta på en PSU kan være direkte brannfarlig!!! Modifikasjoner av PSU må bare gjøres av elektrikkere! Aluminiums ribbene blir varme fordi komponentet under er enda varmere.... de er der for å lede varmen vekk i fra komponentet. Så om de er varme, så er komponente under fort 20-30 grader varmere. (Avhengig av thermiske leder egenskaper) Viften har som funksjon å dra luft igjennom PSU for å kjøle ned alu ribbene. Ambefaler deg heller ikke å skifte vifte uten at du er helt sikker på at ny vifte flytter nøyaktig samme luft mengde eller mere. Men det er som regel en sammenheng mellom luft mengde / vifte støy. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Nei, du må ikke kutte vifta. Til og med vifteløse psu'er anbefaler at du har MINimum 1 ekstra vifte i kabinettet. Vet noen psu'er har vifter som kun slår inn når de blir varm. Det kunne jo være en ide for oppsettet ditt Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 har putta inn en veldig stillegående vifte i den.. den er ikke i daglig drift. sånne mods tør jeg ikke bruke hele døgnet det er hovedkortet som styrer viftehastigheten. men de psu'ene som deaktiverer vifta når den ikke trengs virker interisangt. om noen hadde hjelpet meg med å finne de mest interisange av de som er billige hadde vært knall =) den trenger somsakt ikke noe effekt, den skal dra et system som bruker det samme som en vanlig laptop. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Du sier noe der. Hva med en laptopadapter og selvlagde omformere for 12V, 3.3V og 5V? Blir jo litt rot og vil sikkert ta litt tid å få laget alt, men det kan jo fungere. Kanskje jeg er langt ute på villspor, men det burde jo fungere teknisk sett. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 virker dyrt og det virker som utrolig mye jobb. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 PicoPSU hadde kanskje vært noe. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 finnes de i ac-dc konfigurasjon da? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Ikke som jeg vet om nei. Så om du ikke vil ha den 220/12V blokka i tillegg, så er det vel ikke aktuelt. (Kan vel alltids bare feste den inne i kabinettet og dra ledningen ut bak om det er plass) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå