Gå til innhold

Et spørsmål om samvittighet

Anbefalte innlegg

Hey fotofolket!

Jeg har et dilemma! Bestilte for kort tid siden et nytt dslr fra en ikke navngitt netshop.

Jeg hentet pakken og alt så bra ut, startet og montere objektivet, sette minnekortet i kamera osv

Det viste det seg når jeg hadde tatt et par bilder(nei jeg merket det ikke før) at, "Hey! dette er ikke kameraet jeg besilte!" dette var nemlig en nyere modell. Jeg så på pakkeseddelen, og joda! der sto det at esken skulle inneholde kameraet jeg egentlig hadde bestilt.

Så, nå har jeg fått det kameraet jeg egentlig ønsket meg, men ikke hadde råd til, men jeg har betalt for en annen modell. Jeg har da ikke gyldig kvitering på kameraet. og hvordan blir det dersom jeg må reklamere?

Hjelp meg! hva ville dere gjort?

Uansett er det i bunn og grunn shappa som har meget dårlige rutiner når de klarer å sende meg feil kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe dilemma i det hele tatt. Du er lovpålagt å kontakte butikken og gjøre oppmerksom på feilen. Hvis de er smarte tilbyr de deg å betale (et lite) mellomlegg for å få beholde kameraet du fikk, om du ønsker det. På den måten slipper de ekstra fraktkostnader (fra deg til dem, og nytt kamera fra dem til deg) og tapet ved å måtte selge et brukt kamera.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med dem, forklar situasjonen og håp på det beste. Du taper mer enn fraktkostnadene tur-retur om du senere må reklamere men ikke våger siden du ikke har gyldig kvittering. Fraktkostnadene tur-retur skal de forøvrig ta seg av om det blir bytting til den modellen du bestilte.

Regner med at du har planer om å beholde kameraet en stund. Det at du ikke har gjort "det rette" kommer du til å huske på hver gang du holder på med kameraet, og det er jo ikke bra. De fleste gode nettbutikker er greie når det gjelder sånt, så vær en god kunde og si ifra.

Lenke til kommentar

Ta og sjekk om de har rotet med varenummeret. De kan ha feilmerket hele partiet.

Uten å vite hvor du har bestilt kameraet, det vil ikke være første webshop som feilmerker.

Og ikke minst, ta kontakt med de.

Litt avhengig av prisforskjell, hva du bestilte, hva du fikk, men jeg kan vanskelig se at butikken vil kreve noe mer enn demopris.....og da blir det noe alla slik flere sier i tråden, ett lite mellomlegg.

Lenke til kommentar

Enten så har noen i butikken tatt ut kameraet og testet det opp mot forrige modell og puttet dem i feil esker igjen eller fabrikken som har hatt problemer med rutinene/kvalitets skjekken.

Skal mye til at fabrikken gjør en sådan tabbe.

Så det du i utgangspunktet har fått er et brukt/demo modell så en form for avslag er jo på sin plass da.

Og har du i tillegg kastet all emballasje er jo kameraet blitt mindre interessant som salgsobjekt for sjappa.

Du hjelper også den stakkaren som har kjøpt det andre kameraet,kan hende h*n ikke blir trodd på like lett som du med et dyrere kamera.

Lenke til kommentar

Den som får det kameraet som skulle vært i din eske vil selvsagt klage til nettbutikken. Påp esken stor kameraet serienummer. Det vil mest sannsynlig bli meldt som stjålet/bortkommet i diverse registre (også de som verksteder har tilgang til). Dermed sitter du med et kamera som er merket som stjålet/bortkommet og vil ha trøbbel med service etc.

Lenke til kommentar

Noen ganger må man være uærlig, jeg hadde ikke hatt noe trøbbel med å beholde det.

( skryte? jeg skulle kanskje vært uærlig da? jeg var bare ærlig. )

EDIT: Dette kan sammenlignes med den ulovlig nedlastning

som ungdommen driver med i dag.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
Noen ganger må man være uærlig, jeg hadde ikke hatt noe trøbbel med å beholde det.

Jeg synes det er rart at noen oppfatter dette som et dilemma.

Ende mer underlig at noen faktisk later som ingenting og beholder kameraet uten å si noe.

Men å skryte av at man er så upålitelig?

Lenke til kommentar

Selv om det var meget fristende å beholde kameraet, så var det nok lurt å gjøre det rette å si fra :) Jeg får også et nytt UV filter med det riktige kamerahuset når det kommer i posten.

Så om noen andre skal være så "uheldige" å komme opp i en slik situasjon så si fra!

Jeg synes det er rart at noen oppfatter dette som et dilemma.

Ende mer underlig at noen faktisk later som ingenting og beholder kameraet uten å si noe.

Men å skryte av at man er så upålitelig?

hvis det var meg du siktet til, så hadde jeg kun kameraet i 2 dager, i en helg

Lenke til kommentar
Selv om det var meget fristende å beholde kameraet, så var det nok lurt å gjøre det rette å si fra :) Jeg får også et nytt UV filter med det riktige kamerahuset når det kommer i posten.

Er det hele kompensasjonen du får så er det ikke akkurat en kjempedeal,men du får jo en ren samvittighet da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...