LucidDreaming Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Hei hei, Jeg har i det siste begynt å sette mål for karaktersnitt ved slutten av videregående, og jeg har også begynt og sett på hvilke studieretninger på universitetet jeg kunne tenke meg å gå. Dessverre er jeg ganske usikker på opptakskravene når det gjelder studiepoeng til forskjellige studieretninger og trenger derfor hjelp til litt oppklaring rundt dette. Jeg tar Industriell kjemi og bioteknologi på NTNU som et eksempel. De skriver at ved høsten 2008 var nedre opptaksgrense 59.9 studiepoeng for primær kvote og 57.3 studiepoeng for ordinær kvote. Ved å se på nettsiden til Samordna opptak fant jeg ut at maximum antall realfagstilleggspoeng har falt fra 6 til 4, og de 4 fordypningspoengene har falt helt bort. De skriver at ''På grunn av endringer i poengreglene er poenggrensene fra 2008 ikke representative for årets opptak.''. Jeg har selv tre realfag og regner med at jeg kommer til å få tre av de fire mulige realfagspoengene. Jeg regner med at studiepoengene jeg ender opp med vil være borte i 55 ved slutten på videregående. I og med at det har til sammen falt bort 6 studiepoeng i primær kvote (4 fra fordypning, 2 fra tidligere realfagspoeng), kan jeg da regne med at nedre opptaksgrense for primær kvote vil ligge ved 59.9 - 6 = 53.9 studiepoeng i år og / eller neste år? Takker på forhånd for alle svar. Endret 1. februar 2009 av LucidDreaming Lenke til kommentar
SiMoB Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Det er nok litt voldsomt å regne med at kravene går ned alle de 6poengene som forsvinner. Disse poengene var jo tross alt maksimalt antall ekstrapoeng fra fagvalg. Og på samme måte som at du får 3 av de 4 realfagspoengene, så var det ikke alle som hadde alle ekstrapoengene med den gamle ordningen heller. Jeg vil anta at 5 poeng er et godt anslag. Kan lese gjennom denne tråden for å finne ut litt mer om hva folk mener om dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1055672 Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Svært få søkere fra reform 94 hadde fullt med realfagspoeng (6), de aller, aller fleste hadde 4,5 realfagspoeng. Dvs. lite trolig at man kan bare ta fekk 6 poeng. Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Du søker i både ordinær- og primærkvota, så jeg vil anta at du kommer inn dersom du får 55 poeng i år. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Uansett må man og huske at poenggrensene kan svinge fra år til år. Ved 55 poeng som du tror du kan få er du jo kun 2.3 poeng unna å gå inn om poenggrensene holder seg på samme nivå. Slapp av, du kommer inn. Alt ordner seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå