Gå til innhold

Lite bilde med HD-Dekoder

Anbefalte innlegg

Hei, har en hd dekoder ifra Canal Digital, ikke PVR.

Problemet er at jeg får bare et lite bilde med HD dekoderen, den er koblet på en 32" samsung skjerm med en HDMI kabel.

Har også prøvd og skifte skjerm størrelse ( 16:9,4:3,14:9,fullscreen etc...) på fjernkontrollene, på Samsung fjernkontrol og HD dekoder fjernkontroll, men skifter jeg kanal blir det samme igjen.

Laget en enkel tegning på paint:

Øverste bilde demonstrer koblet til HD dekoder

Nedeste bilde viser vanlig kabel tv.

337298.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det SKAL være slik som det øverste bildet. Det er slik på sendinger som har 4:3-format. Hadde det vært helt utti kantene blir bildet strukket og feil, alle ser feite ut.

Hvilke kanaler gjelder det?

Dekoderen din skal stå på 1080i, samsung-tven din skal stå på ratio "fargevalg/just scan". Dette gir best bilde.

Lenke til kommentar
Det SKAL være slik som det øverste bildet. Det er slik på sendinger som har 4:3-format. Hadde det vært helt utti kantene blir bildet strukket og feil, alle ser feite ut.

Hvilke kanaler gjelder det?

Skal det være slik?

Det er vell på de aller felste kanalene,varierer fra program til program. Men HD kanalene er helt normale.

Lenke til kommentar

Det skal være slik ja, dekoderen sender signalet utifra det tv-formatet programmet sendes i :).

NRK, TV2, HD-kanalene ser helt ok ut tipper jeg, mens tvnorge, fem og, tv3 og viasat4 ofte har sorte streker på sidene. Det er fordi disse viser ofte gamle tv-serier og slikt.

Lenke til kommentar

Ja sendiger som sendes i 4:3 format og ikke 16:9, skal vises som 4:3 på tven, og derfor blir det sorte felt på hver side.

Som Alastor sier 'zoomer' du bilde ut slik at det fyller skjermen (16:9) vil bilde bli stukket i bredden og folk ser tjukke ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...