Larsenio Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hei igjen og god kveld Idag har jeg vært for å ta bilder av opprørt hav. Hadde noen mål for dagen; skulle kun skyte i RAW, skulle trosse vær og vind, prøve å lære meg diverse nystuderte teknikker osv. Brukte både stativ og håndholdt, dette bildet er håndholdt. Det var befriende å justere RAWfiler, tror jeg skal få taket på Pentax Photo Laboratory etterhvert... Dette er et av resultatene. Ønsker kritikk på komposisjon, utførelse etc. EXIF: 1/10 sekund lukkertid F/5.6 Eksponeringssavvik +1.0 ISO 400 Lenke til kommentar
Inc Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hvitbalansen var ikke helt rett og så vill jeg ha prøvd litt lengre lukkertid eller mye raskere, nå ble litt midt i mellom.. Ellers funker det greit, kanskje tettere utsnitt av selve "fossen". Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Det var da litt "mektig" bilde, fin komposisjon, og jeg likte fargene... RandiA Lenke til kommentar
Itw Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Vil tørre påstå at lukkertiden satt ganske godt, er jo akkurat så man får med seg at det er bevegelse i vannet. Hvitbalansen er vell litt sånn " aged photo" aktig... Med litt vingnetting ville nok den "fargen" funket mye bedre kansje? Til RAW vil jeg anbefale Lightroom, hadde ikke klart meg uten i dag:) Endret 2. februar 2009 av Itw Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Det var da litt "mektig" bilde, fin komposisjon, og jeg likte fargene...RandiA Det hu sa. Men jeg likte ikke fargene noe særlig. Vet ikke motivet du har valgt er ''trist'' eller ''glad''. Men ellers kjempe fint Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Takker for tilbakemeldinger! -Skal prøve å laste ned Lightroom. -Skal finne ut hvorfor jeg ikke ser rett hvitbalanse når jeg justerer. -Prøve å forske på vignettering. Takk :!: Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Et herlig motiv,du begynner å nærme deg noe nå,kommet deg litt lavere i terrenget,hjelper det.Hvitbalanse er ikke så lett bestandig,lurer på hvor mange ganger jeg har blitt skuffa når bildene skal hentes frem etter en tur ute .Kan jeg få spørre om hva som skjer her,er det bølger,tidevann eller en elv? Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Haha, endelig får jeg skrive forklaring omkring et motiv:) Joda, det som skjer, er at en svær hælvettes bølge nettopp har slått opp på berget rett bak, og restene av bølga renner over. Derav tittelen Tok noen flere av det samme motivet, noen ble utbrent lys på, og noen ble sterkt preget av ei ustø hand pga lettere panikk, da jeg hele tiden måtte se etter fluktrute Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Spennende,kan godt tenke meg dette. Så hvis du hadde gått lenger til venstre så kunne du blitt feid på sjøen?Ser,for meg ut som en bedre vinkel skjønner du,men man bør jo helst overleve da. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Med lightroom er det i så fall enkelt og hente korrekt hvitbalanse, er da bare og velge sjøsprøyten som referanse, og fin justere seg derifra. Har selv invistert i hvitbalanse kort som jeg prøver og ha med meg, så knipser jeg bare kortene på første bildet og da har jeg referanse. Koster ikke rare kronen om man husker og bruke den da. Og ja skaff deg lightroom er fantastisk vil jeg påstå sammens med RAW filer. (merk: har ikke brukt noe annet en lightroom) Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Spennende,kan godt tenke meg dette. Så hvis du hadde gått lenger til venstre så kunne du blitt feid på sjøen?Ser,for meg ut som en bedre vinkel skjønner du,men man bør jo helst overleve da. Det var mere sånn at havet var rundt meg på både venstre og høyresiden + rett fram da... Fikk tatt et bilde fra litt mer venstre siden, men det ble ikke så veldig bra syns jeg selv. Her er nå det: Edit: Dette siste bildet er bare for å illustrere et poeng, er ikke lagt ut for bildekritikk. Endret 3. februar 2009 av Larsenio Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Skal ikke kritisere noe som helst,men ser jo potensialet her,ikke nødvendigvis i dette bildet,men motivet.Hvis du skal redigere det første bildet,må du være forsiktig,tror ikke det er så mye å gå på her som i den andre tråden,men lykke til! Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Skal ikke kritisere noe som helst,men ser jo potensialet her,ikke nødvendigvis i dette bildet,men motivet.Hvis du skal redigere det første bildet,må du være forsiktig,tror ikke det er så mye å gå på her som i den andre tråden,men lykke til! Takk for rådene! Nå har jeg allerede prøvd det første motivet Rop ut om jeg har bortjustert meg:) Edit: Ser at det er pixellering på himmelen, og sjø på linsa (eller sier man framme på objektivet?), dette er ting jeg evt tar i Photoshop7.0 før en print. Endret 3. februar 2009 av Larsenio Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Det er fordi du har dratt lyset vel mye ned,ellers kan du jo beskjære himmelen,kan være greit hvis den er relativt entonig.Litt mørkt nå,men det kan du rette med Curves eller shadow/highligts. Som sagt,med en sånn eksponeringen må man være forsiktig. Endret 3. februar 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Ja skjønner godt det du sa om at det var mindre å gå på med det bildet.. Hm, skal på jobb snart og "gidder" ikke justere det på nytt nå Men kanskje du vil prøve dèt? You`re more than welcome Da jeg var der for å ta bilder traff jeg -som en liten digresjon- en annen fotofyr. Ganske profilert kar fra Vesterålen med 21 mp ,Nikon 5D MkII som tok bilder av samme landskap som meg i uværet. Tok en liten prat om bilder, erfaring og han ga meg råd og tips om mye interessant. Slike ting er koselig! Han anbefalte meg Foto.no, og jeg har vært inne og sett hans bilder. Men tror jeg har nok forum i lufta nå :!: Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Har ikke noen utgave av Photoshop akurat nå,så mine redigeringsmuligheter er begrenset,ellers så takker jeg for tilbudet ,men det er mange som overstyrer dette,det som kommer ut av kameraet er tross alt det viktigeste,uten skikkelig arbeid der ute kan det være kjørt med hele bildet. Har,og er innom foto.no fra tid til annen,men liker meg bedre her,faktisk storkoser jeg meg ,enda jeg med mine 53år burde kanskje heller vært på fotodotten,som jo er en veldig seriøs side,men det er noe med tonen her som fenger meg mer OG det er veldig mange entusaster, fra ivrige ungdommer til erfarne "eldre",mange med mye kunnskap som strekker seg langt utover foto,mye kreativitet osv.Nok OT,skal heller lære meg å legge ut noen bilder jeg og....etterhvert,kanskje. Endret 3. februar 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Ganske profilert kar fra Vesterålen med 21 mp ,Nikon 5D MkII som tok bilder av samme landskap som meg i uværet. Hæ? Nytt kamera ute på dSLR-himmelen? Iallefall, en mellomting av redigering mellom første og siste bilde, så sitter den. Selv har jeg en stabel med sjø-bilder, men hovedsaklig fra båt. Det kjedelige med mine bilder er at det ikke er noen referanse, hverken i størrelse eller "råskap" i havet. Falklandsøyene byr på fantastiske sjøfotografimuligheter med 5-8m bølger, liten storm og skyfri himmel, men som ansatt på båt får man sjelden mulighet til å stå "i fjæra" å ta bilder.. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Hehe, Canon EOS 5D MkII. Riktig? Ja tror gjerne Falklandsøyene er spennende motiver! Har selv vært på tråler i Nordsjøen, men var "bare" utenfor Shetland når det kommer til de havområdene. Husker godt 20+ meter-bølger i full storm (i orkan "la" havet seg og det ble som et skydekke på havet som kunne minne om bølger tatt med laaang lukker.. Mimremimre Meeen, uansett takker jeg for interessen i tråden! Og du har rett, må finne en mellomting der ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå