Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Filsystemet blir gradvis ødelagt (?)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har over lengre tid slitt med ett problem som jeg enda ikke har klart å finne ut nøyaktig hva er. Noen nøyaktige errors vet jeg ikke, annet enn det jeg har erfart. For å ha det sagt, så er jeg ingen total nybegynner på PC, men er ikke blant de som er skikkelig hardcore. Så jeg skjønner en del, men langt fra alt. Alle problemene har vært i Windows XP 32bit.

Men for å komme tilbake til problemet. Dette er noe jeg først hadde når jeg kjøpte min forrige PC for rundt 2 år siden. Quadcore var ganske nytt ihvertfall, for oppsettet jeg hadde var: Intel Q6600, Asus P5W64-WS PRO, XFX GeForce 8800 GTS 640 MB, Corsair TWIN2XP2048-6400C4, Western Digital Raptor 10k rpm 74GB og enellerannen PSU. Den gangen merket jeg det ikke med en gang, men etter hvert(4-5-6 mnd) begynte PCen å oppføre seg mer og mer rart. chkdsk sa at det var en feil med filsystemet, noe jeg ikke fikk rettet. Så jeg formaterer og installerer på nytt (med ny RAM), og merker med en gang at jeg får en lik type feil i filsystemet da og, som jeg heller ikke får rettet. PCen kjører ganske normalt en stund, før problemene starter å oppstå igjen. Programmer som kræsjer er vel den vanligste feilen jeg har merket, på denne PCen hadde jeg også at hele PCen hang seg når jeg startet Warcraft 3. Nøyaktig slik det var ved forrige installasjon.

Så i sommer bestemte jeg meg for å kjøpe ny PC. Intel Q9650, Asus P5Q Deluxe, Sapphire Radeon HD4870X2, Crucial DDR2 RAM, en grei nok PSU og den samme WD Raptor disken jeg hadde på gamle PCen. Jeg får en ny XP disk av en bekjent, som også har skaffet med legit cdkey fra jobben hans. Jeg er glad som en unge siden jeg endelig skal få en problemfri PC, men akk nei. Jeg får SAMME greia igjen. Dette var da rundt august jeg installerte windows, og den har fungert ganske ok frem til nylig, og nå er PCen helt kranglete hver eneste dag nesten. "Defekt harddisk" tenker du sikkert nå, siden det var eneste komponenten fra gamle PCen - det samme tenkte jeg. Derfor bestilte jeg en ny raptor disk, men da jeg installerte windows på den fikk jeg samme feilen igjen, så derfor byttet jeg tilbake til den gamle disken med det gamle systemet.

Jeg har kun hatt denne feilen med raptor disker. Skulle ha testet på en 7200rpm disk, uten at jeg tror dette ville gitt noen forskjell, siden jeg har fått samme feilen på to forskjellige disker. Har forøvrig testet begge diskene i forskjellige programmer, og ikke funnet noen feil med selve disken. Jeg har ikke pengene til å kjøpe masse hardware for feiltesting heller.

Men jeg prøvde på nytt igjen i dag fordet, uten hell. Jeg installerte winxp som vanlig, og hele installasjonen gikk uten noen problemer. Installerer nyeste drivere som jeg lastet ned fra nettet istedenfor Asus sin CD, i håp om at kanskje problemet lå der. chkdsk gir ingen errors etter driverinstallasjon (tho jeg kjørte ikke flere ganger, selvom jeg burde gjort det), så jeg startet på windowsupdates. Jeg hadde SP2 på installasjonsCDen, så første update var SP3. Etter installasjon av denne får jeg opp at det er funnet en feil i filsystemet, og den ber om å kjøre med /F parameter. Jeg gjør dette, rebooter, og da er chkdsk fornøyd med filsystemet. Jeg installerer noen fere updates, rebooter, og da får jeg feil med filsystemet igjen når jeg kjører ny test. Gjør dette et par ganger til det er ferdig med windowsupdates, og kjører chkdsk C: /F igjen. Rebooter, og første chkdsk fullfører som fin. Andre også. Men så starter jeg Internet Explorer(tilfeldig program), kjører chkdsk, og da får jeg at det er feil med filsystemet. Jeg har nyeste bios oppdatert, og alle driveren var fra produsenten sine hjemmesider. Seriøst, jeg skjønner ingenting.

Det er vel verdt å nevnte at jeg begge ganger har testet litt med overklokking, noe som har resultert til at jeg har måttet kjøpe ny RAM noen ganger. Men RAMen jeg brukte ved installasjon nå i dag var helt ny og fin. Samme var den jeg hadde når jeg installerte første gang med dette oppsettet i august. Har ikke drevet med noe ekstremt som har gått ut over gfx\hk\cpu, kun noen små oc's.

Er det noe jeg har glemt nå? For å oppsummere kort, så fungerer PCen fint en god stund, men etter hvert kommer det flere og flere feil. Jeg skulle gjerne feilsøkt ved å bytte ut del for del, men som sagt har jeg ikke penger til å kjøpe masse hardware for feilsøking.

ALLE svar blir tatt imot med stor takk. Jeg er lei, fortvila og litt desperat. Føler at alle pengene jeg har brukt har vært forgjeves og bortkastet, som jeg måtte jobbe MANGE timer for å tjene. På forhånd takk!

Mvh

*01/02-09 22:10:

- Jeg valgte ikke hurtigformatering av hdd under windowsinstallasjon, valgte full formatering. Ingen errors der.

- Har testet med forskjellige sata-kabler, rimelig sikker på at det ikke har vært samme sata-kabelen som den gamle når jeg fikk ny PC.

- Frister å bare kjøpe ny harddisk, nytt hovedkort og ny ram, samt ekte windowsCD - kun for å være på den sikre siden. Har egentlig ikke råd, men...er desperat

Endret av SmileyCyrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering.

Dro og kjøpte ny RAM, ny WinXP PRO CD og en ny harddisk i dag. Installerte windows, nettverksdriver og noen windowsoppdateringer. Alt var fint (sjekket chkdsk ofte), helt til jeg installerte den store .net framework oppdateringen på nesten 300MB fra windowsupdate. Reboot, og når jeg var inne i windows igjen fikk jeg errors ved chkdsk. Brukte en helt ny sata-kabel og.

Legger ved erroren jeg får ved chkdsk:

Filsystemtypen er NTFS.

Advarsel!   F-parameter ikke angitt.
Kjører CHKDSK i skrivebeskyttet modus.

CHKDSK bekrefter filer (trinn 1 av 3)...
Filkontroll er fullført.
CHKDSK bekrefter indekser (trinn 2 av 3)...
Indekskontroll er fullført.
CHKDSK bekrefter sikkerhetsbeskriveren (trinn 3 av 3)...
Kontrollen av sikkerhetsbeskriveren er ferdig.
CHKDSK kontrollerer Usn-loggen...
Kontroll av Usn-logg er fullført.
Retter feil i volumpunktgrafikken.
Det ble funnet problemer med filsystemet.
Kjør Chkdsk med alternativet /F (reparer) for å korrigere dis

72597703 kB total diskplass.
 18977764 kB i 69197 filer.
 24572 kB in 5862 indekser.
	 0 kB i skadede sektorer.
199519 kB brukes av systemet.
 65536 kB opptas av loggfilen.
 53395848 kB tilgjengelig på disk.

4096 byte i hver tildelingsenhet.
 18149425 totale tildelingsenheter på disken.
 13348962 tildelingsenheter tilgjengelig på disken.

Lenke til kommentar

Utrolig hvor ubrukelig Windows meldingene blir på norsk. "volumpunktgrafikken" er jo helt kaudervelsk oversetting av "volume bitmap", som ikke har noe med grafikk å gjøre overhodet.

Vet ikke om dette er relevant:

When run in the Windows XP environment CHKDSK reports Volume Bitmap errors or MFT Bitmap errors or Index errors on C: but when run on start-up as CHKDSK /F /R it finds no errors whatsoever. This means that CHKDSK reports False Positives in Windows and that its results on checking the primary partition are wrong. Do not worry about fixing nonexistent problems :)
Lenke til kommentar

Norsk feilmelding er desverre det eneste jeg har, har alltid hatt norsk windows, så det er en vanesak. Mja, problemene er der, det har jeg erfart. Neste skritt er vel å kjøpe nytt hk og teste med det, men sukk, det er dyrt og tar mye tid :/

Takk for svar anyways :)

*edit. Kan prøve igjen i morgen uten den .net framework 3.5 updaten fra winupdate, heller laste ned 2.0 fra windows sine sider. Tviler på at problemet ligger der, men da får jeg utelukket den updaten ihvertfall, tho jeg fikk chkdsk feil FØR jeg installerte den på gamle disken. Kan ha vært tilfeldighet.

Noen som har tips til nytt hovedkort isåfall? Vet ikke om jeg vil gå for Asus igjen, to siste PCene jeg har hatt asus hk på har kun vært problemer :/

Endret av SmileyCyrus
Lenke til kommentar

Jeg har også fått samme feilmelding ved chkdsk i windows XP SP2. Har kjørt den flere ganger, både via dos og winxp-cden, men selv om jeg kjører chkdsk /f fortsetter jeg å få errormessage.

Hvis du går inn på settings > control panel > system > advanced > settings på startup and recovery kan du hake av for at PCen ikke skal restarte seg selv. Dermed kan du lese av feilmeldingskoden på blåskjermen. Mulig dette vil hjelpe (selv om det ikke har hjulpet særlig for meg).

Har selv ASUS hovedkort, og må si jeg ikke er helt begeistret. Forresten, hvor på ASUS sine sider finner du oppdatering til bios? Mulig jeg er blind, men har ikke klart å finne det.

Lenke til kommentar

jonasur: Takk for svar, men bluescreenene(reboot) har kommet (99% sikker) i forbindelse med at driveren til gfx-kortet har blitt korrupt på en måte, for når jeg oppdaterte til nyeste driver fikk jeg ikke bluescreen mer. hårek la ved link til bios ser jeg.

Har du fått fikset problemet? Jeg vet det går å bare formatere med gjevne mellomrom, så holder man problemet i sjakk, men jeg vil helst løse problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...