Gå til innhold

Anbefalingstråden: Trenger du filmanbefalinger? Spør her!


Xanman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Guys, trenger virkelig et par-tre filmer av typen mindfuck. Altså i samme gate som Donnie Darko, The Machinist, Identity og diverse Lynch-greier. Setter veldig pris på litt ukjente filmer også, og ikke bare... du vet, Fight Club og andre filmer som alle har sett.

Har du sett alt av Lynch?

Ikke Dune, Blue Velvet og The Elephant Man (men de to sistnevnte har jeg liggende). Har i hvert fall sett hele Twin Peaks, Mulholland Dr., Eraserhead, Lost Highway og Inland Empire.

Endret av H-H-H
Lenke til kommentar
Guys, trenger virkelig et par-tre filmer av typen mindfuck. Altså i samme gate som Donnie Darko, The Machinist, Identity og diverse Lynch-greier. Setter veldig pris på litt ukjente filmer også, og ikke bare... du vet, Fight Club og andre filmer som alle har sett.

Tetsuo

Janghwa, Hongryeon

Ôdishon

Lenke til kommentar
Hva legger dere egentlig i begrepet 'mindfuck'? Jeg klarer i alle fall ikke å se på Jodorowskijs filmer som mindfuck.

Me? Filmer med en litt annerledes stil, med et plott som kan virke ubegripelig, gjerne en del symbolikk og/eller twist i slutten. I tillegg "må" den sitte i hodet ditt en stund etterpå.:)

Jacob's Ladder er vel også et eksempel på en slik film.

GoreGalore: Takker. Har sett Audition før, da.

Lenke til kommentar
Me?

Blant annet deg, ja. Grunnen til at jeg spør er vel egentlig at jeg ikke selv helt klarer å forklare uttrykket i forhold til film, men Jodorowskijs filmer føler jeg ikke at passer til beskrivelsen.

 

Me? Filmer med en litt annerledes stil, med et plott som kan virke ubegripelig, gjerne en del symbolikk og/eller twist i slutten. I tillegg "må" den sitte i hodet ditt en stund etterpå.:)

Jacob's Ladder er vel også et eksempel på en slik film.

GoreGalore: Takker. Har sett Audition før, da.

Hvis det først og fremst annerledes film du er ute etter har jeg en lang liste på lager. Da passer nevnte Jodorowskij veldig bra også.

Lenke til kommentar
Guys, trenger virkelig et par-tre filmer av typen mindfuck.

Uten tvil: Mind Game (2004). Så lenge japansk anime er en akseptabel 'sjanger', så skal jeg nesten garantere deg en veldig positiv opplevelse. Ikke les noe om den, og ikke se traileren. Da det er en film du ikke bør vite særlig om på forhånd, og de fleste som anmelder eller snakker om den spoiler alt for mye. Og den har 8,1 på IMDb hvis det hjelper.

 

mindgame28bu1.jpg

Endret av Venetar
Lenke til kommentar
Shoot.

Hehe, nå gav du meg en liten utfordring. Har rasket sammen det jeg kom på nå. Litt diverse, men stort sett ganske unike filmer

 

Noen regissører:

Guy Maddin

Kanadisk filmskaper som blant annet har hentet inspirasjon fra den tyske ekspresjonismen. Anbefaler blant annet å sjekke ut 'The Saddest Music in the World' og 'Careful'.

 

Peter Greenaway

Unike filmer lager han i alle fall, men spørs om du takler den kompromissløse stilen.

 

Ken Russell

Har laget mye spesielt, særlig på 70-tallet. Litt over kanten mener en del, særlig 'Lisztomania':

Herlig sier jeg. Sjekk også ut mesterverket 'The Devils'.

 

Shinya Tsukamoto

Har laget en rekke interessante filmer, men de som skiller seg sterkest ut er nok filmene knyttet til 'Tetsuo' (Tetsuo, Tetsuo II, Denchu Kozo no boken aka Adventures of Electric Rod Boy, Futsu saizu no kaijin aka The Phantom of Regular Size). Men hans andre filmer er også verdt å se.

 

Fernando Arrabal

-J'irai comme un cheval fou (I Will Walk Like a Crazy Horse)

-Viva la muerte.

 

Alejandro Jodorowsky

Må nevne denne mannen igjen, er tross alt en av mine favoritter. 'The Holy Mountain' og 'El Topo' må defintivt sees.

 

Álex de la Iglesia

Vet ikke helt om dette er helt hva du er ute etter, men det er tross alt en av mine favoritter. Ganske absurde filmer innpakket i en herlig kullsvart humor. Mine favoritter er Acción mutante og El día de la bestia.

 

Seijun Suzuki

Laget mye b-film på 60- og 70-tallet. Laget ganske spesielle filmer når han fikk ganske frie tøyler. Se f.eks 'Branded to Kill' og 'Pistol Opera'. Sjekk også ut min favoritt 'Tokyo Drifter'.

 

 

Litt diverse:

Ovoce stromu rajských jíme (Fruit of Paradise) (1970)

Sedmikrásky (Daisies) (1966)

Forbidden Zone (1982)

Dellamorte Dellamore (1994)

El milagro de P. Tinto (1998)

Phase IV (1974)

Survive Style 5+ (2004)

Greaser's Palace (1970)

Sweet Movie (1973)

Vtackovia, siroty a blazni (Birds, Orphans and Fools) (1969)

The Ninth Configuration (1980)

The Bed Sitting Room (1969)

Liquid Sky (1983)

Zbogum na dvaesetiot vek (Goodbye, 20th Century) (1998)

Underground (1995)

Bara no Soretsu (Funeral Parade of Roses) (1969)

Bad Boy Bubby (1993)

Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution (1965)

Jigureul jikyeora! (Save the Green Planet!) (2003)

Pink Flamingos (1972) -- Kan også se andre John Waters-filmer, men det spørs om denne er nok for deg.

Spalovac Mtrvol (The Cremator) (1968)

Kaidan (Kwaidan) (1964)

Blueberry (2004) -- Cuns favoritt

Mr. Freedom (1969)

Baron Prásil (The Fabulous Baron Munchausen) (1961)

Tomato Kecchappu Kôtei (Emperor Tomato Ketchup) (1971)

La jetée (The Pier) (1962)

Seksmisja (Sexmission) (1984) -- Montags favoritt.

Paprika (2006)

Uccellacci e uccellini (Hawks and Sparrows) (1966)

Zardoz (1974)

El ángel exterminador (The Exterminating Angel) (1962) Luis Buñuel

The Secret Adventures of Tom Thumb (1993)

La planète sauvage (The Fantastic Planet) (1973)

Sanatorium pod klepsydra (The Hour-Glass Sanatorium) (1973)

Rekopis znaleziony w Saragossie (The Saragossa Manuscript) (1965)

Ika resuraa (The Calamari Wrestler) (2004)

Koara kachô (Executive Koala) (2005)

Jigoku (Hell) (1960)

..

Alt for nå.

 

Kan sikkert skrive litt mer om hver film om du ønsker.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar
*kortet ned*

 

Wow. Massiv kudos, nisse! Har aldri hørt om noen av filmene, men jeg skal forsøke å sjekke ut så mange som mulig, når sjansene byr seg.

*lager notat av innlegget*

Lurer bare på én ting: hvor får du nyss om alle disse? Har du noe sånn super-indie-forum som du konsulterer, eller noe?:p

 

BTW, noen her som har brukt jinni.com før? Er en slags recommendations-tjeneste, som har fungert stort sett greit de gangene jeg har brukt det. Den er også en smule mer avansert enn IMDB sin, ettersom du kan legge inn masse spesifikasjoner som er "viktige" for deg, som f. eks god kritikk, hva slags tidsperiode filmen skal foregå i, om det er feelgood eller ikke, sjanger (duh), til og med hvilken setting filmen har (stor by, liten by, verdensrommet etc.). Kan ikke gå 100% god for det, da, siden jeg egentlig ikke har noen utstrakt erfaring med det.

Endret av H-H-H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...