Gå til innhold

sette opp server

joestone

Anbefalte innlegg

Har en 4-5 år gammel PC, som jeg vurderer å bygge om til server. Dette er en familie PC, med litt utdadert innmat.

chip settet er: Intel Family Chipset

ram: 256 mb

hardisk: 250 gb

serveren skal brukes til å ha filmer, musikk, og bilder innpå. Windows XP er innstalert.

skal jeg bruke ftp server?

dette er første gang jeg skal sette opp server.( Hvis det går )

er det noe mer informasjon dere trenger eller noe jeg trenger å skifte på?

har litt peiling på dette, men ikke så mye.

:w00t:

Endret av joestone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har XP installert, og du har filer som du deler med vanlig fildeling, så kan den kalles en filserver. En server er i teorien ikke noe spesielt mtp. maskinvare etc. Det er bare en maskin som serverer diverse tjenester til klientene...

Hva ønsker du at serveren skal gjøre?

Lenke til kommentar

Hvordan har du funnet ut at den skal være?

xp vs. ubuntu kommer ann på hva den skal gjøre og hvor mye nytt du har lyst å lære.

Hvis du sletter xp og installerer ubuntu kan du selvsagt slette ubuntu og installere xp igjen..

Det du kan gjøre er å dele harddisken i to og ha både xp og ubuntu. Da velger du OS i oppstarten.

Lenke til kommentar

litt vanskelig å forklare. det er to hardisker, så en blir nok brukt til XP og en til ubuntu. ellers skal jeg ha alt av media i huset på den + spotify. den skal stå koblet til en TV + nettverk.

det blir nok ikke ftp...

det skal også kunne brukes som en backup stasjon

Lenke til kommentar

Da er det bare å kjøre på med Ubuntu. Men det kommer til å bli annerledes enn WIndows, og du må ikke bare gi opp med en gang. Alt er mye enklere etter en liten stund.

Det jeg ville gjort, var å brukt en liten disk som systemdisk. Og ha en annen disk til å ha alle filene på. Dette for hvis du gjør en stor feil med Ubuntu, kan du enkelt bare reformatere den lille disken.

Med mindre skjermkortet ditt er veldig rart, burde det fungere ut av boksen. Og for å dele filer, brukes Samba.

http://www.linux.com/whatislinux/118625

Spotify i Wine

http://aslakevang.net/2008/12/11/oppsett-a.../comment-page-1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...