Gå til innhold

Transformers: Revenge of the Fallen awesomeness-tråd

Dotten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som sagt: Ikke alle filmer behøver gode skuespillere og nyskapende historieformidling for å være interessante. En "techdemo" kan være like underholdende som en østeuropeisk film (de fleste her syns vel at det er mer underholdende på grunn av de er vant til aristoteliske fortellinger og blockbusterens modernisering av disse), og jeg tar godt imot begge deler. Jeg forstår ikke denne evinnelige hakkingen på "roboteksplosjoner". Greit nok at forrige film var nokså dårlig, men jeg skal i det minste se den nye før jeg uttaler meg mer nedlatende om den. Syns du at det gamle "cinema of attractions" (1895-1915) er på nivå med Teletubbies også?

Er det forøvrig ikke litt paradoksalt at du fordomsfullt går ut mot Revenge of the Fallen og samtidig kritiserer de som er fordomsfulle mot østeuropeisk film? Å skjære alle blockbustere over én kam går jeg ikke med på, ettersom dette overser nyanser og andre detaljer som kan være av viktig art.

Nå skjærer jeg da slett ikke alle blockbustere over én kam. Min kritikk er rettet mot Bays filmatiske prosjekt. Jeg har faktisk sett, om enn noe motvillig, det aller meste av det han har laget, inkludert den første Transformersfilmen. (Et lignende erfaringsgrunnlag er det vel liten grunn til å tro at de som kritiserer østfilm her inne besitter?). Det jeg så langt har sett av TROTF gir meg uhyre liten grunn til å tro at hans siste epos skulle være noe bedre enn mannens tidligere arbeidsuhell. De aller fleste seriøse filmanmeldere ser da også ut til dele mitt syn i denne saken.

Nå har jeg aldri vært noen stor fan av cinema of attractions. Filmene til Lumière og Méliès er interessante filmhistoriske kurositeter, ikke noe mer. Jeg foretrekker den såkalte cinema of narrative integration. For meg bør den gode historien være overordnet den gigantomane og formålsløse effektonanien Bay representerer. Jeg finner uhyre liten tilfredsstillelse i å betrakte filmer som ikke er annet enn en kollasje av digitale effekter. Misforstå meg rett. Jeg er ikke i mot cgi per se, men jeg er uttalt motstander av filmer hvor cgi'en erstatter den gode og meningsfulle historiefortellingen.

Jeg gjentar: CGI er én av mange muligheter, men ingen nødvendighet i den gode kinofilm. Bay - og hans fanboys - sliter dessverre fortsatt med å forstå dette.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Poenget var at det er en smule motstridende å på den ene siden latterliggjøre en film uten å ha sett den og samtidig kritisere de som gjør det samme med østeuropeiske filmer. Greit nok at du har sett filmer av Bay før, men ser du ikke paradokset her? Jeg syns det blir ilter generalisering å avfeie noe på forhånd (noe du veldig ofte gjør i bildequiztråden).

Jeg foretrekker ulike typer film, både sjangre og modier. Attractions og narrative integrations. Det er fattiggjøring av filmmediet og filmkunsten å kun rope etter det ene eller det andre.

Lenke til kommentar

Ett innlegg av spammessig karakter er slettet.

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende:

* Flaming og andre former for personangrep er forbudt.

* Trolling er forbudt. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål.

Lenke til kommentar
Poenget var at det er en smule motstridende å på den ene siden latterliggjøre en film uten å ha sett den og samtidig kritisere de som gjør det samme med østeuropeiske filmer. Greit nok at du har sett filmer av Bay før, men ser du ikke paradokset her? Jeg syns det blir ilter generalisering å avfeie noe på forhånd (noe du veldig ofte gjør i bildequiztråden).

Jeg foretrekker ulike typer film, både sjangre og modier. Attractions og narrative integrations. Det er fattiggjøring av filmmediet og filmkunsten å kun rope etter det ene eller det andre.

Hehe, jeg latterliggjør da ikke så mye som å framheve mottagelsen dette eposet har fått i internasjonal presse.

I stedet for å la pendelen svinge helt over mot attractions-basert kino, burde kanskje blockbustergutta ta inn over seg at narrative integration er et vel så viktig element i den gode actionfilm? Om de er i stand til å gjøre det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Det blir jo nok et eksempel på homogenisering og fattiggjøring. Du etterlyser at alle gode actionfilmer bør ha narrative integration, mens jeg stiller meg åpen til at en god actionfilm ikke ha dette elementet.

Vi er nok fundamentalt uenig om hva som utgjør basisen for fattiggjøring av filmmediet.

Lenke til kommentar
I stedet for å la pendelen svinge helt over mot attractions-basert kino, burde kanskje blockbustergutta ta inn over seg at narrative integration er et vel så viktig element i den gode actionfilm?

Hehe, les ovenstående på nytt. Jeg utelukker slett ikke attractions. Jeg etterlyser kun en langt større grad av narrative integration enn hva som er tilfelle i dagens effektjag. CGI-kåt actionfilm uten narrative integration er intet annet enn oppvisning i meningsløshet.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Det er ingen automatikk i dette. Mange er tydeligvis uenige med deg når det gjelder underholdningsverdien av filmer som Transformers. Det er fremdeles fattiggjøring av filmmediet hvis alle filmer ha det ene elementet. Er du ikke enig i at det blir større variasjon hvis man har filmer både med og uten disse elementene istedenfor utelukkende med? Større variasjon gir økt sannsynlighet for gode eksempler av alle typer, framfor en fokusering på kun det ene, og hvor det andre alternativet blir uglesett.

Lenke til kommentar

Som sagt, vi er uenig mht hva som utgjør basis for fattiggjøring. Narrative integration bør få en langt større plass i dagens blockbustere og actionfilmer, noe annet vil være utarmende for filmmediet på sikt. Det overdrevne fokuset på cgi overskygger skuespillere og historiefortelling i en slik grad at man etter en slik seanse føler seg utmattet, lei og fordummet. Det er tross alt en grense for hvor lenge man lar seg underholde av wowfaktoren alene. Enkelt sagt, for mye sukkerspinn gjør en kvalm.

Lenke til kommentar

Jeg forstår problematikken, men det er lite trolig at filmmediet vil bli slitt ut på grunn av et fåtall blockbustere. Det produseres flere filmer nå enn noensinne, og mange av disse har denne fantastiske historieformidlingen du etterlyser. For meg er det dermed ikke noe problem at det eksisterer filmer basert på ren attraksjonsverdi, som Revenge of the Fallen kan sies å være. Det finnes gode og dårlige eksempler innenfor denne typen film, og det gjenstår å se hvordan denne filmen er.

Lenke til kommentar
I care to disagree. Jeg ble så skuffet av filmen. Eneren var rå, og jeg har sett den flere ganger, men toeren ble bare et CGI-møl.

Da får vi vel være enige om å være uenige. Dette går ikke noen vei. Jeg synes toeren var rå. Jeg satt nesten å hoppet i setet av noen scener.

Men whatever, jeg storkosa meg uansett! Dog, du har et poeng, ingenting vil komme til å slå eneren.

Godeste Michael Bay har vel ikke nevnt noe om en oppfølger til dette? Det ligger vel ann til å bare bli to filmer? Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...