ReGaiN Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 skal levere en oppgave snart om en problemstilling i et engelsktalende land, men problemet er at jeg ikke aner hva jeg skal skrive om, noen ideer? Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Det kan være hvilken som helst problemstilling så lenge det er et engelskspråklig land? I så fall kan du jo skrive om hva som helst, og legger problemstillingen til f.eks USA. Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Glemte å legge til at man jeg ikke kan skrive om verken USA eller Storbritannia. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Ok, hva med å skrive om fattigdom i et afrikansk land? Veldig mange land i Afrika er engelskspråklige pga imperialismen. Andre ting du kan skrive om: Antall personer med lese- og skriveferdigheter. Mangelen på rent vann. Endret 1. februar 2009 av YellowCake Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 tenkte mer på krig eller noe det finnes mye info om, mye enklere å skrive om, men det må være et land som har engelsk som hovedspråk. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hva med Operasjon Murambatsvina i Zimbabwe? Fra Wiki: Regjeringen i Zimbabwe startet Operasjon Murambatsvina i mai 2005. Hjem skulle ødelegges og store mengder mennesker skulle tvangsflyttes fra urbane områder til landsbygden. 19. mai 2005 startet raseringen og brenningen av fattigstrøkene i Harare. Aksjonen spredde seg til hele landet. I løpet av noen uker arresteres titusener av mennesker mens hundretusener blir hjemløse og like mange mister levebrødet. Flere barn omkommer fordi vegger på hus som rives, faller ned over dem. EU og FN fordømmer rivingen av de fattige områdene. Utover høsten gjennomføres det flere aksjoner mot disse områdene. Ifølge FNs spesialutsending Tibaijuka mistet 700 000 mennesker enten huset eller levebrødet sitt, mange begge deler. Til sammen ble over to millioner berørt av aksjonen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Eller hva med kastesystemet i India. Som offisielt er avskaffet, men lever i beste velgående på landsbygda etc. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Eller hva med kastesystemet i India. Som offisielt er avskaffet, men lever i beste velgående på landsbygda etc. Veldig godt forslag! Dette er jo veldig aktuelt ennå som du sier. Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) hvis jeg skal skrive om en problemstilling burde det ikke fåregå i dag/nåtid. og når jeg skriver om en problemstilling, skal jeg da ha med hva som er problemet for begge/alle part®ene eller bare om selve aksjonen? Endret 1. februar 2009 av Dole-Duck Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Problemstillingen velger du jo selv. Vi har bare tipset deg om et tema du kan lage problemstillinger rundt. Jeg ønsker ikke å gjøre jobben for deg, så jeg begrenser mine innspill til tips om et tema. Om problemstilling: http://www.lu.hio.no/ALU/elarena/prosjekt/...art/problem.htm Endret 1. februar 2009 av YellowCake Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) den er grei, men jeg lurer bare på om hvis jeg skal skrive om kastesystemet i india da, kan jeg bare skrive info om kastesystemet , f.eks når det ble en regel, hvem som bestemte at det skulle være sånn også videre, eller må jeg skrive meninger fra begge partene`? Endret 1. februar 2009 av Dole-Duck Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Altså, først må du ha en problemstilling du ønsker å belyse. Du må ikke nødvendigvis løse problemstillingen, bare sette fokus på den. For at problemstillingen belyses godt nok er det viktig at mer enn en side av saken tas frem, ellers tar man på en måte noens side, og det vil være feil i en slik oppgave. Det du kan gjøre er jo kanskje å ta frem en spesiell kilde? La oss si at du snakker med en inder om kastesystemet og får hans/hennes tanker rundt problemstillingen du ønsker å belyse og legger denne frem i oppgaven. Dette er bare tanker rett fra sofaen, så du må prøve å komme på flere ting selv. Kanskje undersøke temaet før du velger det? Det kan være lurt å innhente empiri om flere temaer, slik at du ser hva det er "lettest" å skrive om. Kanskje du kommer over en annen problemstillingen du synes er mer interessant også? Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) men når jeg skal skrive om en problemstilling da trenger jeg vel bare å skrive informasjon om den problemstillingen. hvis du skjønner hva jeg mener. dette er en oppgave for elektro vg1 hvis det hjelper noe Endret 1. februar 2009 av Dole-Duck Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 For å være helt ærlig forstår jeg ikke helt hva du mener, desverre Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 egentlig ikke jeg heller. er dette en problemstilling, Hvordan har apartheid påvirket sør-afrika? Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Ja, det er en problemstilling Man bør se litt bort ifra ordet problem i problemstilling, fordi det er litt misvisende. Kjernespørsmål ville jeg kalt det Endret 1. februar 2009 av YellowCake Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 men det eneste problemet er at jeg ikke finner informasjon om hvordan det var der før. Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 fant ut nå at jeg ikke trenger å vite hvordan det var før, trenger bare å vite hvordan apartheid påvirka det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå