Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Presset ut av leilighet av naboer og dere bråkete unger.

pobban

Anbefalte innlegg

Alle skal ta hensyn til hverandre vel . dette er ikke snakk om hvem som mest fortjener å bo i huset , blokka . det er snakk om å ha gensidig respekt for naboer og hverandre.

Når du gjentatte ganger klager uten å nå fram, hva skal du da gjøre ? Bare drite i det å la livet sakte forfalle pga av lite søvn . eller faktisk demonstrere hvor JÆVLIG det er med konstant bråk og støy?

om det så er unger som bråker fra klokka halv 7 eller om det er den mystiske naboen som spiller black metal på full guffe så skal alle respektere hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har noe lignende... De som jeg bor ved siden av meg (ikke norsk opprinnelse ...) Bråker i ett sett 24/7. Det er brøling og det er høy musikk. Nå er det ikke barn men voksne på godt over 25 som bor der og ingen oppfører seg sivilisert. Jeg tør ikke ta kontakt med de siden jeg har heller dårlig erfaring med konflikt mellom folk som ikke skjønner Norsk når det gjelder sambo. Jeg vet egentlig heller ikke hva jeg skal gjøre, og om det er noe vits i å ta kontakt med vaktmester (som er ansvarlig) og la han få orden på de.

Bor du i noen form for borettslag? Det er fullt mulig å gi dem en klage og spørre pent om ikke de kan dempe seg. Hvis ikke dette hjelper, kan man ta kontakt med borettslaget og få de til å utforme en skriftlig klage. Dersom ikke det hjelper kan borettslaget faktisk tvangsutkaste folk som ikke føyer seg til reglene. HAn jeg kjøpte leiligheten av ble faktisk kastet ut og måtte selge boligen da han ikke føyde seg så det er muligheter. Jeg bor i ett borettslag og når man leser igjennom husordensreglene står det tydelig her hvilke konsekvenser det kan ha å ikke føye seg etter de andre beboerne.

Så hvis du bor i ett borettslag ville jeg lest igjennom reglene og eventuelt tatt kontakt med en i styret eller tillitsmann i oppgang eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Alle skal ta hensyn til hverandre vel . dette er ikke snakk om hvem som mest fortjener å bo i huset , blokka . det er snakk om å ha gensidig respekt for naboer og hverandre.

Når du gjentatte ganger klager uten å nå fram, hva skal du da gjøre ? Bare drite i det å la livet sakte forfalle pga av lite søvn . eller faktisk demonstrere hvor JÆVLIG det er med konstant bråk og støy?

om det så er unger som bråker fra klokka halv 7 eller om det er den mystiske naboen som spiller black metal på full guffe så skal alle respektere hverandre.

Selvfølgelig skal alle ta hensyn, men noen gjør ikke det, og hvis man skal ta igjen på den måten du sier, får du sannsynligvis hele blokka etter deg og da ender det at man blir kastet ut selv, så jeg personlig mener dette er feil fremgangsmåte.

JEg er fullt og holdent helt på trådstarters side, har unge selv som bråker av og til og jeg skjønner jo at det er plagsomt og lar derfor ikke ungen holde på sånn. Noen folk er totalt blottet for folkevett(noe de over her tydeligvis er) og da er det lite man får gjort. Den beste fremgangsmåten er å tvinge utleier til å se på forholdet, hvis ikke det hjelper må man flytte.

Si man kjører din fremgangsmåte med 3 unger.. Politiet kommer på døra, ringer barnevern osv osv... Er helt normalt å ha unger som bråker. Ikke helt normalt å spille black metal på full guffe med en 11mnd gammel baby, eller ser du ikke dette?

Jeg skjønner også at det hadde vært tilfredstillende å kjøre din måte og ta igjen, men trådstarter er vel ute etter å løse dette og ikke gjøre saken veldig mye verre vil jeg tro?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Har noe lignende... De som jeg bor ved siden av meg (ikke norsk opprinnelse ...) Bråker i ett sett 24/7. Det er brøling og det er høy musikk. Nå er det ikke barn men voksne på godt over 25 som bor der og ingen oppfører seg sivilisert. Jeg tør ikke ta kontakt med de siden jeg har heller dårlig erfaring med konflikt mellom folk som ikke skjønner Norsk når det gjelder sambo. Jeg vet egentlig heller ikke hva jeg skal gjøre, og om det er noe vits i å ta kontakt med vaktmester (som er ansvarlig) og la han få orden på de.

*Snipp*

Bor i ett boligkompleks bestående av hybler og leiligheter. Så og det at etter helgas fyllebølge så har de herpa hele gangen mev avsvartning fra skoa sine og. Skal ta bildet av det når jeg kommer hjem også ta å kontakte vaktmester.

Edit: Eneste som står av orden i Leieavtalen er det at det ikke skal røykes inne (som de gjør) og at det skal være rolig etter klokka 11 (som de helt klart gir blanke i).

Endret av Mikkel™
Lenke til kommentar

*Snipp*

Bor i ett boligkompleks bestående av hybler og leiligheter. Så og det at etter helgas fyllebølge så har de herpa hele gangen mev avsvartning fra skoa sine og. Skal ta bildet av det når jeg kommer hjem også ta å kontakte vaktmester.

Uff, slitsomt med sånt, hadde mye fester og bråk jeg og, men da var jeg 19-20... fikke klager og har etter det blitt voksen og roet meg(litt pga ungen også selvfølgelig). Hvis det er flere som er enig med deg i komplekset, kan du få med de og skrive ett brev til vaktmester/ansvarlig, slik at de får ett pålegg om å skjerpe seg. I Husordensreglene her jeg bor er det ganske strengt, maks 2 høylytte fester i året med krav om nabovarsel osv osv. Og her er det nesten aldri bråk/støy eller klager selvom det bor folk i alle aldre og samfunnsgrupper her.

Det blir fort mye bedre å leve når folk føyer seg og har respekt for hverandre. Slike folk som trådstarte har med å gjøre burde blitt kastet ut i ei rønne på landet, men beklageligvis er det nok de som får bli boende imens de andre blir "tvunget" til å flytte dersom utleier ikke gidder å sette seg inn i saken.

Lenke til kommentar

At unger hopper og springer litt inne er noe av det som kalles naturlig støy. Jeg forstår at det er plagsomt, men dessverre har dere "valgt" å bo på denne måten, og må påberegne dere litt ekstra støy på kjøpet.

Hvis det høres ut som om ungene holder på å ramle ned i hodet på dere som bor under, så ville jeg nok gått på sameiet og klagd på isoleringen mellom etasjene som noen har påpekt. Kanskje høre med en byggmester hva regelverket sier om isoleringen mellom etasjer mellom boenheter. Mener å huske at det er ganske nøye, blant annet finnes det kanskje noen strenge krav om brannhemnende isolering.

Dessverre er ikke argumentet om hvor mye dere betaler i husleie noen grunn hvis det ikke står i kontrakten at dere ikke betaler ekstra for å ha det støyfritt.

Selv om dere mener at dere har alt deres på det tørre, så skaper dere dårlig stemning i huset ved å konstant klage på naturlig støy i hus med mange boenheter. Dere fremstår som særdeles sure og lite forståelsesfulle ovenfor en familie med unger. Når man bor i et hus fullt med andre mennesker så man utvise en del forståelse og skjønn og man kan ikke klage for alt som plager en.

Når det er sagt, jeg synes da man burde klare å få ungene til å være litt rolige i helgene og ikke la dem springe som tullinger alt for tidlig om morgenen. Som noen sier, det handler om å vise respekt for de man deler bolig sammen med. Men igjen, hvis huset opprinnelig ikke er tegnet for å være et sameie, så kan manglende støyskjerming være årsaken til at det nå er oppstått en konflikt mellom dere og de som bor ovenfor dere.

Et alternativ dere har, hvis dere mener at bråket ikke er naturlig for en liten barnefamilie, er å sende en bekymringsmelding til barnevernet. Dette setter dere dog muligens i et enda dårligere lys.

Min anbefaling, flytt, noen ganger kan man bare ikke vinne frem på annen måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg fikk i dag sjokk nummer, ja jeg vet ikke, da politiet ringte. De spurte meg om det var husbråk der jeg bodde og om det var alvorlig nabokrangel, "nei, sier jeg, men vi har slitt med en del bråk fra ungne til naboen." Jeg fortalte også at vi ringte politiet for tips om løsninger. Det viser seg da at de der oppe har kontaktet politiet og hevdet de var redde for oss der nede!

Spurte politiet om det var husbråk i deres leilighet pga henvendelse fra naboen, eller spurte de om det var husbråk i leiligheten over?

Min første tanke da jeg leste denne tråden, var at dersom jeg hadde hørt mye støy inkludert ting som kastes rundt, ville ikke min første tanke vært barn som leker, men muligens vold i hjemmet mot barn og/eller ektefelle. Husbråk. Da kan det være en ide å rapportere husbråk til politiet, og sende en bekymringsmelding til barnevernet. Men det vil selvsagt kunne gi et ytterligere anstrengt forhold til den aktuelle naboen.

Lenke til kommentar

Hei igjen og tusen takk for alle svar:-)

Det er sant det som er hevdet her, at vi ikke ønsker å øke konflikten med å snu bråk oppover. Vi har ikke lagd mange lyder siden vi kom dit, men fikk som nevnt kommentarer på vår datter på 11 mnd da vi klagde, og at de hørte smelling med dører nedenfra. Vi har aldri mottatt noen klage på dette, og ville om vi hadde, tatt den til etterettning.

Vi ønsket råd og tips, for dette er veldig alvorlig for oss. Det er kansje vanskelig å sette seg inn i dette, når man liksom bare tenker "bråk oppe av barn, det må man regne med", men dette gulvet og dette huset gjør at, som jeg skrev tidligere, alt rister, dirrer å klirrer. Det verste er man aldri kan ta seg igjen, for man vet aldri når det starter igjen. Men slik det har vært nå så har det foregått hele dagene, spesielt i helgene. Hadde også vært fantastisk å slippe stått opp kl 07.00 fordi deres barn da står opp.

Jeg ble veldig urolig av tlf jeg fikk i dag fra politiet, hvor naboene hevdet de var redde og ikke turte slippe ut barna. Det er bare tøv og helt sikkert en strategi for å bli "offeret" i dette.

Som tidligere nevnt har vi bare fredelig 2 ganger pratet med dem, det ble litt heftigere andre gang, men fortsatt fredelig, og jeg gikk ned igjen.

Nå på lørdag var det helt sprøtt der oppe, var så ille at venenr jeg snakket med i tlf lurte på hva som skjedde, og hadde de vært så nervøse for oss, så hadde de aldri i verden latt ungene styre på slik. Jeg banket ikke engang i veggen. Jeg var hjemme alene da min samboer og barna er hos mormor, så jeg bare pakka sammen å dro til min mor for å få hvilt ut. Jeg driver eget firma så jeg kan ta noen dager, men det koster meg. Jeg så ihvertfall ikke noen som helst mulighet til å være igjen der hjemme. Ikke banker jeg tilbake, for det hjelper ikke, ikke bråker jeg på annen måte og jeg går ikke lenger opp til dem. Hvorfor skulle jeg? De bryr seg jo ikke. Derfor startet jeg dette, som et skrik om hjelp. Mulig vi må flytte igjen, men ettersom det bare er mnd siden sist, så hadde vi håpet vi slapp dette nå.

Om forholdet blir anspendt eller ikke ovenfor naboer er en ting, men det er familien og ro som teller mest. Vi har ikke gjort noe galt og de gærningene der oppe ringer politiet fordi vi klagde 2 ganger? Jeg har aldri i mitt liv opplevd noe merkligere...

Lenke til kommentar

Hei igjen og tusen takk for alle svar:-)

Det er sant det som er hevdet her, at vi ikke ønsker å øke konflikten med å snu bråk oppover. Vi har ikke lagd mange lyder siden vi kom dit, men fikk som nevnt kommentarer på vår datter på 11 mnd da vi klagde, og at de hørte smelling med dører nedenfra. Vi har aldri mottatt noen klage på dette, og ville om vi hadde, tatt den til etterettning.

Vi ønsket råd og tips, for dette er veldig alvorlig for oss. Det er kansje vanskelig å sette seg inn i dette, når man liksom bare tenker "bråk oppe av barn, det må man regne med", men dette gulvet og dette huset gjør at, som jeg skrev tidligere, alt rister, dirrer å klirrer. Det verste er man aldri kan ta seg igjen, for man vet aldri når det starter igjen. Men slik det har vært nå så har det foregått hele dagene, spesielt i helgene. Hadde også vært fantastisk å slippe stått opp kl 07.00 fordi deres barn da står opp.

Jeg ble veldig urolig av tlf jeg fikk i dag fra politiet, hvor naboene hevdet de var redde og ikke turte slippe ut barna. Det er bare tøv og helt sikkert en strategi for å bli "offeret" i dette.

Som tidligere nevnt har vi bare fredelig 2 ganger pratet med dem, det ble litt heftigere andre gang, men fortsatt fredelig, og jeg gikk ned igjen.

Nå på lørdag var det helt sprøtt der oppe, var så ille at venenr jeg snakket med i tlf lurte på hva som skjedde, og hadde de vært så nervøse for oss, så hadde de aldri i verden latt ungene styre på slik. Jeg banket ikke engang i veggen. Jeg var hjemme alene da min samboer og barna er hos mormor, så jeg bare pakka sammen å dro til min mor for å få hvilt ut. Jeg driver eget firma så jeg kan ta noen dager, men det koster meg. Jeg så ihvertfall ikke noen som helst mulighet til å være igjen der hjemme. Ikke banker jeg tilbake, for det hjelper ikke, ikke bråker jeg på annen måte og jeg går ikke lenger opp til dem. Hvorfor skulle jeg? De bryr seg jo ikke. Derfor startet jeg dette, som et skrik om hjelp. Mulig vi må flytte igjen, men ettersom det bare er mnd siden sist, så hadde vi håpet vi slapp dette nå.

Om forholdet blir anspendt eller ikke ovenfor naboer er en ting, men det er familien og ro som teller mest. Vi har ikke gjort noe galt og de gærningene der oppe ringer politiet fordi vi klagde 2 ganger? Jeg har aldri i mitt liv opplevd noe merkligere...

Ønsker vel også å tillegge at problemet vil antakelig vedvare om det er vi som flytter. Det vil komme nye folk nede der vi bor, og det er ikke sjans i havet at folk ikke vil reagere på det bråket. Det vil bli en ny krangel, helt til noen endelig forstår at slik de holder på der oppe, ikke fungerer i et slik hus med naboer så tett innpå.

Lenke til kommentar

Enig i at å begynne å bråke er feil måte å løse problemet på.

Har dere forsøkt å komme i kontakt med familien som bodde i leiligheten før dere?

Kanskje huseier vegret å svare på henvendelser fordi dette var et kjent problem?

Ettersom jeg forstår har du litt dokumentasjon på dine henvendelser til styret o.l. Dette kan sikkert fremlegges for politiet, men tror uansett ikke denne saken vil følges opp.

Folk som klager vil oppfattes som problemet, selv om klagingen er berettiget. Går det an å flytte fokus over på støyisolering? På meg virker det som familien i etasjen over vill irritere seg over at dere ikke lar dere irritere. Særlig siden det høres ut som de hadde en agenda med mer bråk etter politianmeldelsen.

Lenke til kommentar
Ønsker vel også å tillegge at problemet vil antakelig vedvare om det er vi som flytter. Det vil komme nye folk nede der vi bor, og det er ikke sjans i havet at folk ikke vil reagere på det bråket. Det vil bli en ny krangel, helt til noen endelig forstår at slik de holder på der oppe, ikke fungerer i et slik hus med naboer så tett innpå.

Flytter dere, så er det ikke lenger deres problem, og hvordan de nye leietakerne vil oppleve/reagere på støyen er bare spekulasjon.

Og som jeg har tidligere har nevnt, det er ikke sikkert at de holder på så fryktelig over dokk, men at opplevelsen økes av dårlige isolasjon eventuelt kan det være noe gjør at lyden forplanter seg ekstra godt ned i leiligheten dokkers.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, lyd går bedre ned enn opp, mens varme går bedre opp, enn ned. Er derfor alltid lurest å bo på toppen.

Eg bor selv i en kjellerleilighet hvor de over har små barn selv. Selvfølgelig regner eg med at det blir noe bråk innimellom men det er langt i fra så gale så trådstarter beskriver. På hverdager kan det hende eg hører litt hopping/løping innimellom. På lørdager er det som regel litt bråk midt på dagen og på søndag hender det av og til det er ekstra mye bråk ut på dagen(besøk av andre unger osv). Men det har eg forståelse for. Eg derimot har kanskje litt høyere musikk/lyd på om fredagskvelden og lørdagskvelden. Men dette har eg også sagt de bare må gi beskjed dersom det blir for høyt. Vi har forøvrig en god tone oss i mellom(eg leier, han eier) så det der går veldig godt. Og hadde eg eller de klagd ville vi vært såpass voksne at det ikke er noe problem. Det er jo ikke tilfelle for trådstarter.

Nei, eg påstår at det er utleier som her må innse at det ikke går i lengden. Flytt, utleieren ville eg ikke hatt og de naboene der kan det bli problemer med senere uansett. Men når det er visning, prøv å få disse til mens det er mest mulig bråk og/eller få noen venner til å møte opp på visning og spørre om bråk/støy osv. Få dem til å si at de har snakket med tidligere leietakere og at de tidligere leietakerene flyttet nettopp pga dette. Da får ikke huseier nye leieboere inn før problemet er løst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nei, eg påstår at det er utleier som her må innse at det ikke går i lengden.

Dette er en spekulasjon, man man kan jo spørre seg om utleier er kjent med problemet? Har han bodd der selv med samme naboer ovenpå, og valgt å kjøpe ny bolig dels på grunn av støyen? Er grunnen til at han leier ut boligen at den er vanskelig å selge, ikke bare pga markedet generelt, men også støyen? ;)

Forøvrig er løsningen for trådstarter kanskje ikke bare å flytte til en ny leiebolig, men å kjøpe ny bolig. 10000kr i mnd tilsvarer rentene på et lån på to millioner ved 6% rente. Og renta er fallende, samtidig som boligprisene er lavere enn for et og et halvt år siden, omsetningstida er høy, og det kjøpers marked.

Lenke til kommentar

Virker som det kan være store problemer med støyisolasjon i det bygget ditt ja. Da er det ikke rart de over blir irritert heller hvis de ikke føler at de bråker altfor heftig, kanskje de synes at dere er noen ordentlige sytepaver, siden de selv mener de ikke bråker uanstendig mye.

Det skal jo normalt ikke riste i vinduer og klirre i glass når man feks løper i etasjen over, det høres rart ut for min del ihvertfall. Er det ett gammelt bygg? Kan hvertfall virke som det egentlig ikke er bygd for utleie til flere familier over 2 etasjer på en måte.

Jeg mener at loven beskytter leietagere ganske godt, så det kan jo hende at dere kan kreve utbedring av problemet. Eventuelt som noen har nevnt tidligere, få den familien til å flytte ned, dersom det er de som bråker uvanlig mye.

Endret av TSP
Fjernet unødvendig sitering av sitat i sitater. - TSP
Lenke til kommentar

Hei:-)

Joda, det er elendig isolert, og gulvet nesten gynger når man går på det. Jeg har vært der oppe å snakket med dem, å har full forståelse for at det er lytt og at det derfor vanskelig for dem også. Det jeg IKKE har forståelse for er at de ikke har forståelse for oss. At de ikke skjønner hvor vanskelig det er når det er så ille, og at de later ungene springe hele dager, spesielt i helgene og da fra tidlig morgen. Det er nok mer aktivt der enn det som er vanlig.

Vi har selv 3 barn, 11 mnd, 3 år, og 6 år. De springer faktisk ikke inne noe særlig. De har ikke lov til det ettersom vi har gjort det som en regel. Det kan være farlig, det bråker, og vi vil heller at slike aktiviteter foregår ute. Min mor som jeg besøker nå, bor også over andre leietakere. Jeg demonstrerte hvordan det var ovenfor oss, og bare etter et par runder sier hun at jeg må stoppe, så jeg ikke skremmer livet av de der nede. DET ser jeg på som en normal reaksjon. Derfor denne tråden ble starte, fordi det ER veldig provoserende at når man prøver å ta dette opp på en fredelig måte, ikke får gehør i det minste, og at springing er lov, man kan nok ikke stoppe alt det, men at det foregår time etter time beviser jo bare at foreldrene rett å slett ikke bryr deg.

Jeg synes det er både trist og leit og jeg hadde ønsket dette kunne løst seg med at vi begge firer litt og godtar at vi er tette naboer. Så vi forsøker nok en siste gang å få til en dialog. Viser de like lite interesse og er like arrogante overfor dette, så blir det et siste forsøk på å få aktivert eier av leilighet, eventulet tatt støymåling for støyet er garantert over godkjent når det foregår. Komme vi ingen vei, ja da er det vel en av oss som må flytte. Problemet vil garantert vedvare om det er vi som flytter, for det er ingen som kommer å godta det bråket for en leiesum på kr 10 000.- i mnd pluss strøm. Da ville nok en kollektiv løsning til halve prisne vært å foretrekke for de fleste.

Endret av TSP
Fjernet overdreven quoting - han svarer til posten ovenfor - TSP
Lenke til kommentar

Jeg ville løst det på 1 av 2 måter. Jeg har selv løst en tilsvarende situasjon som alternativ nr 2.

Alternativ 1:

Kall inn alle parter på et møte/råd og snakk om problemet for å finne en felles løsning. Tenker da på huseier, leietaker over og dere. Evt ta det inn i sameiet.

Alternativ 2:

Gå på din huseier og krev isolering. Gjør dette skriftlig. Gi han en frist på å starte arbeid.

Hvis ingenting skjer purr. Helst henvis til en paragraf (som nevnt på første side). Forhør deg så videre med forbrukerrådet.

Dersom huseier fortsatt ikke gjør noe, purr der du vil minne om en konsekvens. I mitt tilfelle så var konsekvensen at halve husleia ble lagt på en seperat konto som huseier ikke fikk tilgang til før manglene var utbedret. Dersom dere velger å flytte før manglene er utbedret mister han disse pengene.

I min sak så utbedret huseier aldri feilene så jeg bodde 3 måneder på halv husleie og tok pengene selv når jeg flyttet. Iflg forbrukerrådet så var dette en god måte å gå frem på fra min side. Problemet mitt var ikke støy vel og merke, men mangler som var lovet utbedret ved innflytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...