pobban Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Presset ut av leilighet av naboer og dere bråkete unger. Hva gjør man når man blir presset ut av egen heim av bråk fra naboer og naboers barn? Og når man ikke får forståelse fra hverken familien som står bak bråket, huseiere som vi leier av, eller eier av leiligheten til familien som bråker? Fordi argumentet er at ”barn må få leke og bråke, og skjer dette mellom 07.00 og 23.00 så har vi ikke noe vi skulle sagt.” Uansett hva de driver med tydeligvis… Vi betaler kr 10 000.- pluss strøm og varme i mnd, og får aldri fred. Vi har søkt på barnehageplasser der oppe og gutten starter snart på skolen. Problemet her er av vi bor i første etg i en 4 mannsbolig. De over oss har aktive unger som starter dagen både hverdag og helger kl 06.30-07.00. Da mener jeg med start at det SMELLER, og så er springingen i gang. Og vi er lys våkne med hjerteklapp… Frem og tilbake. Hopper deretter litt, springer igjen, kaster noen leker, så springer vi litt igjen… Det er som om taket er på vei ned i stua. Vi har til dags dato de ca 2 mnd vi har bodd der, ikke fått sovet ut en eneste helg. Vi BLIR vekket kl 06.30-07.00 hver helg. Vi er utslitte. At det skjer slik midt i uka er vel ille nok det men da står jo også vi opp tidligere, men at foreldrene lar dette pågå hver eneste lørdags og søndagsmorgen, ja det begriper vi ikke kan være lov. Fordi vi HAR pratet med dem. Først min samboer som var oppe og forklarte problemet. ”Vi skal ta det til etterretning”, var svaret hun fikk. Samme kveld trodde vi det var elefanter der oppe. Skapdørene dirret og servise i skapet klirret. Vi gikk ut å så en jente å en liten gutt fly opp og ned i vinduet. De hoppet i sengen… Vi gav det noen uker, men så måte jeg opp en lørdag da vi hadde blitt vekket kl 07.00 som vanlig. Klokken var da 12.00. Jeg ringte på men da først stod far opp. Den heldiggrisen FÅR faksisk sove ut. Mor i huset ble irritert fordi vi klagde igjen, og sa ”vi har ikke tenkt å dope ungene våre fordi dere skal få sove.” Like langt…. Vi har selv 3 unger, ei på 11 mnd, ei på 3 år, og en på 6 år. Vi trenger IKKE å dope noen av dem for å få dem til å ikke springe i stuen. Det er ikke lov inne hos oss. Og hadde våre barn tatt slik av inne at det grenser mot psykisk terror mot våre naboer, så hadde vi skjemtes, for enten er vi da veldig dårlige mennesker, eller elendige foreldre. Jeg tør påstå at vi er ikke noe av delene. På internett leter vi etter løsninger på problemet, og vi ser det er mange som blir like respektløst behandlet som oss. En advokat sier det er vanskelig å få til å bygge en sak på dette, men at det er paragrafer som sier at bruk at fellesområdet osv skal ikke være til ulempe for andre beboere, eller noe i den duren. Uansett, så fikk vi beskjed om å ringe utleier av vår leilighet først. Vi ringer eier av vår leilighet og forklarer problemet. Det kommer svar med at hun ikke helt vet hva hun skal gjøre. Vi prater igjen med en advokat, for vi VIL virkelig ikke flytte igjen allerede nå. Vi får nok en gang høre at det er eier som skal ta dette, eller styrer i borettsslaget. Men dette er sameier forening. Vi melder uansett eier av vår leilighet igjen, denne gangen uten svar, vi prøver et par ganger til med noen ukers mellomrom, men ikke svar. Da skriver jeg en skriftlig klage som jeg bringer over til styreren og en kopi som jeg legger i postkassen til utleier. Han syntes dette var fryktelig og sier han skal ta tak i dette, og at det er utleiers plikt å gjøre noe med dette. Vi betaler kr 10 000.- pluss strøm og fjernvarme, så det burde være en selvfølgelighet at man skal kunne få litt ro, og ikke behøve å reise bort hver helg for å kunne sove. Jeg er optimistisk da jeg går derfra. Fredagen, dagen etter, så er det verre enn noensinne. Jeg arbeider hjemme, men det er umulig å få konsentrert seg om noe. Jeg prøver å få hvilt meg litt, men det er også totalt umulig, også med sov i ro og headset. Jeg sender en tekstmelding til styrer om at om han lurer på hvor ille dette er, så kan han komme bort en tur nå. Og det gjør han…. Jeg sitere hva han sa da han hørte det som foregikk der oppe: ”hadde jeg bodd her hadde jeg blitt gal.” Han sier at slik skal det ikke være, og skal prate med dem med en gang. Han går opp trappen og jeg går og legger meg på sofa med headset noe mer positiv. Dagen etterpå er det like ille. Jeg ringer bort til styrer og spurte om hva de sa der oppe. Om de kom frem til en fredelig løsning. Men han sier bare: ”de var ikke hjemme, og jeg kan ikke blande meg inn i dette. Det er ikke min plikt som styrer, fordi dette er sameierskap.” Han har snakket med utleier sier han og tør ikke lenger være innblandet tydeligvis. Så da kan vi heller ikke få hjelp der. Ikke kan vi klage mer oppe, banke i tak eller vegger eller prate med dem fordi det hjelper bare ikke. De overser oss totalt. Ikke har vi hjelp av styreren heller, for det er tydeligvis ikke lov for han å blande seg inn. Så for å ikke miste forstanden, så ringer jeg politiet. Forteller hva vi sliter med, og om hva vi skal gjøre. De sier slikt er vanskelig, men at hun skjønte at dette var alvorlig for oss. Vi får nok en gang høre at det er utleiers plikt å løse slike ting. Politiet finner så frem utleier av leiligheten oppe som de som stadig bråker leier av. ”Ring henne, der får du sikkert løst problemet.” Jeg finner nummeret og ringer henne, forklarer problemet, bare for å bli nesten sjokkskadet igjen. Bråkefamilien har klaget på OSS fordi vi hadde klaget på dem, og de følte det derfor ekkelt å bo der. Jeg holdt på å ramle av stolen. Flytt ned noen uker, så tenker jeg dere finner ut at dere har det bra der oppe, tenkte jeg høyt inne i meg selv. Utleier for dem der oppe sier bare, ”lev med det, eller flytt, barn leker inne.” Jeg sier jeg VET det, vi har 3 barn selv, men skal man ikke ta noe som helst hensyn? Kan jeg ha bandøvelse, eller henge opp boksesekk og slå løs på den hver dag, springe rundt og rundt om jeg vil, eller steppe kanskje fordi det er ting vi gjør? Nei, det kan jeg ikke, fordi det vil plage og forstyrre andre leietakere. Hvor går da grenser for bråk BARN kan komme unna med fordi foreldre ikke har grenser eller fornuft nok til å sette noen? Jeg har stått utenfor og lyttet flere ganger om hvem som høres fra andre steder, men det er bare over oss det er et forferdelig liv mer eller mindre konstant, med unntak av når de er ute, som ikke ser ut til å være ofte. Det er jo bare å begrense springing og hopping inne, spesielt i helgene. Sette på en film, tegne med dem, lese, gå tur, ikke BARE springe og springe, så VI ikke har andre alternativer enn å stå opp samtidig med 3 åringen over oss… Så HVA gjør vi? Vi har vel gitt opp egentlig, vi kan ikke leve der, og vi får ingen på vår side i saken. Alle som er inne hos oss synes synd på oss, men det er ingen som kan hjelpe. Så vi ble drevet ut av naboen, deres uoppdragne unger, fikk ikke hjelp fra utleiere, ikke av styrer, ikke av politiet, og ettersom advokat sier det kan være vanskelig, er det ikke noe igjen… Vi må flytte.. Endret 2. februar 2009 av KVTL Fjernet navn og adresse Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Jeg kan dessverre ikke si mer enn at jeg føler med dere, og at situasjonen er meget lei. Jeg skjønner virkelig ikke at verken huseier eller styrer vil engasjere seg i dette. Det virker som om de ikke engasjerer seg fordi de er redde for bråk selv, noe de strengt tatt burde heve seg over i en slik situasjon. Det må da være noen dere kan kontakte? Prøv andre advokater kanskje? Jeg beklager at jeg ikke har noe mer konstruktivt å komme med oppi dette. Edit: Hva med å be huseier pent om å koste på bedre støydemping mellom etasjene? Det er jo tydelig at det er for dårlig. Endret 1. februar 2009 av YellowCake Lenke til kommentar
Caze Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 "Huseier"? De eier jo huset selv - det er et sameie. 1 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Bytt etasje: Dere flytter opp, og barnefamilien ned. Dere leier? Isåfall kan åpenbart mangelfull støydemping i leiligheten være en mangel i hht husleieloven §2-4. Alternative sanksjoner da er å kreve mangelen rettet, eller å rette den selv, og kreve betalt av huseier. Dette siste vil jeg ikke anbefale, da det etter situasjonen å dømme i verste fall vil ende med en rettsak. Alternativt å heve leieavtalen og flytte. Det enkleste for dere er nok dessverre å flytte, og sjekke støyforholdene grundig på det neste stedet. Disclaimer: er ikke jurist. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 "Huseier"? De eier jo huset selv - det er et sameie. Det står da vitterlig at de leier av huseier. Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Bodde en gang i en leilighet med noe av det samme problemet, men ikke i nærheten av det du beskriver. Jeg har også inntrykk av at barn har avogtil har blankofullmakt til å gjøre som de selv vil, og det er vanskelig å få aksept for at man ikke godtar det. Er dette huset bygd med tanke på utleie av separate enheter? Eller er det feks en ombygd enebolig? Hvor langt er du villig til å gå? Særlig med tanke på at du kan ha disse menneskene til naboer en lang tid fremover? Og da tenker jeg ikke bare på bråkebøttene. Endret 2. februar 2009 av IceDale Lenke til kommentar
pobban Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Bodde en gang i en leilighet med noe av det samme problemet, men ikke i nærheten av det du beskriver. Jeg har også inntrykk av at barn har avogtil har blankofullmakt til å gjøre som de selv vil, og det er vanskelig å få aksept for at man ikke godtar det. Er dette huset bygd med tanke på utleie av separate enheter? Eller er det feks en ombygd enebolig? Hvor langt er du villig til å gå? Særlig med tanke på at du kan ha disse menneskene til naboer en lang tid fremover? Og da tenker jeg ikke bare på bråkebøttene. Hei:-) Jeg har nok skrevet feil. Det er forskjellige eier på hver leilighet, så huseier blir feil ja. Det er vel da sameie og eier av leilighet:-) Jeg fikk i dag sjokk nummer, ja jeg vet ikke, da politiet ringte. De spurte meg om det var husbråk der jeg bodde og om det var alvorlig nabokrangel, "nei, sier jeg, men vi har slitt med en del bråk fra ungne til naboen." Jeg fortalte også at vi ringte politiet for tips om løsninger. Det viser seg da at de der oppe har kontaktet politiet og hevdet de var redde for oss der nede! All kontakt vi har hatt med dem er at min "lille" samboer på 1.65 og 50 kg var der oppe en gang å høflig spurte om de kunne prøve å dempe dette, og at jeg selv gikk opp med min samboer stående nede i døren den andre gangen. Heller ikke da var det kaotisk, men må innrømme mor der oppe slengte noen kommentarer etter meg da jeg gikk ned om at vårt barn skrek like mye og hold henne våken om nettene. Hun er da 11 mnd.... Ellers var dette veldig fredelig. Vi har ikke hatt kontakt med dem etter dette, men prøvd eiere av leilighet, styrer, advokat og politiet for hjelp. Men nå er de altså redde for oss, og tør ikke slippe ut barna fordi vi bor der. Jeg vet rett å slett ikke hva man skal si... Dette beviser vel bare det vi hele tiden har tross, at det er noe om ikke stemmer der oppe... Min samboer ringer i skrivende stund til politiet og forteller sin historie. Dette blir jo blåst helt ut av proporsjoner..... Hjelp... Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hva med å leie byens største musikkanlegg i et par dager? Sett på Smurfehits eller Hits for kids med høyeste volum... skyld på at det er musikk unga må leke etter. Start nøyaktig klokka 07:00, og se hvor lenge det varer Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hva med å leie byens største musikkanlegg i et par dager? Sett på Smurfehits eller Hits for kids med høyeste volum... skyld på at det er musikk unga må leke etter. Start nøyaktig klokka 07:00, og se hvor lenge det varer Det kan for meg virke som den eneste måten å løse denne konflikten på er at en av partene flytter. Når det er sagt så må man regne med bråk når man bør "oppå"hverandre og det er desverre de forskriftene om bråk mellom det og det tidspunktet som gjelder. Jeg syns synd på dere, men det kan være vanskelig for folk å skjønne deres side av saken, de har jo unger som må få leke og utfolde seg osv osv. Hadde jeg vært i deres posisjon hadde jeg pussa opp litt, spilt høy musikk så ofte jeg kunne og sånne ting, men det eneste som kommer ut av det er en oppskalering av konflikten. Høres forøvrig ut som noen idioter som bor over dere. JEg bor selv øverst, og hvis det er for mye bråk og de under sier ifra, så bøyer jeg meg selvfølgelig for dette, man bor jo på en måte sammen, og for min del er det ihvertfall viktig å ha en grei tone med naboene. Men så ille som det høres ut, kan det virke som det beste er å flytte(bare husk å ha visning når de over er på ferie!) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 for å sitere advokten deres: Det kan bli vasnkelig å gjøre noe med dette. Det er tross alt snakk om barn. Hadde det vært høy musikk med masse bass, så hadde det nok vært enklere. 1 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hvis dere vil spare dere mye bry, tror jeg dessverre det enkleste bare er å flytte. Burde ikke være umulig å finne noe annet å leie i området. Det er sikkert mulig å vinne frem med et eller annet, men hvor mye energi skal dere orke å bruke på det..? (Visning er huseiers problem, ref post et par hakk over). Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Og ikke minst kostnadene man ønsker å legge inn i det. Advokater koster masse, rettssaker koster enda mer. Dessuten ender man opp med at forholdet blir enda mer anstrengt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Det er som mange her påpeker en vanskelig situasjon og vanskelig å avgjøre, for alle parter. I Norge har vi et veldig godt lovverk som beskytter leietaker mot stort sett alle problemer. Men eg mener problemet her bør løses av utleier, siden det er mellom utleier og leietaker det foreligger en skriftlig avtale. En avtale som kanskje er brutt? Men, siden utleier ikke ønsker å ta tak i problemet ville eg nok sett meg rundt etter noe annet. For det første ville eg ikke hatt de over som naboer, selv om de skulle ha roet seg. Og eg ville ikke ha hatt en slik utleier som ikke klarer å gå inn løse konflikten. Det eg ville gjort var å flytte. Samtidig ville eg sørget for at hver gang huseier skal ha visning så er dette i beste "bråketid". Da vil han fort se at dette faktisk er et problem og om han ikke klarer å tak i problemene så vil han heller få leigd ut til noen andre. Ris til egen bak. Og du er kvitt problemet. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Jeg har en god idé. La dem smake litt av sin egen medisin. Ta noen store høytalere og monter dem oppover, opp i taket. Så kopler du dem til et anlegg, radio, PC, etc. Klokka 5 om morgenen setter du dem på full guffe! Og ikke noe rolig klassisk musikk, men noe du vet de ikke vil like å få dundrende opp gjennom gulvet en tidlig søndag. Black metal ellerno. EDIT: Med vondt skal vondt fordrives. Endret 2. februar 2009 av pululf Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Støtter pululf sitt forslag :!: Det vil nok sette denne konflikten i perspektiv for dem. Sett på noe musikk som virkelig gir dem følelsen av at helvete er rett under dem Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Jeg tror vel ikke det var dette trådstarter var ute etter. Han kommer med en konkret sak og et spørsmål om hjelp. Hold dere for gode til å komme med tullete svar. Dere kan leke og fjase i andre deler av forumet. Når hjalp det noen gang å synke ned på motpartens nivå? Endret 2. februar 2009 av YellowCake Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Det er jo heller de over som utviser mangel på respekt for andres rett til fred i eget hjem, når de gang på gang har prøvd å få de til å forstå hvordan det er å aldri mer våkne uthvilt pga av støy. samtidlig har de også prøvd å snu saken over på de i underetasjen, ved å liksom frasi seg all skyld i saken. Så hvorfor ikke demonstrere hvordan det er å leve med konstant støy fra tidlig om morgenen til langt på kveld? jeg synes det er verdt et forsøk Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Det er jo heller de over som utviser mangel på respekt for andres rett til fred i eget hjem, når de gang på gang har prøvd å få de til å forstå hvordan det er å aldri mer våkne uthvilt pga av støy. samtidlig har de også prøvd å snu saken over på de i underetasjen, ved å liksom frasi seg all skyld i saken. Så hvorfor ikke demonstrere hvordan det er å leve med konstant støy fra tidlig om morgenen til langt på kveld? jeg synes det er verdt et forsøk Problemet med dette er at man vil miste all sympati i saken da det er vanskelig å lage naturlig støy oppover på den måten. Når man har folk boende over seg vil det bråke når unger leker og løper. Hva ville du tenkt i gitte tilfelle: "De over oss bråker hele dagen, ungene løper rundt og kaster leker rundt omkring, det er ikke til å holde ut!" "De under oss bråker hele dagen, driller i betong hver dag, og spiller black metall med full bass på maks volum, det er ikke til å holde ut" Hvis du nå var en nøytral part, hvilken av partene ville du syns fortjente å bo der og oppfører seg mest sivilisert? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Har noe lignende... De som jeg bor ved siden av meg (ikke norsk opprinnelse ...) Bråker i ett sett 24/7. Det er brøling og det er høy musikk. Nå er det ikke barn men voksne på godt over 25 som bor der og ingen oppfører seg sivilisert. Jeg tør ikke ta kontakt med de siden jeg har heller dårlig erfaring med konflikt mellom folk som ikke skjønner Norsk når det gjelder sambo. Jeg vet egentlig heller ikke hva jeg skal gjøre, og om det er noe vits i å ta kontakt med vaktmester (som er ansvarlig) og la han få orden på de. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Forslaget jeg hadde tidligere var mest ment som en spøk. Jeg vil bare nevne at jeg også bor i førsteetasje i et sameie, med en alenemamma med barn over meg. Det hele handler om å ha respekt for hverandre. Selvfølgelig bråker det litt, men på morgen og kveld må man bare ta hensyn. Ikke ha maks volum på film/musikk, og ikke bruke leker som bråker osv. Men må tåle hverandre Slik som trådstarter beskriver det, høres det ut som om det er et alvorlig problem med støyisolering i bygget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå