Garanti Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hei, har fått tak i "Jazzteori" av Bjørn Kruse, men har litt problemer med en del av begrepene/uttrykkene han bruker, og jeg finner ikke tilfredsstillende forklaringer på internett. Hva menes med kvint, ters, sekund, septim osv, og trinn av disse? En oversikt hadde vært fint. Og hva er en tonika? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Kvart, kvint, ters osv er forskjellige toner i forhold til en grunntone. Det er en oversikt over hvor mange halvtoner etter grunntonen de forskjellige er her: http://no.wikipedia.org/wiki/Intervall_(musikk) Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Kan være vanskelig å forstå de begrepene over internett. Ett interval er avstanden mellom to toner. Du har da prim, sekund, ters, kvart, kvint, sekst, septim og oktav hvor prim tilsvarer 1, sekund 2, ters 3 osv. Tar du da utgangspunkt i C vil D være sekunden til C ettersom den kommer etter C'en i stamtonerekka , C D E F G A H C. H blir septimen til C ettersom den kommer 7 trinn etter C. F septimen til G, H tersen til G osv. C er primen til C derfor teller du altså med C'en når du teller oppover prim, sekund ters. Veit ikke om det gjorde deg noe klokere, er litt tråki å forklare sånn over nett. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg vil anbefale deg å gå igjennom grunnleggende musikkteori før du begynner med jazzteori. Det kan i hvert fall bli vanskelig å forstå siden du ikke vet hva såpass grunnleggende begreper betyr. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Vel, mulig det, jeg forstår noe av innholdet i boken, men hadde selvsagt vært greit å satt seg inn i alle uttrykkene som blir brukt. Har du en bok å anbefale da? De enklere musikkteoribøkene jeg har vært borti har vært for enkle, og forklarer bare notesystemet og akkordteori, pluss noen andre saker... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Benestad- musikkteori er "standardverket" for dette. Brukt i alle år på norske universiteter og høgskoler. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 den heter forøvrig "musikklære". Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Hehe, tydeligvis Fant den i alle fall i en nettbutikk og den skal være i postens hender nå Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Om du fremdeles lurer.. En tonika er treklangen på første trinn i en skala. Dvs grunntonen, tersen og kvinten. I C-dur, er det altså en C-dur akkord som er tonika. Alle treklangene du bygger på hver av skalaens 7 trinn har slike navn. 1. trinn = Tonika 2. trinn = Subdominant stedfortreder 3. trinn = Tonika mediant 4. trinn = Subdominant 5. trinn = Dominant 6. trinn = Tonika stedfortreder 7. trinn = Dominant mediant En stedfortrederakkord ligger en ters under den opprinnelige og har alltid motsatt tonekjønn. En mediantakkord ligger tersen over, og har også motsatt tonekjønn. Med noen unntak (som seg hør og bør) ang tonekjønnet... Lenke til kommentar
vvidar Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Hei! Jeg har nettop startet en blogg med fokus på musikkteori. Der vil jeg belyse det meste innen dette emnet. Forslag til emner, spørsmål og kommentarer mottas med takk! http://www.vvidar.no Har også startet et nettsted med fokus på kreativitet/improvisasjon. Dette vil være basert på videoleksjoner, både praktiske tips og teori osv.. http://www.cime.no Håper disse to linkene kan være til hjelp... Son sagt er nettstedene helt i startgropen, men om man abonnerer på rss-strømmene kan dere følge med på oppdateringene! :-) vVidar musiker - pedagog Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Vi minner om at reklame er forbudt i forumposter. Dersom man linker til en egen webside som er basert på betaling regnes det som reklame. Siden nettstedet over enn så lenge er gratis lar vi det passere. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå