Gå til innhold

Forklaring rundt begreper innenfor musikkteori

Garanti

Anbefalte innlegg

Hei, har fått tak i "Jazzteori" av Bjørn Kruse, men har litt problemer med en del av begrepene/uttrykkene han bruker, og jeg finner ikke tilfredsstillende forklaringer på internett. Hva menes med kvint, ters, sekund, septim osv, og trinn av disse? En oversikt hadde vært fint. Og hva er en tonika?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være vanskelig å forstå de begrepene over internett. Ett interval er avstanden mellom to toner. Du har da prim, sekund, ters, kvart, kvint, sekst, septim og oktav hvor prim tilsvarer 1, sekund 2, ters 3 osv. Tar du da utgangspunkt i C vil D være sekunden til C ettersom den kommer etter C'en i stamtonerekka , C D E F G A H C. H blir septimen til C ettersom den kommer 7 trinn etter C. F septimen til G, H tersen til G osv. C er primen til C derfor teller du altså med C'en når du teller oppover prim, sekund ters. Veit ikke om det gjorde deg noe klokere, er litt tråki å forklare sånn over nett.

Lenke til kommentar

Vel, mulig det, jeg forstår noe av innholdet i boken, men hadde selvsagt vært greit å satt seg inn i alle uttrykkene som blir brukt.

Har du en bok å anbefale da? De enklere musikkteoribøkene jeg har vært borti har vært for enkle, og forklarer bare notesystemet og akkordteori, pluss noen andre saker...

Lenke til kommentar

Om du fremdeles lurer.. En tonika er treklangen på første trinn i en skala. Dvs grunntonen, tersen og kvinten. I C-dur, er det altså en C-dur akkord som er tonika. Alle treklangene du bygger på hver av skalaens 7 trinn har slike navn.

1. trinn = Tonika

2. trinn = Subdominant stedfortreder

3. trinn = Tonika mediant

4. trinn = Subdominant

5. trinn = Dominant

6. trinn = Tonika stedfortreder

7. trinn = Dominant mediant

En stedfortrederakkord ligger en ters under den opprinnelige og har alltid motsatt tonekjønn. En mediantakkord ligger tersen over, og har også motsatt tonekjønn. Med noen unntak (som seg hør og bør) ang tonekjønnet...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei! Jeg har nettop startet en blogg med fokus på musikkteori. Der vil jeg belyse det meste innen dette emnet. Forslag til emner, spørsmål og kommentarer mottas med takk!

http://www.vvidar.no

Har også startet et nettsted med fokus på kreativitet/improvisasjon. Dette vil være basert på videoleksjoner, både praktiske tips og teori osv..

http://www.cime.no

Håper disse to linkene kan være til hjelp...

Son sagt er nettstedene helt i startgropen, men om man abonnerer på rss-strømmene kan dere følge med på oppdateringene! :-)

vVidar

musiker - pedagog

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...