Gå til innhold

Februarfest 2009 - Anew

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan bare melde meg på heiagjengen, -veldig godt utført! I det hele tatt er det en veldig flott serie du har så langt. Likte veldig godt det litt indiskreté (stamtavla! ;) ) forfallet i første post. I det hele tatt så demonstrerer du veldig god kontroll i alle ledd (se, komponere, eksponere) synes jeg. Veldig inspirerende!

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Takk for mye hyggelig respons de siste dagene. :) Uken har så langt ikke vært helt vellykket. Litt uheldig at jeg valgte jobbrelatert tema i en uke jeg bare er på kontoret tre dager... Tirsdag hadde jeg pappaperm, og var hjemme, så da ble det ingen departementale bilder. Onsdag kokte hele dagen bort i møter (grr), og så måtte jeg stresse avgårde tidlig, siden vi var invitert til middag hos naboen (møblerte forsteder indeed...). Dermed fikk jeg bare tid til dette, som leder tankene mine mot statens to ansikter. På den ene siden, den vi for det meste ser - den "snille" staten, som ivaretar vår sikkerhet på alle måter (og som jeg selvsagt representerer... :roll:), men om du ikke tilpasser deg, så får du smake den mørke siden:

472523337_Gn4tc-XL.jpg

D300, Sigma 30/1.4 @ f/2.8, iso 400, 1/60 sek.

Forøvrig var jeg nær ved å kalle bildet "Staten och Kapitalet", for i disse krisepakketider er jo den låta usedvanlig passende

Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt

staten och kapitalet, dom sitter i samma båt

fast det är inte dom som ror, som ror så svetten lackar

och piskan som kittlar, kittlar inte heller

deras feta nackar

Dette hadde jo ikke vært en skikkelig fest uten musikk:

(originalen er av jazzfolkkommunistjævlene i Blå Toget, men denne versjonen av Ebba Grön er så sinna at man bare må bli i godt humør... :))

Endret av Anew
Lenke til kommentar

I dag har jeg tilbragt dagen på det særdeles lite departementale SAS-hotellet, på e-ID-konferanse. Dagens ekstremt uspennende bilde får tittelen "I kjempers nærvær".

Georg Apenes er en av mine store helter. Hans "Store Mor-foredrag", som jeg har fått servert et par ganger (les det i kronikkform her), er på en litt skrudd måte fantastisk inspirerende for oss som bryr oss om personvern. Jeg misunner ikke den som en dag skal fylle hans sko som direktør for Datatilsynet.

472523615_aHdhw-XL.jpg

D300, Sigma 30/1.4 @ f/1.4. Iso 1600, 1/60 sek.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det ble nok et uspennende bilde på fredag. Den departementale uken ble i det hele tatt nokså mislykket pga. dårlig timing. :(

Fredagens bilde er hentet fra Departementenes Fellesbibliotek. Helt innerst og helt øverst står de første årgangene av Departements-tidende, som etter hva jeg kan forstå var forløperen til lovforarbeidene (som begynte å komme ut i 1879). Dette er mao. den første systematiske dokumentasjonen av den norske statsdannelsens spede forsøk på lovarbeider.

Takk til bibliotikaren, som lot meg klatre opp på stigen hennes. :)

474262476_GXXbt-XL.jpg

D300, Nikkor 50/1.8 @ f/2.8, 1/60 sek, iso 640.

Lenke til kommentar

Ny uke, nytt tema. Dette skulle ha vært en analog uke for meg, men det har jeg gitt opp - jeg tar for mange bilder i mørket, og stoler rett og slett ikke på den gamle Canoneten når det kommer til lange eksponeringer.

Derfor blir det digitalt også denne uken, men temaet ellers er det samme - Det forlatte huset. Litt nede i veien nok står utrolig nok et digert hus med en diger tomt forlatt - kanskje fordi det ligger helt inntil E-18, men jeg har ingen tro på at det alene er grunnen.

Dagens bilde får tittelen Evil Going On:

474284433_rVzPS-XL.jpg

D300, Nikkor 18-70 @ 18mm, f/13, iso 200, 30sek.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Urgh. Gikk på et lite skjær i sjøen i dag, da jeg rett og slett følte meg så sjaber at jeg måtte gå tidlig hjem fra jobb. Dermed ble det bare et snapshot av husets bakside i dag. Satser på å komme sterkere tilbake i morgen...

475029604_Yej7F-XL.jpg

D300, Sigma 30/1.4@ f/8, iso 200, 1/60sek.

Lenke til kommentar

Bedre form, men selvsagt også mer stress. Dette huset er seriøst creepy sent om kvelden, og i disse møblerte himmelstrøk er det jo ikke flust av folk ute i gatene etter middag... Like vel er det kanskje mest synd på den ene jenta som passerte meg der jeg sto helt stille bak kameraet (2 minutters eksponering) i en snøfonn (med

på øret - man må ha litt lett pop når man holder på med dette...).

Dagens:

475726075_knWvo-X2.jpg

D300, Sigma 30/1.4@ f/11, iso 200, 30sek.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ha! Dere trodde vel jeg hadde falt fra og gitt opp, men neida... ikke denne karen. Jeg måtte bare få kjøpt en minnekortleser for å få tømt kameraet.

Riktignok rakk jeg ikke å ta flere bilder i den forlatte uken, noe som var en enorm nedtur, siden jeg hadde store planer... Kompaktuken ble noe enklere, men verktøyet var desto værre... The horror... the horror...

37078626.JPG

Dag 1:

485681018_YkvbB-XL.jpg

En D200 i hendene på en 3-åring. Nok til å skremme vannet av enkelte vil jeg tro.

Polaroid i639, 14mm, 1/420 sek, f/5, iso 200.

Resultatet av seansen:

485690105_X9Htb-M.jpg

Rent teknisk er jo kvalitetsforskjellen marginal, eller hva? :fun:

Dag 2:

485681935_CiqeR-XL.jpg

Litt departementalt - var jeg sistemann hjem denne kvelden? Inngangspartiet på R5-blokken ca. kl 22:30.

Polaroid i639, 6mm, 1/3sek, f/2.9, iso 50

Dag 3:

485681944_NkUEr-XL.jpg

Et sosialdemokratisk mareritt. Rådhuset i Ålesund er bokstavelig talt i ferd med å gå i oppløsning. Kanskje like greit? Møterommet jeg tilbragte deler av dagen i hadde forøvrig et digert oversiktsbilde over byen tatt fra det som tydeligvis er byens utsiktspunkt. Det var tydeligvis ikke tatt med kompaktkamera, for det var psykoskarpt selv om bildet kanskje var 1x2 meter...

Polaroid i639, 6mm, 1/185sek, f/2.9, iso 50

Dag 4:

485682128_2QdT7-XL.jpg

Skjærsilden kan være kald...

Polaroid i639, 17.1mm, 1/63sek, f/5, iso 50

Skål kosmonauter!

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...