lknight Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 eg har solgt 1 par sko til en forbruker. jeg har ingen organisasjonsnr og/eller butikk som jeg driver. er bare snakk om f.eks en standard finn.no-annonse. en kunde har nettopp kjøpt helt nye/ubrukte sko fra meg for 1000kr pr postoppkrav, men han/hun er ikke fornøyd med skoene og har lyst å sende de tilbake til meg. korleis kan eg vite at han/hun ikkje har ødelagt/brukt skoene? eg blir jo å tape på det her hvis han/hun kjøper skoene, bruker de, sender de tilbaks til meg på f.eks postoppkrav. så da har eg betalt han/hun beløpet han/hun betalte for å få skoene + at skoene er ødelagte/brukte.... hva er det eg skal gjøre med det her..? hadde eg drevet butikk, så hadde det vel vært greit, men eg selger bare en liten ting. så ja, korleis blir det med returrett og sånt da...?? nogen som kan fortelle meg det?? PS: hva om han sender meg skoene i retur med oppkravsbeløp på f.eks et par hundre kroner mer enn hva han betalte for skoene?? hva skal eg gjøre da? hva skjer om eg da ikke henter/betaler for skoene da..? eg føler meg fastlåst her no så eg treng hjelp snarest Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Du er ingen næringsdrivende, så kjøper har ingen alminnelig angrerett (returrett) med mindre det er utrykkelig avtalt. Dersom skoene ikke har en kjøpsrettslig mangel (en produksjonsfeil, f.eks.), kan ikke kjøper kreve noe fra deg. Kjøper kan altså ikke kreve å få returnere skoene kun fordi han ikke liker fargen, f.eks. Hvorfor vil kjøper returnere skoene? Lenke til kommentar
lknight Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Du er ingen næringsdrivende, så kjøper har ingen alminnelig angrerett (returrett) med mindre det er utrykkelig avtalt. Dersom skoene ikke har en kjøpsrettslig mangel (en produksjonsfeil, f.eks.), kan ikke kjøper kreve noe fra deg. Kjøper kan altså ikke kreve å få returnere skoene kun fordi han ikke liker fargen, f.eks. Hvorfor vil kjøper returnere skoene? skjønner, skjønner. takker for svaret! kjøperen likte ikkje fargen på skoene..... hvor skal eg henvise kjøperen dersom han/hun stiller spørsmål om hvorfor han/hun ikke kan sende skoene i retur?? skoene er forøvrig helt splitter nye og har ingen produksjonfeil. Endret 1. februar 2009 av lknight Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Med mindre du har gitt gale opplysninger om fargen e.l., har du retten på din side. Du får henvise til det kjente prinsippet: "Kjøpt er kjøpt, gjort er gjort". Lenke til kommentar
lknight Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 nei. eg har sendt kjøperen klare og tydelige bilder av skoene. ikke er de falsk heller. men eg trur at eg har sagt at kjøperen kunne sende skoene i retur hvis det var noge feil med de.......... var kanskje ikkje så lurt sagt det nei..... hva hvis han sender meg skoene i retur med postoppkravsbeløp høyere/mer enn hva kjøperen betalte for skoene da?? hva skal eg gjøre da?? kontakte posten? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) nei. eg har sendt kjøperen klare og tydelige bilder av skoene. ikke er de falsk heller. men eg trur at eg har sagt at kjøperen kunne sende skoene i retur hvis det var noge feil med de.......... var kanskje ikkje så lurt sagt det nei..... hva hvis han sender meg skoene i retur med postoppkravsbeløp høyere/mer enn hva kjøperen betalte for skoene da?? hva skal eg gjøre da?? kontakte posten? Jeg aner ikke noe om dine lovnader. Som utgangspunkt vil jeg forstå et utsagn om retur hvis det er "noge feil" med skoene, som at det må være noe objektivt galt - en mangel e.l. - med skoene. At skoene har "feil" størrelse i forhold til kjøpers føtter, eller har "feil" farge i forhold til kjøperens smak, vil altså ikke være nok. Det er normalt ikke full returrett ved handler mellom private på internett, så det er jo en presumpsjon for at den forståelsen er riktig. Noe særlig vettugt om dette kan vi på forumet neppe komme med, og om du velger å ta skoene i retur, får dere bare finne en rimelig løsning på fraktspørsmålet. Endret 1. februar 2009 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
lknight Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 sant nok. men men... finner nok ut av det. da vet eg at eg skal være forsiktig med uttalelsene i fremtiden. takker for tipsene. tråd løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå