Simon Aldra Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Ansatte er mennesker, ikke roboter. Roboter kan gå en hel dag uten å gjøre personlige ting, det kan ikke mennesker. Med mindre det ikke er tid i det hele tatt til å gjøre personlige ting. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er ikke snakk om å ikke gjøre personlige ting. Det er snakk om å ikke bruke jobbens e-post til personlige beskjeder. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg ser ikke helt problemet. Bruker man firmaposten til ting man ikke burde så burde man bli tatt for det. I firmaet vårt er ikke sjefen kompetent nok til å åpne de ansattes mail, det fant jeg ut når jeg trengte tilgang til mailkontoen min internt på jobben. Bruker hjemme webmail for å lese firmapost men innenfor huset lot ikke det seg gjøre og sjefen kunne ikke hjelpe heller. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er ikke snakk om å ikke gjøre personlige ting. Det er snakk om å ikke bruke jobbens e-post til personlige beskjeder. Bør vi da rutinemessig avlytte ansattes telefonlinjer for å passe på at de ikke ringer til tante Gerd som ferierer i Spania? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er ikke snakk om å ikke gjøre personlige ting. Det er snakk om å ikke bruke jobbens e-post til personlige beskjeder. Bør vi da rutinemessig avlytte ansattes telefonlinjer for å passe på at de ikke ringer til tante Gerd som ferierer i Spania? Det løses veldig enkelt ved at arbeidsgiver vet om du har behov for å telefonere til Spania som en del av jobben. Har du ikke det, og gjør det allikevel, trekker de tellerskrittene fra lønna. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Nå vil jeg si det er ganske så stor forskjhell på mobil og e-post på firmaet. Alle som har firmamobil de kan ta med seg hjem må betale skatt av dette, må man det av e-post? I tillegg kan fremdeles arbeidsgiver sjekke hvilken nummer jeg ringer med mobilen og regner med at en Spania nummer ville vekke reaksjoner med mindre jeg har kundekontakter der. Så den analogien holder ikke. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Nå er det for det første veldig vanskelig å faktisk konkretisere verdien av å disponere jobb-mail. For det andre, dersom bedriften skal kunne vite om du ringer til Spania må du faktisk gå inn for en form for overvåking. Mennesker er ikke roboter, å forvente at arbeidstakere ikke tar seg pauser, ikke kobler av eller ikke ringer for å undersøke tilgjengeligheten av en 9mm Sig Sauer (som en kollega gjorde her om dagen), er urealistisk. Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er ikke snakk om å ikke gjøre personlige ting. Det er snakk om å ikke bruke jobbens e-post til personlige beskjeder. Bør vi da rutinemessig avlytte ansattes telefonlinjer for å passe på at de ikke ringer til tante Gerd som ferierer i Spania? Nei, og det er jo heller ikke slik at en arbeidsgiver MÅ lese alt av epost. Poenget er at en arbeidsgiver skal ha tilgang til epost på samme måte som de har tilgang til alle andre dokumenter i en bedrift. Epost er tross alt en skriftlig kommunikasjonsform hvor mye relevant informasjon som tilhører bedriften blir utvekslet. Dersom en ansatt f.eks. slutter eller blir sykemeldt så må jo bedriften nødvendigvis kunne ha tilgang til denne informasjonen. Om vi hadde hatt samme praksis rundt skriftlige brev hadde det jo vært absurd om en bedrift ikke skulle ha tilgang til å se f.eks. tilbud og kontrakter som er sendt ut og mottatt av en ansatt. Hvordan i alle dager skal man styre en bedrift uten å ha tilgang på informasjon produsert av sine egne ansatte? Avlytting av telefon stiller i en annen kategori, siden det tross alt er muntlig og all kritisk informasjon i de fleste tilfeller blir bekreftet via epost eller brev. At bedrifter fører logger over hvilke telefonnummere som ringes inn og ut har jeg heller ikke problemer med. Man trenger medandre ord ikke avlytte samtalene for å finne ut om det foregår unødvendig trafikk over telefon. Men for enkelte callsentere så blir jo telefonsamtaler tatt opp fra tid til annen, noe som jo er naturlig siden størsteparten av kommunikasjonen foregår muntlig og arbeidsgiver nødvendigvis må høre på samtalene for å kunne evaluere tjenesten de leverer. så lenge man blir opplyst og er klar over det ser jeg ikke på det som noe problem. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er selvfølgelig en forskjell på å få tilgang til e-poster ved sykdom, og systematisk overvåkning. Jeg mener bare at det siste vi trenger er mer overvåkning, om det kommer fra det offentlige eller det private. Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er selvfølgelig en forskjell på å få tilgang til e-poster ved sykdom, og systematisk overvåkning. Jeg mener bare at det siste vi trenger er mer overvåkning, om det kommer fra det offentlige eller det private. Jeg er enig med deg i at vi ikke trenger mer overvåkning. Men det er nettopp her jeg tror vi har litt forskjellige syn på hva overvåking er. Jeg mener ikke det er å regne for overvåking at en bedrift har fri tilgang til epost. Sykdom og fravær er gode argumenter, men jeg mener at tilgang ikke bør være begrenset til slike tilfeller. Dersom arbeidsgiver vil lese eposter for å f.eks. gå en sak som er behandlet via epost etter i sømmene, ja så mener jeg de må ha lov til det. Hva om en bedrift f.eks. har en kunde som er misfornøyd med ett eller annet og klager til ledelsen i bedriften. Dersom store deler av kommunikasjonen har foregått via epost og den ansatte ikke vil dele dette med sin arbeidsgiver, så har jo ikke arbeidsgiver noe mulighet til å forsvare eller forklare den misfornøyde kunden hva som har skjedd, siden de ikke har muligheten til å få hele oversikten som de ville ha fått ved å lese all epost historikk. Det blir helt feil i mine øyne i hvertfall. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hvis du trenger å gjøre personlige ting så har du webmail om bedriften tillater tilgang til det i arbeidstiden eller i pauser. Hvis ikke så får det vente til du kommer hjem og bedriften ikke betaler deg for tiden din lenger. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Dersom det skal være fornuftig å diskutere dette "..bedriften betaler [...]" er jeg interessert i å vite hvor mye denne forferdelige aktiviteten faktisk koster for bedriften. Bruk at internmail er ikke dyrere enn webmail heller. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Poenget er vel at det du sender på mail fra jobbkontoen burde være av en slik karakter at sjefen skal kunne lese det uten at det blir rabalder av det. Man må også tenke på at når man benytter seg av firmamail så er man firmaets representant. Blir som å skrive personlige brev med firmaets heading, noe man burde tenke over når man trykker i vei med firmaets mailadresse. Jeg kunne i hvertfall ikke tenke meg å bestille sydenreiser med den kontoen som avsender, ikke noe annet heller i privat regi for densaksskyld. Telefon blir noe annet ettersom det nå bare dreier seg om et internnummer som ikke engang er oppført i telefonkatalogen. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Tja, nå er det litt forskjell på å sende spammail fra firmaets mail, og å sende et bud på en bil. Selv kjøpte jeg et brukt objektiv, at mailen jeg holdt kontakt med var en mail hos Statoil og mobilnummeret var registrert på samme navn var betryggende. Tapte Statoil noe særlig på at den ansatte brukte jobbmailen? Nei, det gjorde de egentlig ikke. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Du om det men jeg regner med at mailene fredeles ikke vil få sjefen til å reagere om han skulle ha kommet over de. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Det er så. Men jeg tror ikke at det er så mange mails som sendes over bedriftsmail som rent reelt vil få sjefen til å reagere. Skal du drive industrispionasje bruker du ikke jobbens e-post. Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg tror ikke hovedproblemet er mailer med privat innhold som sendes via bedriftsmail. Problemet er at bedriften ikke har tilgang til mailene som angår bedriften. Skal bedriften ha tilgang til det, så må de nødvendigvis teknisk også ha tilgang til de private mailene som er sendt via bedriftens epost. Nå tror jeg det er svært få bedrifter som vil reagere på om en ansatt bruker bedriftens epost til å kjøpe bil eller ordne andre praktiske ting. Men, det finnes uten tvil en del arbeidsplasser der enkelte ansatte bruker alt for mye tid på privat epost og internett, men da er det jo ikke bruk av bedriftens epost som er hovedproblemet, men snarere den ansattes arbeidsmoral og disponering av tid. Min arbeidsgiver har tilgang på alt jeg sender og mottar av epost, og loggfører også telefonnummer og varighet på alle samtaler inn og ut på telefon, uten at jeg har noe problem med det. Jeg bruker jobbmail kun til jobbrelaterte ting, og bruker min egen mobil til privat mail og telefonsamtaler. Synes det er ryddigere slik. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Dersom det skal være fornuftig å diskutere dette "..bedriften betaler [...]" er jeg interessert i å vite hvor mye denne forferdelige aktiviteten faktisk koster for bedriften. Bruk at internmail er ikke dyrere enn webmail heller. Nei, her er ikke valg av medium noe særlig forskjell, men tiden den ansatte bruker til å gjøre private erend på bedriftens tid er sannsynligvis en kostnadsfaktor som er langt høyere enn overføringkostnadene enten det er via bedriftens posttjener eller nettpost. Hvis du tjener 150 kroner i timen og bruker ti minutter på private erend hver dag så er det 25 kroner dagen, 541 kroner måneden og ~6000 kroner i året. Hvis ti ansatte gjør dette så er det 60'K i året som bedriften "taper" på denne aktiviteten. Det er riktignok bare en halv stilling og i "det store bildet" sannsynligvis bare en dråpe i havet, men i bedrifter med flere tusen ansatte så vil dette vises på bunnlinjen. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Det er så, men de private ærendene ville du gjort uansett hva sjefen gjorde. Enten du slappet av med en avis eller tok en tur til brusautomaten. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Det er så, men de private ærendene ville du gjort uansett hva sjefen gjorde. Enten du slappet av med en avis eller tok en tur til brusautomaten. ...og det er slikt man gjør i pausene sine. Men igjen da er det snakk om hva bedriften tillater at man gjør i pausene. Hvis man da bruker webmail til å gjøre private ærend så er dette selvsagt noe bedriften ikke skal ha tilgang til. Når det gjelder industrispionasje så er det her politiet som er rette instans til å kreve tilgang til private epostkontoer og da etter å ha fått tillatelse fra en domstol. Her har bedriften ingen tilgang. Men alt som blir sendt via bedriftens eposttjener som er i bedriftens navn mener jeg at bedriften skal ha full tilgang til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå