Gå til innhold

sjefen vil skjekke mailen til ansatte


Anbefalte innlegg

i forbindelse med denne saken så lurer jeg på... hvordan mener dette skal funke?

Altså vis sjefen en dag kom til meg på jobben og sa, hei du..jeg vil ha tilgang til mailen din, hadde jeg bare sagt, jaja samma for meg.. jeg lager meg bare en ny hotmail, og lar vær å fortelle sjefen om den, ikke noe problem.

Og vis dem er redde for informasjon lekkasje, så tror jeg det ikke skal være noe problem for en ansatt å finne en måte å gi det på.

Så hvordan tror dere de mener mener det skal funke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dummaste eg har høyrt, kva skal det liksom beskytte mot? Om nokon har veldig lyst å dele bedriftshemmeligheter er det ikkje verre enn å bruke ein anna konto, skrive det på eit forum eller liknande.

Einaste måten å beskytte seg på er at færrast mogeleg har tilgang til sånn informasjon, nokon må vite ting, ein må berre kunne stole på dei.

Lenke til kommentar

Snakker vi her om at sjefen skal kunne sjekke [email protected] her?

Eller vil sjefen snappe opp de ansattes brukernavn og passord hvis de sjekker hotmailen sin på jobbens PC?

 

Uansett så er det psykt.

En utro tjener vil sende hemmelighetene sine via en annen kanal, mens sjefen kan komme over informasjon av privat karakter.

 

Jeg nominerer deg til Darwin Awards dersom du faktisk bruker [email protected] til ting du ikke vil at sjefen skal finne ut. Men det SKAL være lov!

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er snakk om å sjekke bedriftens mailkonto ja.

 

Forøvrig er jeg av den oppfatning at man ikke skal bedrive noe på bedriftens mail som man evt. er redd for at skal komme ut i utgangspunktet. At man overvåker en løsning man selv leverer kan jeg forstå. Er man redd for storebror, så driver man ikke med private ting på jobb!

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Dette gjelder vel bare jobb mailen.

Men detter er jo ikke noe nytt, det er da flere firmaer i Norge som sjekker ansattes mail. (Eller tar jeg feil?)

 

Ellers hvis det er noen som vil ha noen informasjon ut så er vel ikke det noe problem hvis man først har bestemt seg.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke akkurat spesielt effektivt, da det ikke er vanskelig å gjennomføre industrispionasje ved å bruke en installasjon av ildrev på en minnepinne til å få tilgang til Gmail.

 

Og da blir det plutselig litt over gjennomsnittelig vanskelig for en normal IT-ansvarlig å avlytte dette.

Lenke til kommentar
Dette gjelder vel bare jobb mailen.

Men detter er jo ikke noe nytt, det er da flere firmaer i Norge som sjekker ansattes mail. (Eller tar jeg feil?)

 

Loven er ganske klar her. Alt materiale lagret på hjemmeområdet og innboks er regnet som personlige. Den ansatte må skrive under på et bindende kontrakt hvis øvrige personal skal ha tilgang til informasjonen.

 

Unntak kan gjøres hvis vedkommende over en lang periode ikke vil være i stand til å underskrive et slikt kontrakt (f.eks ved ansattes dødsfall). Men dette må gjøres riktig i samsvar med jurister. I slike situasjoner blir det ofte utpekt en mellommann med utvidet tausetsplikt til å sortere informasjonen.

 

I utgangspunktet kan Nokia fint ordne et slikt kontrakt for sine ansatte. Men de forstår nok at et slikt krav aldri vil bli akseptert av fagforeningene. Spesielt med de dårlige argumentene de kommer med.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig helt absurd at bedrifter IKKE har lov til å sjekke ansattes e-post. Det er jo tross alt ikke personlig epost det er snakk om, men bedrifts e-post som tross alt brukes til forretningsformål. På samme måte som vanlige brev og annen dokumentasjon er bedriftens eiendom så burde da også e-post kommunikasjon være det?

Lenke til kommentar
Det er jo egentlig helt absurd at bedrifter IKKE har lov til å sjekke ansattes e-post. Det er jo tross alt ikke personlig epost det er snakk om, men bedrifts e-post som tross alt brukes til forretningsformål. På samme måte som vanlige brev og annen dokumentasjon er bedriftens eiendom så burde da også e-post kommunikasjon være det?

 

Post blir sendt ut på bedriftens navn. Epost blir sendt ut på brukers navn. Liten forskjell der.

Lenke til kommentar
Post blir sendt ut på bedriftens navn. Epost blir sendt ut på brukers navn. Liten forskjell der.

 

Hva er forskjellen? Brev blir sendt ut med bedriftens brevhode, men som regel med underskrift av en ansatt. Det blir jo akkurat det samme, er jo alltid noen som har skrevet og signert brevet enten det sendes i elektronisk eller papirform.

 

Hva er det egentlig man er redd for? Og hvorfor er man mer redd for at bedriften kan gå etter i sømmene på epost enn på vanlig post?

 

Jeg har ihvertfall ikke problem med å la arbeidsgiver se alt jeg sender og mottar av epost i jobbsammenheng. Dersom jeg sender epost som ikke er jobbrelatert så bruker jeg min private epost uansett.

Lenke til kommentar

Jeg mener at bedriften har full rett til innsyn i epost som er sendt i bedriftens navn. Dette gjelder all post som er sendt og mottatt via deres eposttjener.

 

Jeg mener også at en bedrift skal kunne begrense hvilke deler av internet en ansatt kan og ikke kan bruke i løpet av en arbeidsdag.

 

Videre mener jeg at en bedrift kan gjennomføre stikkprøver av hva ansatte tar med seg fra arbeidsplassen så lenge dette ikke er til stor ulempe for de ansatte.

 

Når du er på jobb så skal du drive med det som er jobben din og ikke med private anliggende.

 

Når det er sagt, hvis en bedrift gir fri tilgang til hele internet i lunsjpauser el.l. så har de ingen tilgang til å overvåke traffikk som går til og fra din arbeidsstasjon i denne friperioden. Når du har lunsj så får du heller ikke betalt og om arbeidsgiver da velger å gi deg muligheten til å benytte deres nett til å nå internet for å gjøre private erend så er disse transaksjonene private.

 

Her kan selvfølgelig arbeidsgiver også begrense tilgang til nettsteder for å redusere muligheten til infeksjoner. Her ser jeg for meg at det i slike friperioder vil bli gitt tilgang til nettaviser og nettbanker m.v. som vanligvis er til å stole på men som ansatte strengt tatt ikke har noe å gjøre på i embeds medfør.

 

Igjen, dette er mine meninger av hva en bedrift med rimelighet kan tillate seg for å beskytte seg selv og sine interesser. Det er ikke hjemlet i noen lov eller praksis som jeg kjenner til.

Lenke til kommentar
Nei, men jeg setter pris på personvern.

Ja, personlige ting bør vernes over alt, men når du er på jobb så skal du ikke drive med personlige ting. Når du er på jobb så skal du gjøre bedriftens erend. Når du bruker bedriftens kjennemerker, være det seg brevhoder eller epostadresser så skal det være i embedsmedfør og ikke for å fortelle foreldrene dine hva barna lærte på skolen i går eller elskerinnen din hvor dere skal møtes i lunchen.

 

Hvis en ansatt bruker en frihet gitt av bedriften til å sjekke og bruke private epostadresser for å sende private meldinger så er det et område hvor bedriften naturligvis ikke skal ha innsyn, men da skal ikke bedriften heller lagre dette på sine arbeidsstasjoner.

 

Dette kan de gjøre ved for eksempel å blokkere tilgang til pop3-tjenere andre enn sin egen eller ved å blokkere nettbaserte epostløsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...