GaKKGaKk Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hei, Vi kjøpte akkurat en 95' Subaru Legacy som har gått i overkant av 250000km. På vei hjem fra Oppdal i dag begynte den å gynge ganske mye når vi passerte dumper i veien, vi kikket på den, men så ingen tydelige feil. Når vi kom hjem ser vi at venste side bak på bilen siger voldsomt, og vi mistenker nå at fjæra er knekt eller ødelagt. Noen som vet om dette er logisk eller om det er noe annet som kan være feil. Hvis fjæra er ødelagt må den vel byttes, er det noen som har gjort dette og vet om det er overkommelig for et par semi-amatører? Vi har skrudd litt før, og kan låne verkstedplass med lift her i Trondheim, men har veldig dårlig med spesialverktøy her oppe. Hvis vi først bytte fjær, bør kanskje begge bak byttes, no? Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Hei. Det er fullt overkommelig hvis du vet forskjellen på et pipesett og skiftenøkkel. Du trenger jekk (eller lift/bukk som du har tilgang til), skiftenøkkel, pipesett, fjærklemmer og gjerne noen fastnøkler. Etter du har løftet opp bilen og tatt av hjulet må du stramme fjærene med fjærklemmene. En på hver side. Er viktig å ta et langt tak, dvs. å la klemmene få gripe over så mange runder på fjæra som mulig. Når du da strammer klemma vil belastningen bli fordelt på hele fjæra slik at den ikke sprekker/brekker. Bruk gjerne vernebriller når du jobber med sammenklemte fjærer. Så er det som regel en liten plate med en bolt gjennom i bunnen av fjæra som fester fjæra til den nedre bærebrua (nederste delen av hjulopphenget). Løsne plata slik at du får fjæra løs. I toppen er som regel fjæra bare satt løst innpå en kon, er bare å trekke den ned fra konen (på noen biler er fjærene festet i toppen også, men de er lette å løsne med en pipe med forlenger slik at du kommer til å løsne plata). Så skal i teorien fjæra være løs. Klem sammen den nye fjæra, sett den inn (pass på at den står med rette enden oppover). Fest den lille plata med bolten i bunn av fjæra. Løsne sakte på klemmene slik at fjæra spenner seg der den skal være. Hvis ikke fjæra entrer konen i toppen skikkelig kan du dunke forsiktig i fjæra på siden slik at den glir på plass etter hvert som du løsner klemmene. Skift fjærer på begge sider om gangen, da slipper du at bilen blir skjev den andre veien igjen. I tillegg slipper du at den gamle fjæra som sto igjen brekker p.gr.av overbelastning grunnet den nye fjæra på andre siden. Vil anbefale deg å skaffe deg en Haynes-bok om bilen din, der står det mange gode tips. Fåes i de fleste bilrekvisitabutikker Lykke til Endret 1. februar 2009 av hakkannen Lenke til kommentar
GaKKGaKk Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Takk skal du ha, det virker jo veldig greit,. Jeg kommer forøvrig med en oppdatering; Etter en liten kjøretur henger nå ikke bilen lenger med rumpa... Vi mistenker derfor at det ikke er fjæren som er problemet, med støtdemperen det er noe i veien med (låse seg i nederste eller øverste posisjon)... Noen som har hørt om noe lignende? Og bør ikke fremgangsmåten være omtrent like grei som fjærskifte? Dessverre er visst støtdempere dyrere enn fjærer, men da er det vel ikke nødvendig å bytte begge to bak :\ Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Så lenge du ikke har coilovers (demper inni fjæra, slik som framme) er jobben lettere enn å bytte fjærer. Er bare å løsne demperen oppe og nede, ta den av og hive i en ny. På noen biler må du løsne demperen fra innsiden i bilen, men de fleste jeg har vært borti har det kun vært to muttere som må løsnes fra utsiden, oppe og nede. Det beste for stabile kjøreegenskaper, spesielt ved oppbremsning og unnamanøverer, er å bytte begge på samme aksling, dvs. begge demperne. Ville sjekket opp om de har dem på Bilextra, Mekonomen, Biltema eller andre uavhengige leverandører av bildeler. Kan være penger å spare i forhold til originaldempere. På Bilextra og Mekonomen får du gjerne originaldempere, men til en lavere pris Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Er fjæra eller demperen slitt/ ødelagt, så bytter man begge deler på beggesider. Gjør man bare arbeidet halvveis så slites delene fortere i stykker, samt at man må gjøre arbeidet dobbelt. Spesielt på moderne dempere og fjører er dette viktig, da de holder lenge. Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Så lenge du ikke har coilovers (demper inni fjæra, slik som framme) Populært kallet MacPherson systemet: Lenke til kommentar
GaKKGaKk Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Dessverre er det nok en slik vi har ja... Men det ser ut som vi skal få ut fjæra og dempern relativt lett. Har bestillt erstatning på bilXtra, som var billigst og låner litt verktøy, så bør det gå fint... Noe spesiellt vi bør tenke på før vi setter i gang? (Ser f.eks at det noen steder hevdes at mutterene på toppen av fjærbeinet er selvlåsende, og absolutt! må byttes hver gang...) Så lenge du ikke har coilovers (demper inni fjæra, slik som framme) Populært kallet MacPherson systemet: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå