Gå til innhold

Hoya sirkulært polariseringsfilter (Pro1 Digital DMC vs. HD Digital)

Anbefalte innlegg

Siden jeg har behov for å kjøpe et nytt sirkulært polariseringsfilter tok jeg en titt på eBay hvor jeg har handlet tidligere. Jeg har et Hoya Pro1 Digital DMC fra før som jeg er fornøyd med (men jeg trenger i en større filterstørrelse). Riktig nok ser jeg nå at Hoya har lansert en ny toppmodell "HD Digital". Er det noen som har testet den?

Prisene er omtrent:

Hoya Pro1 Digital DMC 58mm - 532,- NOK.

Hoya HD Digital 58mm - 638,- NOK.

Prisdifferansen på 106,- NOK er ikke all verden, men spørsmålet er om den nye toppmodellen gir synlige forskjeller?

post-29807-1233509428_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror forskjellen vil være minimal, hvis det i det hele tatt er det. Men det skal også nevnes at jeg ikke er noen ekspert på området. Ser at du ser på 58mm, så hvis det er til en Canon kitobjektiv, hadde jeg definitivt valgt det billigste. Hvis det derimot er til 50mm F1.4 eller tilsvarende, så hadde jeg kanskje sett på den nyeste modellen.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

HD-filtrene fra Hoya skulle vistt være ganske så sweet - Kenny Boy har i alle fall mye fint å si om dem - at polariseringen slipper gjennom mer lys den ene veien og blokkerer mer den andre - et bedre polfilter, med andre ord.

De skulle visst også tåle seriøst med bank, i alle fall i følge Hoya..

Til HD-tv'er er det kritisk at det slippes gjennom mye lys, og at polariseringen fungerer som den skal - og derfra har teknologien kommet til filtre.

Dette så da ganske så glimrende ut - et filter som tåler bank, hvor møkk preller av og som har ekstra god polariseringseffekt? Hmm - et 77mm, tro? :dribble:

Edit: ..Og så var det bare prisen, da... :ermm:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

HD-serien er en forbedret utgave som gir deg et halvt blender/lukkertrinn mindre tap av lys (0.5EV mer). Samtidig har de lagt på åtte lag kontra tre lag antirefleksbehandling. Har ikke noen erfaring med motstandsdyktighet og riper og slikt med noen filtere så jeg tør ikke uttale meg om det.

ST

E: Leif

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...