Mettemor68 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg prøver å få til følgende med lightbox 2: Har et bilde på toppen av websiden. Bilde er et bilde satt sammen av mange små. Disse små bildene har jeg så laget hotspot på med tanke på å åpne hvert bilde opp i lightbox. Dette fungerer på template´n min og på index, og på sider som ligger i root. Men det fungerer ikke på sider som ligger i undermapper (med template´n som virker ellers..) Hva gjør jeg feil? Mette Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hadde vært fint med kode og/eller en eksempelside. Lenke til kommentar
Mettemor68 Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Hadde vært fint med kode og/eller en eksempelside. Siden ligger ikke på nett enda. Men jeg fant ut at jeg kunne legge alle lightbox-filene (css,images,js) i alle undermappene, da fungere alle sidene mine. Kanskje unødvendig, men det fungerer. Men jeg får en feilmelding (Forventet objekt) ang. nederste linja ang initLightbox (ja jeg er ikke god på dette, derfor jeg spør........) Hva kan jeg gjøre? //--> </script> <script type="text/javascript" src="lightbox/js/prototype.js"></script> <script type="text/javascript" src="lightbox/js/scriptaculous.js?load=effects,builder"></script> <script type="text/javascript" src="lightbox/js/lightbox.js"></script> <link rel="stylesheet" href="lightbox/css/lightbox.css" type="text/css" media="screen" /> </head> <body onload="initLightbox()"> Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Problemet er at du bruker relativ adresse til js-filene. Hvis du starter adressene med /, så tas de alltid i forhold til root. Alternativt kan du legge til ../ foran for å "gå opp et hakk" i mappestrukturen, på de html-filene som ligger inni en undermappe i forhold til root. Med absolutt fra root: <script type="text/javascript" src="/lightbox/js/prototype.js"></script> Med relativ hvor html-fila er i en undermappe i forhold til root: <script type="text/javascript" src="../lightbox/js/prototype.js"></script> Dersom du kun kjører det på din egen maskin (og ikke med en webserver som IIS eller apache), så må du bruke sistnevnte metode. Lenke til kommentar
Mettemor68 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Problemet er at du bruker relativ adresse til js-filene. Hvis du starter adressene med /, så tas de alltid i forhold til root. Alternativt kan du legge til ../ foran for å "gå opp et hakk" i mappestrukturen, på de html-filene som ligger inni en undermappe i forhold til root. Med absolutt fra root: <script type="text/javascript" src="/lightbox/js/prototype.js"></script> Med relativ hvor html-fila er i en undermappe i forhold til root: <script type="text/javascript" src="../lightbox/js/prototype.js"></script> Dersom du kun kjører det på din egen maskin (og ikke med en webserver som IIS eller apache), så må du bruke sistnevnte metode. Hei Det har jeg prøvd, men det fungerer bare ikke. Fant en løsning ved at jeg har kopiert lightboxmappa og lagt den i alle undermapper også, da funget det. Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Da må jeg være sta og si at, jo det gjør det =) Men som sagt, prøv relativ path først ("../lightbox...."). Hvis du har følgende mappestruktur, så skal det funke: - [www] - - [lightbox] - - - [js] - - - - etc... - - [merwww] - - - index.html <-- her må du bruke ("../lightbox....") - - - [endamerwww] - - - - index.html <-- her må du bruke ("../../lightbox....") osv. Lenke til kommentar
Mettemor68 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Da må jeg være sta og si at, jo det gjør det =) Men som sagt, prøv relativ path først ("../lightbox...."). Hvis du har følgende mappestruktur, så skal det funke: - [www] - - [lightbox] - - - [js] - - - - etc... - - [merwww] - - - index.html <-- her må du bruke ("../lightbox....") - - - [endamerwww] - - - - index.html <-- her må du bruke ("../../lightbox....") osv. Ok, slik er mappestruktur: www -lightbox -index -templatemappe --template.dwt -en_undermappe --fil_i_undermappen.html Jeg skulle kanskje ha brukt../../ istedet for ../??? Men gjør det noe at jeg legger kopi av lightboxmappa i alle undermappene? Fungerer jo da....... Endret 5. februar 2009 av Mettemor68 Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Kort svar: nei Langt svar: ja, for da må brukeren laste ned alle kopiene av scriptet, og det gjør da siden tregere, om enn ikke så veldig mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå