Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slagskade som har blitt til blåmerke-->Lilla/svart

sir-alex

Anbefalte innlegg

Jeg har en nær bekjent som skadet armen sin forige uke( Mandag/tirsdag) Det var kun et slag mot et bord, og han fikk et kutt i armen. Han dro til legen og fikk noe bandasje som dekket det.

Dagen etter så hadde det utviklet seg til et enorm blåmerke, noen dager senere har det spredt seg til omtrent hele armen, og i dag (Nesten en uke etter) er det blitt mere sort/lilla aktig merke.

Han tok røntgenbilder osv hos legen, så det var ikke noe brudd.

Noen som har peiling på hva dette kan være? siden det har vart så lenge over tid? Og det er utviklet til et veldig stygt blåmerke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gidder ikke gå inn på spesifik hva det kan være, men tror at det er helt naturlig.

Husker når jeg skadet kneet mitt (korsbånd/leddbånd/muskelavrivning) så ble hele benet gradvis blått svart og lilla de første dagene etter skaden før det snudde.

Lå på sykehuset, og det var ingen som reagerte eller nevnte misfargingen.

Lenke til kommentar

Kanskje blodet ditt er litt tynnere (koagulerer litt treigere) enn vanligt, og derfor tar det litt lenger tid før blødningen stopper. Som nevnt ovenfor, kalles det et subdermalt hematom om hematomet (blødningen) er sub (under) dermalt (dermis = "hud").

Du kan vente deg at fargen vil endre seg til grønt og deretter bli gulere/mer orange ettersom hemoglobinet brytes ned (biliverdin/bilirubin).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...