Gå til innhold

hvilken skjermkort skal eg velge til denne PC'en?

lknight

Anbefalte innlegg

har laget en handlekurv som skal være min neste PC... men eg sliter litt med å finne frem til en skjermkort til den handlekurven.

her er mer detaljer:

* Hva skal maskinen brukes til?

>> hovedsakling kun til det her:

- multi-tasking (photoshopping. surfing. overføringer. spilling..)

- en del gaming (bør klare de nyeste spillene ganske så greit, men trenger ikke å ta det helt ut heller...)

- mye dual-screen kjøring (kjøre f.eks film på den ene skjermen og surfe på den andre skjermen)

- mye filmtitting

- mye surfing og msn

- mye bilderedigering/photoshop og animasjoner

- så STØYDEMPENDE pc som mulig, men ikke vannavkjølt! altså, det er ikkje SÅ viktig om den er stillegående ala en laptop, men at den ikkje bråker som en støvsuger på middels gir er så absolutt godkjent...... har en pc som ikke bråker noe allverdens nå, men tror det skal gå ann å få en litt mer stille pc/kabinett da..

så ja.. ut ifra de punktene å dømme, så har eg tatt meg en tur innom disse skjermkortene:

* Sapphire HD 4850 og X2 - vel, eg veit ikkje helt.. den bråker en god del samt at den er enorm. den får ikkje plass i kabinettet som er i handlekurven min. den var akkurat for stor kabinettet... så ja, denne virker noenlunde uaktuell...

* Sapphire HD 4870 og X2 - enorm prisforskjell på X1 og X2, jo! men disse kortene skal være stillere enn 4850, sant? er det verdt å bruke ekstra på en 4870 X2 eller kan eg trygt gå for X1 også spare et greit pengebeløp??

utenom de to, så har eg ikkje sett på flere alternativer. er det noen flere alternativer som er anbefalt til handlekurven min, kanskje?

takker for hjelpen på forhånd! :)

Endret av lknight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen andre en du kan se den handlekurven hvis du ikke har lyst til og gi oss passordet til brukerkontoen din ;)

Men 4870 skal være stillere en 4850 ja, og 4870 slipper luften ut bak som også er positivt, hvis du ikke trenger og ha en "ultratopp" PC trenger du ikke mer en et 4870 som klarer alle spill til nå og en stund framover meget bra, skal du spille på en 24" eller mer vil jeg anbefale versonen med 1GB minne, hvis du ikke drar den helt ut og velger 4870X2.

4850 er et godt valg det også hvis du vil være sparsom eller ikke trenger og klare alle spillene på max, akkurat nå vil jeg tro at 4850 er det kortet som gir mest for pengene, 4850X2 er egentlig en flopp men ikke så mye som 3850X2, hvis du vil ha mere ytelse en 4870 1GB men ikke har råd til 4870X2 så er det egentlig heller ikke et så dumt valg.

Lenke til kommentar

whoops. handlekurven skal være fikset nå da. :)

skjønner.

vel, det ser ut til at det står mellom 4870 X1 eller 4870 X2.. men eg sliter SKIKKELIG med å finne ut hvilken eg skal gå for ut av de to.. eg for 4870 X2 for 2500kr via ein bekjent som jobber med slikt utstyr. det frister helt klart å gå for en mer stillegående, men samtidig bedre skjermkort enn 4850... hvordan er 4870 i forhold til 4870 X2 når det er snakk om "stillhet"?

er det nogen andre alternativer..?

Lenke til kommentar

For og si det sånn jeg ville godt for 4870X2 hvis du få den for 2500kr! jeg har ikke 4870X2 selv men jeg har lest en god del om det, og ser ikke ut som det skal bråke så veldig mye.

handlekurven er foresten ikke fikset :p

Endret av SVD
Lenke til kommentar

pokker! NÅ skal den iallefall være fikset! :D haha beklager for det der

ja tror eg går for 4870X2, men bråker den mer enn 4780X1 da eller er de like stille begge to, kanskje..?

og vet du noe om 4870X1/X2 er like stor fysisk som 4850X1/X2? hvis de er like store, så sliter eg litt... 4850X2 hadde nemlig ikkje plass i Antec 300.... da må eg isåfall finne bedre kabinett...

Lenke til kommentar

Ja den funker nå ja, nesten lik min egen rigg! har samme minne, kasse og vurderer samme prossesor faktisk ;)

Er ganske sikker på at 4850X2 og 4870X2 er like store ja, og 4870X2 er ca. 27cm som jeg er ganske sikker på ikke går uten litt modifikasjon. 4870X2 bråker mere en 4870 men den skal ikke bråke mye hvis du ikke stiller opp viften(som du sansyligvis ikke trenger), for da låter den som en turbojet :whistle:

tror ikke det er et stort problem med plass hvis du er villig til og bruke dremelen, ellers er riggen helt fin.

Lenke til kommentar

ah. så nice da! :)

skjønner, skjønner.. menneh... hva om jeg går for 1X nå.. også kjøper jeg enda 1X senere (om et halvt år ellerno?)... vil det fungere, tro..? da snakker vi om 4870, selvfølgelig.

ja.. en kompis av meg måtte sage bort en liten del i antec300 for å få plass til 4850X2... så ja... eg må vel velge en annen kabinett da, tror du ikkje det?? antec900 kanskje?? eller finnes det noge mellom antec300 og 900? :)

nei skal nok ikkje kjøre vifta for fullt hehe

Lenke til kommentar

Hehe har faktisk tenkt på og sette inn et 4870 1GB til jeg også, men hvis du vil ha CF så vil jeg anbefale deg og velge to 1GB, for 512mb blir veldig fort for lite for 2 GPUer.

(begge skjermkortene må ha like mye minne for og utnytte alt minnet i begge skjermkortene, feks. 512MB+1GB = 512MB, 1GB+1GB = 1GB)

det går greit og sette inn to 4870 inn i et antec 300, men du får problem med og sette inn en hardisk bak skjermkortet, men du vil fremdeles ha plass til 4 hardisker som for de fleste er mer en nokk.

To 4870er vil bråke mer en et 4870X2, men standard kjølingen på er ganske så stille så jeg tviler på at det blir ukonfortabelt mye lyd.

Er ikke så oppdatert på kabinett, men jeg er i alle fall meget fornøyd med mitt antec 300 :)

EDIT:

Med 4870x2 eller to 4870 i CF blir det fort varmt så sørg for og bestille 2 120mm vifter for og ha foran og helst også 1 for og ha i sidedøren for ditt antec 300/900!

Endret av SVD
Lenke til kommentar

skjønner, skjønner..

sitter allikevel på en måte fast ved å velge 1X eller 2X.. frister mest å skaffe meg 1X 1GB siden poenget er at eg blir ikkje å spille SÅ utrolig mye. får ikkje særlig mye tid til det, men ja, litt spilling blir det jo. lurer derfor på hvilket grunnlag eg bør skaffe meg X2 og ikke X1... du bruker X1 pr i dag, eller??

å skaffe 4850X1/X2 er nå iallefall utelukket. bra pris på den, men allikevel... bråker mye + at den varer ikkje SÅ lenge som 4870...

skjønner... vel.. eg har berre 2 harddisker som eg blir å montere.. holder plenty det, syns eg. må eg drive på med saging/skruing/fiksing på kabinettet hvis eg skulle gå for X1 da, kanskje?? :)

korleis fungerer maskinen ellers?? supert, eller hva? hehe

Endret av lknight
Lenke til kommentar

Min maskin funker supert! ;) det eneste er cpuen som jeg bare satt in midlertilig før jeg får tak på en Phenom II!

Jeg bruker 4870 1GB akkurat nå ja, den klarer det meste, men jeg har ikke standard vifte jeg har powercolor sitt "PCS" kort som jeg ikke vil anbefale siden det bråker som et jagerfly som bryter lydmuren :p

med to 4870 i antec 300 trenger du ikke noe saging eller slikt nei.

Det jeg tror er best i din situasjon er og gå for 4870 med 1GB minne og hvis det blir for lite med tiden så er det bare og putte i et ekstra et, men for og si det slik 4870 yter kjempebra så det er ikke sikkert du trenger et til, hvor stor oppløsnig skal du spille på?

Lenke til kommentar

hmmmmmm... det ser ut til at det heller mot X1 stadig vekk... spesielt når eg les det du skriver. :D hehe den får eg for litt under 2000kr..ca 1800kr (ja eg snakker om 4870X1) :p

standard vifte ja...hmm...kanskje eg må kjøpe meg det også da eller??

men ja, sku eg gå for 4870, så blir det jo selvfølgelig 1GB. og eg vil tro at det holder med X1 siden eg ikke har for høg oppløsning...

eg bruker pr dags dato 1152x864 på skrivebordet, men eg kan ta høgere.... så ja det blir nok ikkje stort mer enn det.

hva mener du eg skal gå for da tro? X1 og ekstra vifte? =)

Lenke til kommentar

Standard viften følger med kortet, men med så liten oppløsning er egentlig 512mb nokk, men hvis du skal oppgradere senere til en 22" eller 24" skjerm så ville jeg gå for 1gb.

Det er på en måte litt synd om du ikke kjøper 4870X2 når du får den for 2500kr da! men om du skal spille på den oppløsningen eller lavere enn 1680x1050 så er det ingen vits i å gå for 4870x2.

Lenke til kommentar

byttet avatar gjorde du å.. hehe

altså.. planen er nå å kjøpe en 24" etterhvert. muligens i løpet av sommer så jada, kommer nok til å spille på litt høyere oppløsning etterhvert men foreløpig så kjører eg så lav oppløsning. :) så ja, det er vel aller best at eg skaffer meg 1GB fremfor 512mb eller hva?

har no snakket med hun og hun sa at eg får den ikkje for under 3000kr. bare eg som misforsto henne i begynnelsen. så...hvis eg skal kjøre høyere oppløsning enn 1680x1050, så kan eg trygt gå for x2 mener du? :) men ja, det frister nå mest å gå for 4870x1 siden jeg får den til under 2 store lapper.

så bra at eg slipper å begynne å sage og styre i kabinettet da. dessuten, tror nok at eg blir fornøyd med 4870, ja.

forresten... det er jo flere forskjellige HD 4870x1 å velge mellom... hvilken er det eg skal gå for? Sapphire? HIS? Club3d? prisen varierer no kraftig på de iallefall.

Lenke til kommentar

Så lenge de har samme kjøleløsning så er det som regel akkurat det samme kortet, standard kjølingen som sitter på kortet er bra nokk for de fleste på 4870 så du trenger ikke kjøpe på noe annet, det finnes versoner som er fabrikkoverklokket også men disse koster som regel mer.

Sapphire er som regel billigs for de er hovedlevrandøren til ATI, så det er ikke mye annet enn navnet som er forskjellen på de egentlig.

En 24" har som regel alltid 1920x1200 i max oppløsning ( dette er 16:10, vil ikke anbefale de nye 16:9 skjermene for de er for smalere og dermed mindre en 16:10, så ikke bli lurt til og tro at alle 24"ere er like store! ) i denne oppløsningen er det fort lite med 512mb minne så du bør gå for 1gb versonen, det er også i slike oppløsninger CF eller X2 viser sin sanne styrke.

Endret av SVD
Lenke til kommentar

ah. daså.

ja, har sjekket litt rundt og det ser altså ut til at eg går for X1 4870 1GB. må bare finne ut hvor mye eg kan få den for.. ville du anbefalt noen ut av de andre fabrikkoverklokka kortene enn Sapphire da..? eller er det bare å gå for Sapphire?

skjønner. vel, har nå bestemt meg at det blir skjermkort med 1GB minne istedenfor 512mb. tror det vil være best for meg ja. har også tenkt på å skaffe meg en 24" med 16:10 ja.

hva betyr CF forresten?? finner ikkje noge på google ellerno.. hehe

så da er oppsettet mitt ganske så greit sånn ellers også ja? :)

har du noen flere innvendinger å kjem med, så bare kjem med de

Endret av lknight
Lenke til kommentar

Kjør på med det billigste HD4870 du får tak i, da det ikke skal være noe forskjell på Sapphire eller Diamond sine billigste modeller. Det som vanligvis skiller de, er et klistermerke på kjøleren, ellers er de helt like. Noen dyrere skjermkort har en ekstra god kjøler og høyere frekvenser på kjernen og minnet.

Lenke til kommentar

Kort med en slik kjøleløsning er som regel kjøligere og stillere enn standard http://www.hardware.no/artikler/diger_kjol...g_fra_msi/67616

men det er ingen forskjell på de med samme kjøler hvis det var det du mendte ;)

Men slike kort koster som regel mere, og jeg vil anbefale og lese litt om akkurat det kortet du tenker og kjøpe, men det er bare nødvendig hvis de har spessielle kjøleløsninger som dette for ikke alle bråker mindre enn standard viften, som for eksempel Powercolor sitt "PCS" kort som nevt før.

CF er forresten en vanlig forkortelse for Crossfire.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig ikke forskjell i støynivået på de billigste modellene grunnet at de har samme vifte. Som SVD sier, så er det noen modeller med andre kjøleløsninger som er mer stille og yter bedre angående temperatur, men de koster en del mer. Kjøp det billigste og du vil bli fornøyd!

Et HD4870 med 1GB minne er å foretrekke om du bruker oppløsning 1680*1050 eller høyere til spill. Mpx.no har et GTX 280 til 2000,- nå, og det ville jeg slått til på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...