NySomHobby-Fotograf Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg har tatt noen bilder i Raw formatet .NEF med et nikon kamera. Jeg har hørt at det er mulig å endre hvitbalanse og en del andre ting på bilder i RAW, men hvilke program gjør dette, og må de nødvendighvis koste penger? På forhhånd takk for svar:) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Det er mange program som gjer dette, men dei må ikkje nødvendigvis koste pengar. Nikon har ma. eit par program som kan gjere dette, og det kan vere eit av desse fulgte med kamera. Har du noko program frå før? Lenke til kommentar
NySomHobby-Fotograf Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg har et nikon D60, der det fulgte med et view NX program, og et Nikon transfer... Fra før har jeg og et gammelt:P photoshop elements 3.0. Ellers vet jeg ikke om noen andre programmer jeg har som kunne greid dette... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Du kan bruke View NX so vidt eg veit. Eit anna alternativ er å oppgradere Photoshop Elements til nyaste versjon, noko som koster 650kr ca. Det finst som nemnt mange program, og det kan vere andre har betre forslag enn dei over. View NX veit eg ingenting om, PSE skal vere eit greit program. Lenke til kommentar
NySomHobby-Fotograf Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Så ut som om jeg ikke fikk gjort noe i view NX, men at jeg kan prøve capture NX i 30 dager, men etter det må jeg vel betale for å bruke det, og hadde helst hatt noe som er gratis... Men takk for svar så langt i alle fall! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Du kan prøve Raw Therapee eller Gimp med UFRaw-pluginen. Lenke til kommentar
NySomHobby-Fotograf Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Takk! Prøvde med RAW Therapee, det virka som bare det, akkurat det jeg lette etter. Kan prøve det andre også, men likte det første bra... Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Selv syns jeg Gimp med UFRaw var temmelig triste saker. Er en stund siden jeg brukte det, så husker ikke så mye av det annet enn at resultatene og brukeropplevelsen var en helt annen da jeg gikk over til Lightroom (som ikke er gratis, men det kan prøves i 30 dager om jeg ikke husker feil). Capture NX er også et flott program. Du kan jo prøve det ut og se om det kanskje er verdt pengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå