Gå til innhold

skjermkort driver og skjermkort oppløsning i Ubuntu.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg får ikke byttet skjermoppløsning i ubuntu den står på 800x600 går kun ann og bytte den til 640x460

Hva skal jeg gjøre for og fikse dette? den skal være på 1920x1200

Å hvordan innstalerer jeg skjermkort driveren?

EDIT: Jeg har nvidia gtx 280 å ettersom jeg vet er den ikke i envy er den vel?

Når jeg prøver envy så kommer det: "There was an error in the installation process. You can see the log file /var/log/envy-installer.log"

Endret av lanogakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mye lettere hvis du poster en nye port og ikke bare editerer førsteposten.

Anbefaler ikke envy, bruk "Hardware drivers" i ubuntu eller legg dem inn manuelt selv: http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_180.22.html

Men prøv først "Hardware drivers", da dette ofte skaper mindre problemer. Ligger under System -> Administration hvis jeg ikke husker helt feil.

Endret av Smif
Lenke til kommentar
hva skal jeg gjøre for og innstalere den da?

Jøsses...! Har du i det hele tatt prøvd? I tillegg står det i den første linken jeg ga deg.

Sammendrag:

Last ned, åpne terminalen navigere deg fram til hvor du lastet den ned og kjør den med: "sh NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run". Mulig det også fungerer å bare dobbeltklikke på den.

Lenke til kommentar

ahh, Norsk.

Du må navigere deg fram til den mappa NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run ligger i. Hvor lasta du den ned til? Skrivebordet?

Hvis NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run ligger på skrivebordet skriver du "cd Desktop" i terminalen først.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å dobbeltklikke på den?

Ved å skrive "pwd" i terminalen ser du hvor du er, med "cd <mappe>" bytter du mappe og "cd .." går en tilbake. "ls -l" lister alle mapper og filer i en mappe.

Du skal gå til den mappe hvor .run fila ligger i og deretter kjøre "sh <filnavn>".

Håper du skjønner at dette er ganske håpløst for meg å forklare deg. Kan ikke si hver eneste lille detalj hva du skal trykke og gjøre.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

ja jeg gjorde det du sa men det funket ikke jeg måtte legge den i en mappe inn på skrivebordet så la den i en mappe jeg kalte heisannheisann

fikk det til da men så skrev jeg det sh greiene det startet men så kom det ERROR: nvidia-installer must be run as root

hva vil det si?

Lenke til kommentar

Det vil si at driverne krever administrator(root)-tilgang.

Skriv akkurat den samme kommandoen, men bare legg til "sudo" foran. :)

Du blir så spurt etter passordet ditt, og når du har skrevet det vil installeren kjøre.

sudo sh NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run

Edit: slått på målstreken :p

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...