Gå til innhold

Spørsmål om pass.

Jo Are

Anbefalte innlegg

Hei

Usikker på om dette er rett plass, men jeg prøver.

Som emnetittelen sier så har jeg et par spørsmål om pass, eller passport som det også kalles:

1. Hvor mye koster det?

2. Hvor lenge varer det før det må fornyes?

3. Hvor får jeg tak i det?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politi.no -> Pass

1. NOK 450 for personer over 16 år, NOK 270 for barn under 16 år.

2. Pass til personer over 16 år utstedes for et tidsrom på 10 år. Pass til personer under 16 år har følgende gyldighetstid: 0-5 år: to år, 5-10 år: tre år, 10-16 år: fem år.

3. Passkontoret, typisk i tilknytning til Politistasjonen, der du har din registrerte adresse.

Lenke til kommentar
Med mindre summen endres neste gang du skal ha pass; så ja, det må du.

Ok, da venter jeg med å skaffe til jeg faktisk trenger et.

Eller om du ikke skal reise noe særlig uttenfor Schengen, vente på de nye ID- kortene. Mulig de kan brukes utenfor Schengen etterhvert også...

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i en bransje der vi bruker pass mye. Passutstedelse bør du ikke regne med at tar mindre enn to uker...

De nye Schengen-reisebevisene/ID-kortene vil ikke kunne brukes for reiser utenfor Schengen. ID-kortene er alt det pass er, unntatt sider til visum etc. Utenfor Schengen stempler de passet ditt - stort sett - og det er verre å skulle stemple et ID-kort i hardplast.

Dog kan det være f.eks. Storbritannia vil godta ID-kortene når de kommer.

Det spørs selvsagt helt på reisevirksomheten din, men jeg synes det er litt sinnsykt og vente til du trenger det. Husk at det også er blitt slik i Norge - hvor pass faktisk er det eneste offentlige identifikasjonen du har - at du må vise pass for å opprette bankkonto, og banken må ha kopi av passet på file. Pass kan trenges til annet enn reiser, med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...