SirHolberg Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Vet ikke om denne kommer på rett plass, men prøver da her... Hei! Har nå hatt Nikon D40 i ca et år, som mitt første speilrefelkskamera. Har bestemt meg for å oppgradere til et nytt kamera, da jeg nå begynner å se begrensningene i D40`n. Lurer derfor på noe småtteri. -Hvilke erfaringer har dere med D80? -Hvor er D80 kit billigst? -Har denne innebygd AF-motor? På forhånd takk for hjelpa Lenke til kommentar
Kris Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 -Hvor er D80 kit billigst? https://prisguiden.no/product.php?product_id=48681 Lenke til kommentar
SirHolberg Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Ok, takk for hjelpa så langt! Men så er det viktigste kanskje: vil dere annbefale D80 foran D60 og lignende kameraer? Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Ok, takk for hjelpa så langt!Men så er det viktigste kanskje: vil dere annbefale D80 foran D60 og lignende kameraer? Hva slags budsjett har du å gå på, og tenker du å kjøpe nytt? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Om du har D40 er det hvertfall liten vits i å oppgradere til D60. Det er ikke mye som skiller de to. Det du vil få med D80 fremfor D40 er bedre grep (subjektivt), lettere tilgjengelige/flere dedikerte knapper og display på toppen av huset (i tillegg til fokusmotoren, da). Klart det er andre ting også, men for meg er det de viktigste forskjellene. Jeg har ikke brukt D80 særlig mye, så det kan godt være jeg har utelatt noe vesentlig her. Selv har jeg D60 og vurderer å oppgradere til D90 når den får jeg pris jeg er villig til å betale. Lenke til kommentar
boos Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hvilke begrensninger er det du ser i D40 og hvilke egenskaper har D80 som du savner? boos Lenke til kommentar
SirHolberg Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Det er jo litt med ISO(D40: max 200) og fokusmotor. Det er litt lite for min smak, samt at jeg ønsker å ha et lite display på toppen. Det er de største, og det er flere mindre ting. Ang. budsjett så er det på prisen til D80 Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 ISO-egenskapene på D40 og D80 er noe det samme.. Maks-ISO er 3200, ikke 200. Behovet for fokusmotor er vell egentlig mest for spesielt intresserte, da de fleste aktuelle objektivene som vi amatører bruker, har innbygd fokusmotor. Lenke til kommentar
SirHolberg Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Hmm Jeg mente minimum ISO Men det med fokusmotor er litt viktig for meg Men ikke spor helt av her: hvilke erfaringer har dere med D80 mot feks 60? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Minimum iso har ingenting å si for bildekvalitet. D40-brikken yter bedre på iso200 enn iso100, dermed kuttet de ut sistnevnte. Er du ute etter lange lukkertider så er ND-filter en mye bedre investering. Egenskaper på høy iso d80 vs d40 er omtrent identiske. Skal du ha bedre isoegenskaper bør du opp i d90. D90 er omtrent identisk med d80, bare at sensoren er mye bedre. Kjøper du d80 vil du før eller senere sikle på bedre hus bare fordi støyegenskapene er så mye bedre med nyere sensorer på høy iso. Kjøper du d90 henger det med lengre før dette skjer. Jeg har d80 og bruker d40 ofte. Hopp rett til d90 om du først skal legge penger i en oppgradering. d40x og d60 er dårligere på isoegenskaper, og ellers ingen reell oppgradering fra d40. samme hus fysisk, kun forskjell i pris og noen små forskjeller på d60. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 med en oppgradering fra d40 til d80 tror jeg du kommer til å storkose deg. Lenke til kommentar
SirHolberg Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Det hørtes veldig bra ut Lenke til kommentar
SirHolberg Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 D80 er kommet i hus, og jeg er kjempefornøyd! Sikkelig oppgradering fra D40. Og til dere som lurte, ISO 100 vs ISO 200 er faktisk en forskjell på bilder Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hvorfor ikke D90..? Er jo ikke bare 1 1/2 lapp opp fra D80.. Og da har du HD-video (ikke at det fungerer så jækligt bra kanskje..), liveveiw, enda flere megapixler (som du sikkert ikke har bruk for på et ikke-fullformat), bedre plassering av knapper osv. Jeg har hatt D40 i et år og bestilte meg D90 i går og får det i morgen Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 D80 er et veldig bra kamera, ikke så hissig på hotpixels heller (siden det har CCD sensor og ikke CMOS). D90 er nyere, har det siste av teknologiske nyvinner og sprekere på høy ISO, byggekvaliteten er tilnærmet identisk. Man må ikke ha D90 for å kunne ta bra bilder, men som alltid - gøy med det nyeste for enkelte av oss Bra bilder klarer man fint ta med D80. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Har ikke tuklet så mye med D80, ikke D90 heller.. Har også brukt litt D70 faktisk. D80 koster omlag en 5-5500,- om jeg husker rett? Du får jo D90-huset for sju lapper. Jeg vil tro det er vell brukte 1500kr ekstra utover budsjettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå