Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Remote kontrol over LAN

Anbefalte innlegg

Hei.

Ettersom jeg nå pusser opp rommet flyttet jeg pc en inn på et annet rom. Der har jeg ikke muligheten for å ha på skjerm, så jeg kan ikke bruke pc en lokalt. Jeg satt i nettverksledningen og strøm, og startet den opp uten skjermen. Så gikk jeg på en av reservepc ene og den fant den i nettverket. Og å browse den går helt fint. Men jeg vil gjerne styre den fra denne pc en, altså kunne starte programmer o.l. Tenkte da på real-VNC som jeg bruker noen ganger på en annen pc. Men hvordan innstalere VNC på "serveren"? Både "server" og "client" er win2k. Jeg bruker nå en begrenset bruker for å browse "server", men har selvfølgelig administrator passord.

Om jeg trenger å logge meg inn som administrator må noen fortelle meg hvordan jeg reconnecter til server uten å restarte client (den er server for noe annet) :wink:

Så altså, hvordan innstalere programmer på serveren over nettverket. Kan som sagt ikke gjøre noe lokalt på den maskinen annet enn å starte den.

Hvordan starte programmet over lan?

Og om nødvendig, hvordan logge meg inn som administrator istedenfor den begrensete brukeren jeg er nå uten å måtte restarte maskinen (eller logge ut lokalt for den del).

Takker på forhånd for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
radmin bruker jeg selv over lan, og over nett, funker helt knall.

Skulle akkurat til å foreslå det samme. Remote Adminstrator (radmin) er knallbra. du har full control, view only, command propt, file transfer og shutdown-muligheter i et og samme program. lett å innstallere. anbefales.

Lenke til kommentar

Takk for hjepnem, men desverre funker ikke Radmin fordi;

Hvordan får jeg den innstalert på serveren? Den må innstaleres lokalt, noe jeg ikke har muligheter til. Alt må kunnes settes opp fra en klient. Dette høres litt "mystifistisk" ut, men håpet mit var at det skulle være mulig om jeg hadde administrator rettigheter som jeg har. For har som sagt ikke skjerm på den, så hvordan skal jeg få satt opp programmet der da?

Er vel kansje mulig at jeg ber om for mye, og at dette ikke er mulig? Har forresten Zone Alarm, om det skulle ødelegge for noe.

Lenke til kommentar
Hei.

Ettersom jeg nå pusser opp rommet flyttet jeg pc en inn på et annet rom (.....)

Den må innstaleres lokalt, noe jeg ikke har muligheter til. Alt må kunnes settes opp fra en klient. (......)

Dette høres mystisk ut ja, hva er det som hindrer deg fra å gå in på naborommet; hente boksen; koble til en skjerm; legge inn radmin et. al.; frakoble skjemen og så bære boksen over i det andre rommet?

For meg høres dette ut som en som skal benytte seg av at noen andre er på påskeferie.....

hva er vitsen med å poengtere dette;?

Jeg bruker nå en begrenset bruker for å browse "server", men har selvfølgelig administrator passord.

Selvsagt har du root, det er jo din pc? ikke sant?

Fullt mulig jeg tar feil her, men dette høres unektelig mistenkelig ut.

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt hda, men du må nesten stole på meg (eller la være alt ettersom). Det som hindrer meg er hovedsakelig det praktiske, at det vil være et helv3tes styr, og som andre nerder håpet jeg på et program som kunne fikset det for meg. Bruker en halv time bare på å komme meg inn på rommet, tenk deg et lekerom fult av lego og dritt og lort så med et fult innredet rom oppå det igjenn. Ja, det er latskap, kombinert med frykten for å miste min kjære i gulvet.

Grunnen til at jeg poengterte at jeg hadde administrator passordet var hovedsakelig for å roe ned de som trodde jeg skulle bryte meg inn uteneifra, og er vell en del programmer som trenger dette for å kunne kjøres. Jeg hadde et håp om at win2k hadde en innebygd funksjon for fjernstyring som kunne aktiveres "remote", og det logiske ville da være at det ville krevd Administratorettigheter.

Lenke til kommentar
Takk for hjepnem, men desverre funker ikke Radmin fordi;

Hvordan får jeg den innstalert på serveren? Den må innstaleres lokalt, noe jeg ikke har muligheter til. Alt må kunnes settes opp fra en klient.

Hmm. Hvor er den PC-en plassert siden det ikke går an å koble en skjerm til den midlertidig, mens du installerer?

Lenke til kommentar

På min lillebrors rom.

Kunne vel plasert skjermen i sengen mens jeg innstalerte, hadde jeg bare hatt en skjerm jeg hadde fått inn der. Min skjerm er en over middels tung 19" skjerm som jeg ikke får inn, men hadde jeg hatt en 15" for hånden hadde det ikke vært noe problem. Den jeg nå skriver med en er vanlig 17", men risikerer ikke å ødelegge pappas skjerm for å innstalere ett program.

Virker sikkert søkt hele greien, men hadde dere sett rommet hadde dere forstått. For å komme inn till pc en må jeg klatre over en bokhylle, en gammal pc og ikke minst lekene till lillebroren min. Men hadde det vært noe jeg måtte hatt opp til f.eks i morgen hadde jeg selvfølgelig tatt sjangsen på å flytte den og 19" skjermen ned i stua og gjort det der, men så viktig er det ikke. Tanken var bare at jeg nok ikke var den første som hadde behov for dette og at det sikkert fantes lovelige programmer som gjør dette. Jeg er for å presisere det ikke etter noe programmer av den art man ikke kan skrive om her. Det tror jeg egentlig hadde gjort det hele vanskeligere, da jeg tror(vel håper i alle fall) at F-Secure ville stoppet de.

P.S Om noen nå blir veldig redd for at jeg sitter å bryter meg inn hos naboen kan de jo komme oppom om de bor i bergen. Trenger hjelp med oppussingen gjør jeg også :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...