Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop slår seg av uten grunn

Anbefalte innlegg

Laptopen min har i det siste begynt å slå seg av uten grunn. Har hatt problemer med veldig bråkete vifte i det siste, som om den skraper borti noe konstant. Men nå hører jeg ikke denne lyden og det er nesten som viften ikke går rundt lenger? Laptopen slår seg av støtt og stadig, spesielt dersom jeg er såvidt borti den eller setter den fra meg. Skjønner ikke helt om viften kan ha noe med dette å gjøre? I tillegg tenker jeg isåfall å levere den inn, noen som vet et sted jeg kan levere den for en rask repereasjon? Bor i Bergen.

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er hva jeg får opp i SpeedFan:

HD0: 42C

Temp1: 27C

Temp2: 27C

Core0: 59C

Core1: 56C

Det er en Fujitsu Lifebook E Serie, ikke kjøpt i Bergen ihvertfall. Ser ingen steder på den jeg kan skru opp for å sjekke viften, så jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

På en av sidene er det hull til en kjøleribbe kan jeg tenke meg. Ta hånden forran her, da kjenner du lett om viften er i gang.

Er det en slik maskin du har? Hullet hvor luften kommer ut er markert mer rød ring:

post-86344-1233489749_thumb.jpg

Endret av Mr.Anki
Lenke til kommentar

Slår seg fortsatt av, viften går ikke rundt. Ingenting jeg kan gjøre da med andre ord? Et sted jeg kan få den reparert? =|

En annen ting er at når jeg starter en stor prossess (f.eks et spill) kan jeg høre og kjenne at viften går rundt, ihvertfall såvidt. Men ikke ellers. Skjønner virkelig ikke hva som skjer eller hvordan jeg kan fikse det.

Endret av DoffenPHP
Lenke til kommentar

Takk for hjelp. Er det dette som er problemet da, at det er for mye støv i laptopen? Eller er det noen av delene som er fysisk skadet? Viften går jo såvidt rundt når jeg kjører større prossesser, og slår seg av støtt og stadig. Støvsuging hjalp ikke, så er det sannsynlig at å skru den fra hverandre vil hjelpe?

Lenke til kommentar

Som Mr.Anki sier, det kan være andre årsaker. Jeg hadde samme problemer med en Acer for noen år siden, den slo seg av titt og ofte. Sendte den til service, faktisk to ganger, men den ble dessverre ikke bedre. I ditt tilfelle kan det være hardware feil, kanskje noe galt med en sensor som gjør at viften ikke kjøler nok.

Og det å skru på en laptop er ikke så lett, er mange små deler som er lett å ødelegge. Det beste er nok å få noen som har litt peiling til å se på laptopen din.

Normal garantitid er 2 år, men for visse ting som er ment å være lengre, slik som en laptop er reklamasjonstiden 5 år i følge forbrukerloven som Mr.Anki sier.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...