Gå til innhold

Diskutér Palm Pre her!

Abba91

Anbefalte innlegg

Nå som markedet for den telefonen vokser utenfor usa, må det jo jobbes for å kunne forandre tastaturspråk.

Det er mulig å forandre layouten på hw-tastaturet på vanlige pc-er, på wm-telefoner, android-telefoner, osv... naturligvis går det også på en pre hvis man har tilgang til systemfilene.

Når dette blir ordnet, er det kanskje aktuelt med en pre til madammen her i huset. Flere tastetrykk for æ/ø/å, er for tungvint :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Hvor er det billigst i Norge å kjøp denne telefonen?

Så vidt meg bekjent er det bare én plass man får tak i den i gamlelandet (ePartner, tidligere Idédata), så spørsmålet er mer når man får den billigst. Den kom til ~5.800 uten låsning, og har vært nede i 4.350 — i dag.

Det var en prisdipp i uke 4, og nå er det altså en ny dipp i dag (11/2).

Endret av Autodidact
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Palm Pre er også i salg hos webbutikken.no. De er noe billigere enn ePartner på både telefonen og tilbehøret, men selger ikke med abonnement. 

Forøvrig har telefonen samme varenummer i begge butikkene, som igjen er samme nummer hos Emcom som det ser ut som fungerer som grossist for begge. Webbutikken.no og ePartner ser derfor ut til å selge nøyaktig samme utgaven. Jeg har forøvrig mailet begge butikkene og fått konfirmert at:

- Tysk utgave med QWERTZ-tastatur (Y og Z har byttet plass)

- Den tyske laderen fungerer i Norge.

- Telefonen leveres uten leverandørlås og skal fungere med alle norske operatører.

- Garantiene går via butikken. Det er ikke snakk om å kontakte Palm direkte hvis det er problemer.

Jeg har ikke kjøpt Pre ennå er litt spent på hvordan det vil fungere med oppdateringer og installering av applikasjoner på tysk telefon i Norge. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
- Tysk utgave med QWERTZ-tastatur (Y og Z har byttet plass)

Noe de burde ha opplyst om på nettsiden sin! Det er en sånt lite irritasjonsmoment som ikke er lett å bli vant med. Lurer på hvorfor tyskerne er så greie med distribusjon mens irene og engelskmennene knuger på sine?!

- Garantiene går via butikken. Det er ikke snakk om å kontakte Palm direkte hvis det er problemer.

Snakker du om begge nå, for jeg mener å husker at det blir henvist til 3. part på ePartners support-side.

... spent på hvordan det vil fungere med oppdateringer og installering av applikasjoner ...

Det skulle gå helt greit ettersom telefonen er "World Ready" modell. Ulempen er bare at det er tynt i rekken av tilgjengelige applikasjoner til en gang i mars, og at oppdateringen til 1.4 sikkert lar vente litt på seg her i Europa. Den er forøvrig ikke sluppet løs i Unaiten heller per dato.

Lenke til kommentar

Snakker du om begge nå, for jeg mener å husker at det blir henvist til 3. part på ePartners support-side.

Ja, begge:

ePartner: "Skulle det bli noe galt med den så er det oss du bruker. Vi sender denne inn for deg."

Webbutikken: "Dersom uhellet er ute forholder du deg til Webbutikken. Vi gir 1 års garanti på produktet, og følger norsk lov når det gjelder reklamasjon."

Lenke til kommentar

Som indikert er kanskje det mest verdifulle, de små forbedringene/endringene/tilleggene som f.eks. en rød linje i margen på kalenderen som tydelig indikerer hvilken time man er inni, at man kan velge lyd/MP3 for kalender-alarmer og at man nå slipper å få e-post fra Google Calendar om avtaler man har lagt inn i kalenderen.

Ellers er jo en omfattende endringslogg fra Sprint verd en kikk.

Lenke til kommentar

Takk for det. Jeg leste endringsloggen for noen dager siden og er egentlig mest opptatt av hvordan endringene oppleves. Gjør endringene at telefonen oppleves som bedre i bruk? WebOS har jo fått kritikk for at den er litt treig, spesielt kalenderen. Er forbedringene merkbare?

Lenke til kommentar

Telefon-applikasjonen ser ut til å laste betydelig raskere, og har fått en ansiktsløftning/endring som er ganske annerledes med tanke på bruksloggen. Om det er en forbedring kommer nok litt an på preferanser og erfaring. Å "swipe" mellom dagene i kalenderen virker også betydelig mer responsivt nå.

Ellers gir oppdateringen en opplevelse/fattelse av at ting generelt starter raskere ettersom det skjer noe på skjermen før applikasjonen er klar. Jeg synes det kunne vært gjort litt annerledes for å gjemme eventuelle "forsinkelser" ytterligere, men et er bedre det skjer noe når man venter — uansett om det skjelden har vært snakk om "kaffepauser.

Lenke til kommentar

Takk for det. Jeg leste endringsloggen for noen dager siden og er egentlig mest opptatt av hvordan endringene oppleves. Gjør endringene at telefonen oppleves som bedre i bruk? WebOS har jo fått kritikk for at den er litt treig, spesielt kalenderen. Er forbedringene merkbare?

Jeg opplever kalenderen som betydelig raskere, særlig det å bla mellom dager. Har også inntrykk av at kameraet takler dårlige lysforhold bedre, men dette kan også være tilfeldigheter (kan ikke huske å ha sett eller hørt at det egentlig lå inne i oppdateringen?). Tok i hvertfall noen bilder som overraska meg positivt etter oppdateringa i går kveld.

Lenke til kommentar

Trykker på Sym-knappen, og o eller a alt etter om man ser etter ø eller æ/å. Så trykker man med fingeren på hva man vil ha i listen.

Veldig praktisk og enkelt, ikke sant ... 8o/

Evt om man ikke vil "flytte" fingra fra tastaturet og opp til skjermen kan man trykke gjentatte ganger på a/o for å bla seg videre til den rette bokstaven i lista, og så avslutte med Sym igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...