bjoerk Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Palm Pre er også i salg hos webbutikken.no. De er noe billigere enn ePartner på både telefonen og tilbehøret, men selger ikke med abonnement. Forøvrig har telefonen samme varenummer i begge butikkene, som igjen er samme nummer hos Emcom som det ser ut som fungerer som grossist for begge. Webbutikken.no og ePartner ser derfor ut til å selge nøyaktig samme utgaven. Jeg har forøvrig mailet begge butikkene og fått konfirmert at: - Tysk utgave med QWERTZ-tastatur (Y og Z har byttet plass) - Den tyske laderen fungerer i Norge. - Telefonen leveres uten leverandørlås og skal fungere med alle norske operatører. - Garantiene går via butikken. Det er ikke snakk om å kontakte Palm direkte hvis det er problemer. Jeg har ikke kjøpt Pre ennå er litt spent på hvordan det vil fungere med oppdateringer og installering av applikasjoner på tysk telefon i Norge. Noen som har erfaringer? Jeg har Pre som ble tatt inn fra Tyskland 15.12, oppgraderte til 1.4 og har fungert feilfritt hele tiden, betalte kr.5790,- + mva for den men det var vel den første i landet og det har også sin pris. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Ars Technica spår Palms snare død (eller oppkjøp), og forklarer hvorfor: http://arstechnica.com/gadgets/news/2010/03/rip-palm-its-over-and-heres-why.ars Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Jeg kjøper ikke profetiene helt - fra mitt ståsted. Faktisk var min første respons at jeg burde få meg noen aksjer nå som de har sunket til en rimelig behagelig pris ... Det er ingen tvil om at Palm ikke har planert den litt unødig lange og svingete veien til himmelen så godt som de kunne, men at de ikke skal nå skyene har jeg litt vondt for å tro - med mindre markedet reagerer som under finanskrisen, som ble en unødig vond sirkel å komme seg ut av. Palm utnyttet ikke startpotensialet/hypen som de burde, og de har vært relativt slappe (teleoperatørene) med god markedsføring. Sammen med mangelen på distribusjon/tilgang av enheter (p.g.a. låsing til begrensede markeder hos operatørene) og den tekniske forkrøplingen som operatørene tilsynelatende har forlangt, er det jeg tror har skadet Palm mest. Sammenligner man 1. generasjon Pre med 1. generasjon iP, ser faktisk ting ganske så bra ut fra starten. Palm har hatt for vane å tilby varierende maskinvare til sitt forrige operativsystem. Med WebOS har de i tillegg nesten kommet med månedlige forbedringer av systemet også, så her blir ting bare bedre med tiden - inkludert tilgangen til programmer, spill og pisseapplikasjoner i hopetall. Problemet er den skjeve sammenligningen mot f.eks. 3GS, folks utålmodighet og forventning om snarlig braksuksess - på alle områder. Det største ankepunktet jeg har foreløpig om man skal vise fremmendfolk at Pre og WebOS er med og leker på toppen av hva man kan få i dag, er at enten minnehåndtering og/eller maskinvare (minne og prosessorhastighet) i 1. generasjon Pre ikke er perfekt, så om man blir sammenlignet med 3GS vil Pre fremstå som litt uresponsiv av og til - avhengig av hva man har gående samtidig på enheten som krever kraft. Men, det er og en litt urettferdig sammenligning i og med at iP ikke gjør særlig mye samtidig ... Det ser ut til at noen glemmer at 1. generasjon iP sugde ganske bra og at det tok lang tid før det kom applikasjoner til systemet. Et nytt produkt med en økosystem rundt seg, kan ikke starte på full guffe! Likevel burde Palm lagt lista enda litt mer opp etter at hva de sloss mot siden de var sene på banen og hypen var borte når produktene kom. Formfaktoren på Pre har jeg tidligere påpekt at er litt vel feminin, og det har flere opplevd at er et faktum med tanke på reaksjoner man får. Speilet på baksiden er f.eks. bare en teit/unødig ting som enkelte hannkjønn ikke vil ha baller nok til å vedkjenne seg. Ellers må det påpekes at formfaktoren på Pre tillater at man har den i jeanslomma, noe fruens iP ikke gjør med særlig behag. Derimot tror jeg ikke iP ville tatt skade av det, for jeg antar den er mer solid enn Pre. Mr. Stokes påpeker også at Palm ikke holder på brukere sine med å låse dem til systemet, og den tanken kjøper jeg ikke helt ettersom det er ét av de største ankepunktene min mot iP. Det er to ting jeg virkelig ikke liker med Apples produkter generelt - slike låsinger, og ovesimplifiseringen av muligheter/valg. Noe jeg tidligere var redd for at WebOS skulle gjør etter dem. Det har de heldigvis ikke gjort, og det er fint å se at enkelte ting som har vært løst med patcher implementeres i systemoppdateringene, som kommer relativt ofte. Jeg for min del har nok erfaring med iP, og fiklet med Android på Nexus One en god times tid. - Ingen av dem er noe alternativ for min del. WebOS har vært en mye mer positiv opplevelse enn jeg forventet, og jeg ser frem til forbedringer på maskinvare/formfaktor, systemet og tilgang til mer og mer gode spill og programmer. I følge Palm følger de en (tids)plan, som tilsynelatende har hengt etter på alle områder bortsett fra operativsystemet. De burde, om de kunne, ha revurdert denne planen for en god stund siden med tanke på hva som skjer i markedet og hvor fort nye super-enheter blir produsert. Selv om mange sammenligninger blir mellom "frukt og grønnsaker", må de leve i den verden. Jeg ønsker i alle fall Palm alt godt, for de har virkelig noe å fare med selv om de kom sent i gang og ikke akkurat kjører i "overdrive". Lenke til kommentar
Lille B Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Jeg kjøper ikke profetiene helt - fra mitt ståsted. Faktisk var min første respons at jeg burde få meg noen aksjer nå som de har sunket til en rimelig behagelig pris ... Jeg har tenkt i samme baner, men jeg er nok et hakk mer pessimistisk enn deg. Sammenlikningen med hvor dårlig iPhone var i starten, og hvor tregt det gikk med utviklingen av den, er ikke helt relevant. Med iPhone fant Apple en ny nisje hvor det knapt var konkurranse, mens Palm må kjempe med en dominerende kjempe som forøvrig har fått selskap av en kjempe til (Android), og enda en kjempe er på vei med stormskritt (Windows Phone 7 Series [sic]). Palm er et lite firma og har tydeligvis problemer med å utvikle produktet raskt i forhold slik markedet nå har blitt. Så selv om jeg stort sett er enig med deg i hvor bra WebOS og Pre er, ser jeg at det er en høyst reell mulighet for at mangel på tillitt i markedet kan knuse Palm. Jeg har is i magen og håper Palm har et ess i ermet i form av en ny, kraftigere og mer maskulin telefon eller en større lansering av Pre Plus og Pixi Plus i Europa (de er nettopp godkjent). Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Palm har overlevd mang en dommedsgsprofeti det siste tiåret, og tross i tilsvarende mange mindre gjennomtenkte handlinger er de her enda - med et spennende produkt jeg finner det vanskelig å godta at ikke skal ha livets rett. Lenke til kommentar
Lille B Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Jeg sitter på en hytte og har redusert tilgang til nettet. Jeg har likevel lastet ned opgraderingen WebOS 1.4.1. Den skal gi tilgang til kjøpe-applikasjoner, men jeg ser bare gratisprogrammene. Er det noe jeg har gått glipp av, eller får vi ikke tilgang i Norge eller med operatører uten Palm-samarbeid? Noen som har andre erfaringer? Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Ingen tilgang med mindre telefonen ble startet for første gang og profil ble opprettet i et land hvor Palm har distributøravtale med en eller flere tele-leverandører. Om så disse to forutsetningene er stilt, vil man i tillegg måtte ha registrert kjøpene med Visa/kredittkort fra samme land. Palm gjør det m.a.o. (foreløpig) ikke lett å like dem / deres måte å snegle seg fremover ... Lenke til kommentar
trulsn Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Ser ut som alle er utsolgt for Palm Pre. Noen som vet om butikker som har den i Norge? Palm Pre er også i salg hos webbutikken.no. De er noe billigere enn ePartner på både telefonen og tilbehøret, men selger ikke med abonnement. Forøvrig har telefonen samme varenummer i begge butikkene, som igjen er samme nummer hos Emcom som det ser ut som fungerer som grossist for begge. Webbutikken.no og ePartner ser derfor ut til å selge nøyaktig samme utgaven. Jeg har forøvrig mailet begge butikkene og fått konfirmert at: - Tysk utgave med QWERTZ-tastatur (Y og Z har byttet plass) - Den tyske laderen fungerer i Norge. - Telefonen leveres uten leverandørlås og skal fungere med alle norske operatører. - Garantiene går via butikken. Det er ikke snakk om å kontakte Palm direkte hvis det er problemer. Jeg har ikke kjøpt Pre ennå er litt spent på hvordan det vil fungere med oppdateringer og installering av applikasjoner på tysk telefon i Norge. Noen som har erfaringer? Jeg har Pre som ble tatt inn fra Tyskland 15.12, oppgraderte til 1.4 og har fungert feilfritt hele tiden, betalte kr.5790,- + mva for den men det var vel den første i landet og det har også sin pris. Lenke til kommentar
Lille B Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Ser ut som alle er utsolgt for Palm Pre. Noen som vet om butikker som har den i Norge? Jeg har søkt litt rundt uten hell, men det kan se ut som om ePartner har fått et eksemplar igjen: http://www.epartner....spx?q=p:2961013 Under søket mitt kom jeg over Expansys som har masse ekstrautstyr til Pre, inkludert Touchstone. De har forøvrig Palm Pre som "pre-order", så det kan se ut som om Pre kommer dit etter hvert. Kanskje Pre Plus? Lenke til kommentar
emali Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Ser ut som alle er utsolgt for Palm Pre. Noen som vet om butikker som har den i Norge? Jeg har søkt litt rundt uten hell, men det kan se ut som om ePartner har fått et eksemplar igjen: http://www.epartner....spx?q=p:2961013 Under søket mitt kom jeg over Expansys som har masse ekstrautstyr til Pre, inkludert Touchstone. De har forøvrig Palm Pre som "pre-order", så det kan se ut som om Pre kommer dit etter hvert. Kanskje Pre Plus? Jeg har vurdert å selge min Palm Pre med Touchstone og en ekstra kabel (original palm). Vet ikke helt hvor mye jeg skal ha for det. Tenkte rundt 4000-4500,- Lenke til kommentar
Lille B Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 ePartner selger tydeligvis fortsatt Pre, men på bestilling: http://forums.precentral.net/gsm-pre/219901-norway-users-palm-pre.html#post2369521 Lenke til kommentar
tkongshem Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Jeg har bestilt Palm Pre Plus hos Richard (ePartner). Det virket på Richard som at dette var relativt sannsynlig , men jeg fikk ingen dato. Det er tragisk at Palm ikke har fått større markedsandel med det som må være en bedre total-løsning i mobilmarkedet. La oss håpe at rettferdigheten seirer og at Palm kommer sterkt tilbake med ny hardware på WebOS : formfaktoren på Pre trenger en fornyelse. For de av dere som følger denne tråden, og som kanskje er Palm fans, besøk gjerne bloggen Palm Pre Norge på www.palmprenorge.blogspot.com. mvh Torstein IIIx, Vx, Treo 650, Treo Pro, Pre Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Jeg håper de har fokusert på maskinvare som i det minste virker mer solid, spesielt etter lekkasjen(?) om 4. generasjon iP - som virker utrolig solid. Det er oss servert rykter (fra en tilsynelatende habil kilde) om at det er noe rimelig rått på gang - i år. Og det bør det være ... Ellers må jeg si at jeg har tilgang på 3GS også, og den leker jeg kun med for å spille Angry Birds, som lett skulle kunne vært portet til WebOS. Pre'en derimot leker jeg med halve dagen. 8o) Operatør/IMEI-låsen er forøvrig knekket, så nå er man ikke nødt til å hoppe på QWERTZ enheter fra Tyskland. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Er det sånn at man kan få kjøpt plus enheter som kan brukes i norge om bare få dager? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 HP kjøper Palm: http://www.engadget.com/2010/04/28/hp-buys-palm/ Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 E-post fra CEO Jon Rubinstein til de ansatte i Palm, 28 april. Et hint om at vi kan få se et fleksibelt alternativ til iPad - slide 5 og 9. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Palm som merkenavn vil forsvinne? How soon do you hope for this to close, and for the first HP devices with webOS to be in the marketplace? We hope to close sometime in our Q3, which ends at the end of July. And we have not yet announced any product roadmaps. http://tech.fortune.cnn.com/2010/04/29/hp-strategy-chief-shane-robison-on-palm-buy/ Endret 29. april 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
Lille B Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 ePartner reklamerer nå med Palm Pre Plus. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Hmmm... Ble nesten fristet til å selge den "gamle" ørlite "rimelig" for å oppgradere, men jeg venter nok på grovere skyts fra HPalm før jeg legger ut mer penger på telefon. Dette harmonerer forøvrig med hva Richard hos ePartner indikerte når jeg handlet hos dem sist, at de hadde til intensjon om å selge Pre Plus når den var tilgjengelig for dem. Lenke til kommentar
thangman Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Dere som bruker Palm Pre, har vel alle kjøpt den ulåst, eller? Jeg har kjøpt en fra England som er låst til O2. Kjøpte derfor et Rebel simcard men får ikke kommet inn etter å ha skrevet inn pin. Den ber meg om å logge inn. Noen som bruker Palm Pre med Rebel simcard som kan hjelpe her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå