Gå til innhold

Tillatelse til å bruke andres bilder på egen nettside..

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål, vet ikke om dette blir rette stedet å spørre, men prøver her :)

Dersom man har fått tillatelse til å bruke bilder en annen person har tatt på sin hjemmeside, bildene er av en hund, og så senere har man en krangel med vedkommende som tok bildene og denne krever at man fjerner dem fra hjemmesiden. Ikke at jeg ønsker å ha bildene liggende der for enhver pris, men det er for øyeblikket de eneste ålreite bildene av denne hunden som eksisterer og jeg ønsker å la dem være der til jeg får tatt noen bedre (og da er det ikke billedkvaliteten men hvordan hunden "poserer" som er viktig ;) ).

Kan jeg utsette å fjerne dem, eller må jeg gjøre som denne personen ønsker umiddelbart? Tillatelsen til å benytte dem finnes i skriftlig form og noen av bildene er sendt meg på mail tidligere.

Jeg har søkt litt på opphavsrett og sånt, men ingenting som dekket denne problemstillingen dukket opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle tro at om du har det i skriftlig form (kontrakt) at du har spesifikk tillatelse for webbruk på egen hjemmeside og det ikke er noen klausul at fotograf når som helst kan trekke denne tillatelsen (for uansett årsak), så har nok du ditt på det tørre.

Nå vet jeg jo ikke grunnen til deres krangel, men den skulle uansett være uten betydning for tidligere gitt tillatelse av bildebruk.

Lenke til kommentar
Enig med Bikeridr at det høres ut som du står rimelig sterkt, men også enig med kaian at det enkleste er nok å ta dem bort. Hvor vanskelig kan det være å skaffe noen nye bilder?

Ikke lett, dessverre, her står hunden i perfekt balanse og tro meg, jeg har prøvd å få tatt liknende bilder av den men uten hell.

Men jeg fjerner bildene uansett, orker ikke noe mer diskusjoner rundt det.

Takk for innspillene!

Lenke til kommentar
Da gjør du det eneste riktige. Selv om du fikk bruksrett skriftlig kan eier av rettighetene (fotografen) trekke denne tilbake uten begrunnelse.

Har du en kilde/lovtekst å henvise til?

Såvidt meg bekjent, har man en skriftlig avtale å forholde seg til, vil et avtalebrudd måtte kompenseres på annen måte. La oss nå si at part A har betalt part B for bilder, for en bestemt bruk (webside).

Part A gir (eller selger) bildene videre til et magasin. Part A vil bli holdt (økonomisk) ansvarlig for mislighold av avtalen.

Part B trekker brukstillatelsen (tilsynelatende) uten grunn. Part B vil bli (økonomisk) ansvarlig for (ubegrunnet) avtalebrudd.

En sak har alltid (minst) to sider. Foreløpig har vi kun hørt én side av saken, krangel mellom fotograf og webmaster, men vet ikke bakgrunnen for krangelen. Derfor kan vi ikke "dømme" hverken fotograf eller webmaster. Dersom denne krangelen ikke på noen måte har utspring i bildebruken (pga avtale-brudd/-mislighold), så kan jeg ikke se at webmaster kan nektes videre rettmessig bruk av bildene. Dersom krangelen *har* utspring i urettmessig eller uriktig bruk av bildene, så har opphavsmann full rett til å trekke avtalen og forby webmaster videre bruk av bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...