Gå til innhold

[Løst]Spillytelse Athlon X2 vs Phenon II X4 - trenger jeg oppgradere?

Anbefalte innlegg

Har en AMD Athlon X2 6400+ BE (o.c 3.45 GHz)på en AM2+ platform. Planen var hele tiden å oppgradere til en en Phenon II X4 940 (3GHz) når den kom.

Men etter å ha lest en del artikler på nettet om "multithreading" og programvares evne til å utnytte flere kjerner, så har jeg plutselig blitt litt usikker på om jeg får noen ytelsesforbedring i spill ved å oppgradere CPU'n? (med unntak av at Phenon støtter raskere minne)

PC'n min er en ren spillemaskin, og øvrige spesifikasjoner er som følger:

Vista 64 bit

HD 4870X2

4GB OCZ Reaper DDR2 PC-8500 (1066MHz)

Endret av CrossfireX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Phenom II er mye raskere en Atlhon klokk for klokk, så det er ikke bare de ekstra kjernene som kommer til og hjelpe, til spill hjelper det ikke ultramye med flere kjerner enda, men det kommer seg fort.

Kan anbefale deg og se på trekjernene som Phenom II 720BE, den koster ca 1300kr og kommer i butikkene snart, som sine firekjerne brødre er den sikkert lett og overklokke også, spesielt siden den har ulåst multi.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Da drøyer jeg innkjøp av ny CPU til Phenon II 720 BE er ute på markedet. Og så får jeg heller sammenligne den med en Phenon II 940 BE når det foreligger noen benchmarks her.

Har det for så vidt ikke travelt siden min X2 6400+ BE fortsatt sparker greit fra seg.

Lenke til kommentar

Hvis du bytter ut mot en uklokka Phenom II på 3Ghz så vil du kanskje ikke merke så mye forskjell i spill. Om du er fornøyd med ytelsen så langt så trenger du nok ikke å oppgradere. Prisene pleier å gå bare nedover, så med tiden kan du sikkert kjøpe deg en Phenom II x4 eller x3 om du føler at behovet er der :)

Lenke til kommentar

Takk for inspill!

Ja, regner kanskje med at Intel vil justere prisene sine ytterligere et hakk eller to ned når Phenon II X3 kommer på markedet, for ikke å snakke om når AM3 serien slippes for fullt. Som du sier så kommer hvertfall ikke prisene på Phenon II (AM2+) til å gå opp.

Hadde uansett planer om å prøve meg på en liten overclock av en evt 940 BE. Ut fra det jeg har lest så burde det vel være mulig å få til en pen liten o.c på 3,5-3,7 GHz med det kabinettet og den vifta jeg har i dag.

PS! Kom akkurat over denne testen der man sammenligner Phenon X4 med Phenon II X4 clock for clock: http://www.bcchardware.com/index.php?optio...7&Itemid=40

Endret av CrossfireX
Lenke til kommentar

Jepp, det hørtes ut som en god avgjørelse å vente litt. Pleier også å vente med å oppgradere om jeg ikke har akutt behov for ekstra ytelse som jeg ikke greier å oppnå med overklokking, selv om noen komponenter kan friste ganske mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...