Gå til innhold

Trenger litt hjelp, mobiltlf 4 ganger på reparasjon, 2 for samme feil


tyra_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her kommer nok et spørsmål om mangel på mobiltelefon, virker som det går igjen en del inne her!

 

Anyway, lurte på om noen kan hjelpe meg litt her.

 

Kjøpte en Samsung U 700 september 2007, uten abonnement forøvrig. Virka som en veldig bra telefon, og har likt den godt, produktmessig.

MEN. Har bare hatt problemer med den.

Bare kort tid etter at jeg kjøpte den, hadde brukt den litt, streika batteriet. Ladet opp over natten, men batteriet var død etter to timer eller så. Tok den med tilbake til forhandler, og de skifta batteriet. So far, so good.

 

Så går det noen måneder, utpå vårparten en gang 2008, begynner lakken å flasse av, litt vel tidlig for en ikke halvt år gammel telefon. Leverte den inn, og fikk en ny en.

Så kommer vi til slutten av mai og da plutselig vil den ikke lade. Prøver ulike ladere og slikt of course, nope. Da leverer jeg den inn (nå til en annen "filial" av kjeden hvor jeg kjøpte mobiltelefonen i utg.pkt) og de sender den inn til reparasjon. Kommer tilbake fra ferie og får beskjed om at systemkontakten i tlf var ødelagt, og jeg får en ny (igjen!)

 

Nå er det gått litt under et halvt år igjen, og har akkurat levert den inn igjen for akkurat samme feil som den siste. Den ville plutselig ikke lade. Helt ut av det blå. Har ikke behandlet den dårlig, og har knapt mistet den i gulvet, kanskje et par ganger, men ikke i det siste.

 

(må presisere at jeg har fått lånetlf hver gang den har vært inne)

 

Nå er jeg ganske lei, hvis det nå (mest sannsynlig er det samme som forrige gang) har jeg da rett til å få hevet kjøpet? Har jo fått ny tlf to ganger, men de har jo streika begge to!! Maks uflaks.

 

Har lest loven og forarbeidene til en viss grad, men har lest mange plasser at en tlf må ha hatt samme feil tre ganger før man kan kreve heving av kjøp.

 

Noen som kan hjelpe meg litt her?

 

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vært uheldig dessverre, helt klart. Men du har bare opplevd samme feil for 3. gang før du kan få igjen pengene for den (heve kjøpet).

 

Så den må bli reparert denne gangen også. Viktig at du tar vare på servicekvitteringen nå, pluss den fra forrige gang laderen sleit...

Lenke til kommentar

Nei nei nei! Ikke uttal deg sånn uten i det minste å begrunne synspunktet ditt! Dette er en forbrukerrettskategori, hvor man skal gi råd om tolking av lover. Da holder det ikke med enkel synsing - spesiellt ikke når svaret er grovt feil på begge punkter..

 

For det første, ny telefon (omlevering) og reparasjon er sidestillt i forbrukerkjøpsloven under "avhjelp". Du har således krav på heving av kjøp, PENGENE IGJEN, ved 3. gang samme feil. Ikke ny telefon.

 

4. gang forskjellige feil står det INGENTING om i forbrukerkjøpsloven.

 

Derimot så har enkelte kjeder, og enkelte produsenter en utvidet garanti, som gir deg ny telefon (ikke penger igjen) dersom det oppstår feil 4 ganger på den. Dette er som sagt ikke lovbestemt, så kunden får ta å spørre og forhøre seg.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Nei nei nei! Ikke uttal deg sånn uten i det minste å begrunne synspunktet ditt! Dette er en forbrukerrettskategori, hvor man skal gi råd om tolking av lover. Da holder det ikke med enkel synsing - spesiellt ikke når svaret er grovt feil på begge punkter..

 

For det første, ny telefon (omlevering) og reparasjon er sidestillt i forbrukerkjøpsloven under "avhjelp". Du har således krav på heving av kjøp, PENGENE IGJEN, ved 3. gang samme feil. Ikke ny telefon.

 

4. gang forskjellige feil står det INGENTING om i forbrukerkjøpsloven.

 

Derimot så har enkelte kjeder, og enkelte produsenter en utvidet garanti, som gir deg ny telefon (ikke penger igjen) dersom det oppstår feil 4 ganger på den. Dette er som sagt ikke lovbestemt, så kunden får ta å spørre og forhøre seg.

 

ikke? :hmm:

 

dette gjaldt en annen elektronisk dubeditt jeg har, jeg fikk valget mellom pengene tilbake eller en ny maskin

 

trodde dette gjaldt alt av elektronikk

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Her var det kommet mange svar på noen timer. :)

 

Alastor: Ville ha avklart hva som står i loven, ja, det er jo det forhandlerne må hvertfall (og formelt) rette seg etter.

Har vært maks uheldig, og man blir jo såklart irritert. Men skal høre hva de sier når den er ferdig på reparasjon.

 

Kan ikke være så veldig kostnadseffektivt å bytte ut en telefon tre ganger til en kunde? Samt at produsenten (her Samsung) får litt negativ skyts, for å si det slik skal verken jeg samt noen av mine venner ikke kjøpe Samsung igjen (senere).

 

Men er det tre ganger samme feil, får man rette seg etter det, og heller ymte frempå til butikken om det ikke er mulig å heve kjøpet likevel.

 

Et annet problem er at jeg ikke har de forrige servickvitteringene, heller ikke den siste, den har jeg klart å sosa bort, mens de to første har jeg nok ikke tenkt var nødvendig å ha (veldig dårlig tankegang,know).

Har ikke trodd det skulle bli slik problemer med den. Skal jeg heve kjøpet må jeg vel ha de? Selv om de nok har oversikten over at den har vært på service osv. Meget urutinert. Synes forsåvidt det har vært god service på de to aktuelle butikkene, så kanskje ikke det vil bli noe problem, hvem vet. :hmm:

 

Får se det an fortløpende.

 

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Du har vært uheldig dessverre, helt klart. Men du har bare opplevd samme feil for 3. gang før du kan få igjen pengene for den (heve kjøpet).

 

Så den må bli reparert denne gangen også. Viktig at du tar vare på servicekvitteringen nå, pluss den fra forrige gang laderen sleit...

Den trenger ikke repareres tre ganger. Den må repareres to ganger, og tredje gangen må det påvises at feilen er tilstede og at det er samme symptomer som de to forrige gangene

 

Dette er da som sagt utvidede garantier ved butikkene og fra produsentene :). Det gjøres på goodwill stort sett, da 4 ganger med feil er utrolig kjedelig. Men det står ingenting om slikt i loven.

 

 

stemmer, dette gjelder bare om du har garanti

Det kommer helt an på hvilken produsent/butikk det gjelder. Og etter at du har hatt samme feil tre ganger har du rett på heving av kjøpet, ikke ny telefon.

Lenke til kommentar
Du har vært uheldig dessverre, helt klart. Men du har bare opplevd samme feil for 3. gang før du kan få igjen pengene for den (heve kjøpet).

 

Så den må bli reparert denne gangen også. Viktig at du tar vare på servicekvitteringen nå, pluss den fra forrige gang laderen sleit...

Den trenger ikke repareres tre ganger. Den må repareres to ganger, og tredje gangen må det påvises at feilen er tilstede og at det er samme symptomer som de to forrige gangene

 

Du misforstår meg, jeg sier at denne feilen her (samme feil 2. gang) må repareres :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...