PyrionZ Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Nå i helga, har skjermkortet vært skikkelig trøblete! I går spilte jeg Grid, og COD4, fikk artifacts og lagg i spillene etter noen minutter! Tenkte med en gang for mye støv, hadde trossalt ikke rengjort kabinettet på et halvår. Så, nå i dag tok jeg og rengjorde hele pc'n, GRUNDIG! Men, tempen sank med bare 3-5 grader. Kjører ingen klokk på GPU, men har enda skyhøye temperaturer i forhold til før. Nå ligger den på minst ca 55grader idle, og helt opp til 70 ved load! Før lå temperaturen på ca 30 idle, og maks 45 ved load. Så, noe må ha skjedd. Har klokket kortet før, men kjører default innstillinger igjen nå. Skal sjekke med Rivatuner om den kjører med clock enda. Men, er dette garanti sak i tilfelle? Skal jo selvsagt teste kortet skikkelig før jeg eventuelt sender det inn. Kortet er et Sapphire Radeon 3870 toxic. På forhånd takk for svar: ) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Sjekk at vifta fungerer tilfredsstillende. En kjempefeil mange gjør er å støvsuge vifta på skjermkortet direkte, dette kan desverre skade den såpass at den ikke fungerer normalt etterpå. Ellers så kan det være at du må fornye goopen. Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Fornye goopen resulterer jo i garanti-tap. Støvsugde vifta, ja. Men, gjorde det med rensekit til pc. (små tuter med børster) Tviler på at børsten gjorde skade. Og, kortet gikk like dårlig i går. Først nå i helga temp problemene har kommet. Vifta fungerer som den alltid har gjort. Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Trenger innspill! Blir dyrt om jeg sender inn kortet, og de ikke finner feil.. Lenke til kommentar
hi2u Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Har ikke selv prøvt det kortet, men synes alikevel at 55 ved idle og 70 ved load virker fullstendig normalt dersom du ikke har vannkjøling eller sitter ute på Svalbard. Det sagt så er vel artifacts ofte ett problem med selve minne på kortet, mens temperaturen du måler bare er på selve GPU'en. Har du fortsatt artifacts etter at du fjernet støvet? Kanskje du kan prøve å bruke Rivatuner til å klokke *ned* RAM hastigheten på skjermkortet og se om problemet forsvinner. Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hei, kanskje ikke dette har helt med dette å gjøre, men sitter selv med et Club3d HD 4870 OC, det er vifta maks 12% (7% til vanlig) og kortet er aldri over 50 grader idle eller load, så det kan være høyt siden han har Toxic-versjonen Kanskje litt OT, men men Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Temperaturen er jo høy iforhold til det den var, så noe rart er det. Klokke ned synes jeg er uaktuelt i lengden, kan prøve for å sjekke, men kortet skal dra klokken når det er levert slik. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Fornye goopen resulterer jo i garanti-tap. Støvsugde vifta, ja. Men, gjorde det med rensekit til pc. (små tuter med børster) Tviler på at børsten gjorde skade. Og, kortet gikk like dårlig i går. Først nå i helga temp problemene har kommet. Vifta fungerer som den alltid har gjort. Mener dette har vært oppe før, å demontere kjøleren på riktig vis, rengjøre og så påføre ny goop går vel under vedlikehold av kortet og bør ikke være grunn til å miste garantien. Selvsagt knuser man kjerner under forsøket så har man seg selv å takke. Var vist en tråd om dette for en stund siden der man kom fram til dette. Lenke til kommentar
Timster Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Mener dette har vært oppe før, å demontere kjøleren på riktig vis, rengjøre og så påføre ny goop går vel under vedlikehold av kortet og bør ikke være grunn til å miste garantien. Selvsagt knuser man kjerner under forsøket så har man seg selv å takke. Var vist en tråd om dette for en stund siden der man kom fram til dette. Interessant inlegg det der, da tenker jeg med en gang, hva med vannkjøling eller uorginale kjølere? Hvis man kan ta av kjøleren og rengjøre og sette på igjen vil de ikke merke forskjell om man har brukt en uorginal en stund, hvis det er tilfellet så smekker jeg på en zalman vifte på mitt 4870 å får ned tempen litt. Beklager jeg gikk off-topic, men har lurt på akkurat det der. Men angående tempen din, jeg ville også da tatt av kjøleren og satt på ny pasta, og festet den skikkelig igjen. men ikke for hardt;) Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Om du fremdeles har garanti på skjermkortet, så sender du det inn der du kjøpte det. Du kan alltids prøve noen andre drivere å se om det hjelper, og du kan sjekke viftehastigheten. Siden du har overklokket før så har du igrunn mistet din garanti, men sjansen for at de finner det ut er liten. Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Sender mail til butikken nå, og hører hva de sier.. Skal holde dere oppdatert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå