Pc96 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Finnes det cmd til Linux, evt. Hvor får jeg tak i det?? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hvilken distro kjører du? Men ja, du har kommandolinjeskall til Linux-distroer Lenke til kommentar
Pc96 Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg kjører Linux Linpus, det er Terminal på den men får ikke gjort alt det samme med den som i cmden. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg kan garantere deg at du nesten får gjort mer i den terminalen enn i cmd, hva er det du prøver å gjøre? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Terminalen/shellet i linux er en utrolig, fantastisk, latterlig, sinnssykt (osv) mye kraftigere løsning enn "cmd" i windows. Tipset her er å bli kjent med det. Mye er likt, mye er nesten likt og veldig mye er nytt. Den mest vanlige feilen for en windows bruker er "ipconfig", den er ifconfig i *nix. Kommer ann på hva du skal bruke det til og hva du brukte cmd til. (nesten)Alle kommandoer har en manual, denne får du fram ved å skrive man <kommando> (f.eks. man ifconfig) og en kort hjelp til valgmuligheter: <kommando> --help En guide til *nix shellet kommer ingen til å gi deg her, men mange guider/lister med kommandoer på nettet, og er det en konkret ting du lurer på så spør. Og søk! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) cmd i Windows er jo som å sitte med bind for øynene og armen i fatle og pirke med en tannpirker, mens i terminalen er du som supermann med all verdens verktøy tilgjengelig. Det gjelder bare å lære seg å bruke den, og bli kjent med mulighetene du har. Endret 1. februar 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 CMD i Windows og shellet i Linux har som oftest ikke samme kommandoer, men du kan gjøre det du gjør i CMD på windows og shellet i Linux og enda mer i linux enn det. Lenke til kommentar
Pc96 Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg bruker ipconfig og slike kommandoer over nettverk. Men ser ut til at jeg klarer meg godt i terminalen og ja. Takk! Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Tips, bli kjent med ssh dersom du arbeider mye over nettverk (du kan bruke putty som klient på windows-pcer). Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg bruker ipconfig og slike kommandoer over nettverk.Men ser ut til at jeg klarer meg godt i terminalen og ja. Takk! ifconfig mener jeg skal vise det samme. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Eller les svarene over Oisann så ikke at noen hadde svart allerede. Lenke til kommentar
Pc96 Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Ipconfig og net user, slike funker ikke i terminalen. Noen som vet om en liste over litt nyttige kommandoer til terminalen?? Liker å få til mye med terminalen. Lenke til kommentar
Pc96 Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Tusen takk for linken!! Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Når du har begynt å få basic'en på plass kan du ta en titt på http://tldp.org/LDP/abs/html/ Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Er forskjell på bash programmering og det å generelt bruke terminalen Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Er forskjell på bash programmering og det å generelt bruke terminalen Ikke egentlig. Eneste forskjellen er at du legger flere kommandoer inn i en fil som du gjør kjørbar, og deretter kjører Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Er forskjell på bash programmering og det å generelt bruke terminalen Ikke egentlig. Eneste forskjellen er at du legger flere kommandoer inn i en fil som du gjør kjørbar, og deretter kjører Og pluss en del spørringer (i glemsel av bedre ord) av argumenter osv. Jeg lager sjeldent bash script når jeg skal sjekke/endre noe på maskinen, så jeg vil ikke si at bash scripting og kunne terminalen er det samme. Bash scripting er forebeholdt det som skal gjøres flere ganger, eller gjøre ting lettere å gjøre flere ganger (og i noen tilfeller gjøre det enkelt å gjøre). Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Er forskjell på bash programmering og det å generelt bruke terminalen Ikke egentlig. Eneste forskjellen er at du legger flere kommandoer inn i en fil som du gjør kjørbar, og deretter kjører *kremt* *kremt* *kremt* Det avhenger da av at du bruker bashterminal da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå