Gå til innhold

Spill vil ikke fungere

Werner00

Anbefalte innlegg

Beklager hvis jeg er under feil tema.

Jeg har installert spillet Football Manager 2009 på min nye PC. Når jeg trykker for å starte spillet, skjer det noe som ikke skal skje. Spillet starter ikke opp, maskinen henger litt før den "hopper over" til 800 x 600 pixler oppløsning. Så kommer det opp en feilmelding om at spillet ikke kunne starte på grunn av at det ikke støttes av mitt grafikk-kort, og at jeg må starte maskinen på nytt. Deretter kommer det opp en ny feilmelding hvor det står at FM "failed to set up graphic systems". Det er altså dette jeg trenger en forklaring på.Mitt grafikkkort skal være mer enn bra nok til å kjøre FM09.

Når jeg deretter starter maskinen på nytt blir jeg sendt til en microsoft windows hjelpeside. Der står det at jeg må oppgradere mitt grafikkort, og at det er der problemet ligger. Men nå har jeg prøvd alt. Er sikker på at jeg har sist oppdaterte driver på grafikkortet mitt, og jeg har det nyeste DirectX. Så da føler jeg at jeg har prøvd alt som microsoft påstår sal fikse problemet. At jeg vil er å få kjørt Football Manager, og det burde vel ikke være så vanskelig. Men jeg er jo tydeligvis ingen dataekspert.

Har også den nyeste og oppdaterte patchen til FM.

Kan problemet ligge i at min data er laget for Windows Vista, men at jeg har valgt å ha XP på den i stedet? At driveren til grafikkorten ikke virker som den skal i XP?

Uansett, til tross for mye babling her, håper jeg kanskje noen klarer å se en løsning på dette problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvilket grafikkort er det du har da?

hvis jeg skjønner det riktig heter det Sis mirage 3 graphics, eller Sis 672

har lastet ned det jeg har funnet av oppdateringer/drivere til dette kortet fra flere steder. og, selv om det jo viser seg å være det samme jeg laster ned gang på gang, bare fra forskjellige sider, og får installert det, så virker fortsatt ikke Football Manager. Og det er det eneste jeg har problem med på hele dataen.

Lenke til kommentar

Så det er en onboard grafikkchip du med andre ord har. SiS S3/SiS 672FX chip.

Hmmm,,, ser at requirements på FM9 er:

Graphics: 128 MB video RAM or greater.

**Supported Chipsets - Nvidia FX 5900 Ultra or greater; ATI Radeon 9800 or greater; Intel 82915G/82910GL or greater - og det burde vel tilsi at du skulle kunne dra det spillet rent teoretisk.

MEN - jeg har sett på en del AquaMark- tester av det brikkesettet, og jeg tror faktisk ikke at den brikken der klarer å dra FM9 i det hele tatt.

Som det sies her:

"Forget about having DirectX 9.0 or Pixel Shaders or T&L engines or anything 3D related though, as these features aren't the least bit important, no matter what the SiS marketing machine wants you to think. With the kind of 3D performance the IGP pushes out, you'll be lucky if you even get a smooth slide show to look at. The Mirage 3+ might as well be a full 2D engine. Yes, it is now Vista Premium certified, but being able to run Vista's Aero GUI isn't a benchmark for performance. Take AquaMark3 for instance, this benchmark is based on an SM2.0 gaming engine released in 2003, which is theoretically right up the alley of the Mirage 3+, but it could hardly push out a consistent 4fps. That's single digit gaming performance."

"We've already ruled out gaming, and although the chipset is fairly competent for video processing in a HTPC, the limited storage capabilities of the Southbridge keeps it from being truly effective as a media player. SiS had an opportunity to bring about a significant chipset refresh over the SiS671FX just by updating the memory controller alone, but failed to do so".

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

helt enig, og det er der forståelsen min glipper. eventuelt er det noe feil med spillet, siden alt annet virker på dataen. men har forsøkt å installere flere ganger. og det virket uten problemer på min gamle pc. så det er noe som svikter i kommunikasjonen mellom grafikkort og spill.

Lenke til kommentar

aha, nå så jeg det, uerfaren som jeg er. og ikke minst elendig i forsåelse av datamaskiner. men takk! så FM funker rett og slett ikke med mitt kort? vel, i såfall har jeg kjøpt katta i sekken her, i og med at det er det eneste spillet jeg spiller. noen løsninger? eller er å skaffe nytt kort eneste utvei? ikke at jeg vet om det er mulig en gang...

Lenke til kommentar

Da kan du jo velge mellom HD4650 fra 600,- og oppover, HD4670 fra 700,- og oppover eller HD4830/HD4850 fra 1000-lappen og oppover hvis du vil ha ATI-basert kort. nVidia-baserte kort finnes i samme prisklassene fra 8600GT-serien og oppover.

Det er PCIe- sokkel på det hovedkortet ditt ikke sant? Det er ikke AGPx8- sokkel?

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Ja, du kan jo laste ned en liten programsnutt som heter siw (system information for Windows) herfra: http://www.gtopala.com/

Så kjører du den fila, og så titter du etter hva hovedkortet ditt heter.

Alternativt så vil jo navnet stå en plass på hovedkortet ditt også, vanligvis midt på kortet eller like i nærheten av der du har prosessoren. Så da må du åpne kabinettet og titte inn på kortet om du ser noe navn.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Hvilken maskin er det snakk om?

Jeg mistenker dette er hundgammele greier, så jeg ville helst at du hadde skrudd opp maskinen og tatt ett bilde slik at vi hadde fått sett portene...

Det er selve bunnkortet i maskinen, ser det noenlunde likt ut dette? http://www.ocworkbench.com/2007/computex/day1/p14.htm

Eller ett litt søking fant jeg faktisk ett chipset block diagram og det besvarte stort sett mine spørsmål: http://xtreview.com/images/G965-nForce-650...672FX/sis-1.jpg

Joda, du kan smekke inn ett PCI-E skjermkort, men om det vil funke er ikke sikkert, du burde velge ett litt svakere ala ATi Radeon HD 4670 for eksempel siden jeg ikke vet hvor stor PSU (Strømforsyning) som sitter inne i maskinen din.

Lenke til kommentar

Neida, det er ikke så hundgamle greier - 2007 ca.

Og som 007CD sier her så er HD4670 et helt OK valg, og som sagt i èn av mine poster lenger opp her, koster de fra 700 og oppover.

Og ja, det er rimelig lett å sette inn et grafikkort. Umulig å bomme vil jeg si.

Du kan kjøpe hos en nettbutikk, f.eks. www.komplett.no , www.mpx.no , www.netshop.no , www.ps.no osv. Du kan jo ta en titt i prisguiden her på hw.no, så finner du flere muligheter der. Men de som jeg nevnte her er trygge valg.

Det følger jo med en bruksanvisning som viser deg hvordan du skal sette inn kortet også - så bare følg den. Og skulle det vise seg at du allikevel får problemer, så kan du bare poste her så skal vi hjelpe deg vet du.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...